برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر رقم خورد/

ملاقات تاریخی دلار با یورو

1401/04/22 - 15:41 - کد خبر: 68403 نسخه چاپی

نصر:  پس از حدود دو دهه، ارزش دلار با یورو برابر شد. در بیست سال اخیر، ارزش هر یورو بالاتر از دلار قرار داشت؛ اما معادلات جدید پولی باعث شده است تا ارزش این دو ارز جهان‌روا با یکدیگر برابر شود. کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین دلیل این اتفاق افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آمریکا و جاماندن اروپا در مسیر صعودی نرخ بهره است. برخی معتقدند شرایط به‌گونه‌ای است که احتمال سبقت دلار از یورو در آینده نزدیک نیز وجود خواهد داشت.

به گزارش نصر، در صبح روز سه‌شنبه شاخص دلار به 108 واحد رسید و بی‌سابقه‌ترین رقم خود را در دو دهه اخیر ثبت کرد. در ماه‌های اخیر، نرخ بهره در آمریکا روند صعودی داشته است، اما بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را فعلا ثابت نگه داشت و نتوانست متناسب با فدرال رزرو نرخ بهره را بالا ببرد. سوال این است که چرا با تقویت شاخص دلار و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، یورو تضعیف شد؟ دو عاملی که بازار اروپا را با بحران مواجه کرده است ثبات نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و آمریکا  و ترس اروپا از محدودیت عرضه گاز براثر جنگ روسیه و اوکراین در این منطقه است. با تقویت دلار، بازار طلا با فشار عرضه مواجه شده و قیمت هر اونس آن به 1734 دلار رسید. اما این افزایش در نهایت به نفع سرمایه‌گذاران تمام شد. امنیت دلار در برابر سرمایه‌گذاران به بالاترین حد خود رسید و تقویت دلار سبب دلگرمی آنان شد تا دارایی‌های خود را به این بخش سرازیر کنند.


تاثیر افزایش شاخص دلار بر سایر بازارها
در روز‌های اخیر بازارها با نوسانات زیادی همراه بوده است. تقویت دلار بحث داغ روز‌های اخیر بوده و تاثیر آن بر بازارها مشهود است. این افزایش سرمایه‌گذاران را تشویق کرد تا دارایی‌های خود را در این بخش به کار گیرند. این موضوع سبب شد بازده اسکناس 10 ساله خزانه‌داری در ایالات متحده 08/ 0 واحد درصد کاهش داشته باشد و به 92/ 2 برسد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار این سهام با رکود مواجه خواهد شد. بازار اوراق قرضه که در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده بود، توانست جایگاه خود را در میان معامله‌گران حفظ کند، زیرا سرمایه‌گذاران در بحبوحه نوسانات بازار ترجیح می‌دهند تا دارایی‌های خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که ریسک کمتری داشته باشد. نیکی ژاپن 8/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. طلا نیز در روز دوشنبه ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد که تقویت دلار و افزایش آن سبب شد قیمت هر اونس این فلز گران‌بها به 1734 دلار برسد.

تضعیف منطقه یورو
یورو در برابر دلار در ضعیف‌ترین حالت خود از سال 2002 قرار گرفت و اروپا را با بحران جدیدی همراه کرد.  روز گذشته ارزش هر یک یورو با یک دلار برابر شد. از مهم‌ترین دلایل این برابری می‌توان به واگرایی نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی این دو منطقه اشاره کرد. فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در چند بازه زمانی افزایش داد، تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که این سیاست ضد تورمی تا سپتامبر روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. اما در این میان بانک مرکزی اروپا نتوانست پا به پای فدرال رزرو نرخ بهره را بالا ببرد و با ثابت نگه داشتن نرخ، سبب تضعیف یورو و برابری آن با دلار آمریکا شد. عامل دیگری که امکان دارد سبب تضعیف یورو شود، ترس اروپا از افزایش قیمت انرژی در این منطقه است، زیرا بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا در حال تعمیر است. سرمایه‌گذاران نگران هستند که به دلیل جنگ در اوکراین تعطیلی‌ها ادامه یابد و در نهایت سبب محدودیت عرضه گاز در این منطقه شود که این موضوع منطقه یورو را وارد رکود می‌کند.  در نتیجه رکود اقتصادی قاره سبز،  باعث تضعیف  پول رسمی اروپا خواهد شد.
انتهای پیام/
ملاقات تاریخی دلار با یورو روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار