مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی:

هدف مهم ثبت ملی آثار ناملموس، حفظ اصالت و هویت است/شیرینی «قرابیه»، ثبت ملی شد 

1401/04/21 - 17:03 - کد خبر: 68304 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی  با بیان اینکه قرابیه تبریز، شیرینی اهری شهرستان اهر و... به ثبت ملی رسیدند، گفت: یکی از اهداف مهم ثبت ملی آثار ناملموس حفظ اصالت و هویت واقعی و به ارث گذاشتن فرهنگ غذایی و سنت استان برای آیندگان است. 

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در جشنواره و‌ نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه با اشاره به اینکه
آذربایجان شرقی به واسطه تاریخ، فرهنگ و تمدن دیرینه یکی از استان های تاریخی و مهم کشور است، گفت: ۴هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان وجود دارد که 2 هزار اثر آن در قالب میراث ملی و فرهنگی به ثبت ملی شده اند. 
وی افزود: رویکرد جدید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی ثبت اثار ناملموس در کنار دیگر اثار است و در استان نیز چندین آثار ناملموس داریم که برگرفته از تاریخ و تمدن این خطه است. 
وی با اشاره به اینکه ۲۰ مورد از این آثار ناملموس در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند، افزود:  یکی از شاخه های مهمی که در ثبت آنها تلاش داریم بحث سوغات و خوراکی سنتی است. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی اضافه کرد: تا کنون ۳۸ مورد خوراکی به ثبت ملی در آثار ناملموس رسیده است و اکنون نیز در بحث شیرینی جات وارد عمل شدیم. 
وی با بیان اینکه قرابیه تبریز، شیرینی اهری شهرستان اهر و... به ثبت ملی رسیدند، گفت: یکی از اهداف مهم ثبت ملی آثار ناملموس حفظ اصالت و هویت واقعی و به ارث گذاشتن فرهنگ غذایی و سنت استان برای آیندگان است. 
وی در انتها خاطرنشان کرد: خوراکی ها و شیرینی های لذیذ و ویژه استان و شهر تبریز باید در سفره ها و رستوران های این منطقه بیاید تا مسافران هم لذت ببرند.
انتهای پیام/
هدف مهم ثبت ملی آثار ناملموس، حفظ اصالت و هویت است/شیرینی «قرابیه»، ثبت ملی شد  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار