رئیس اتحادیه قنادان تبریز:

ثبت ملی شیرینی قرابیه، ثبت یک اثر تاریخی است 

1401/04/21 - 16:57 - کد خبر: 68300 نسخه چاپی

نصر: رئیس اتحادیه قنادان تبریز در جشنواره و‌ نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه با بیان اینکه تبریز شهر شهر اولین هاست و این جشنواره نیز به عنوان اولین رویداد ملی و بین المللی صنعت شیرینی و قنادی استان برگزار می شود، گفت: این اتفاق در حافظه شیرینی ایران به یادگار خواهد ماند. 

به گزارش نصر، شیرینی قرابیه یکی از شیرینی های اصیل و ماندگار تبریز است که قدمتی بیش از یک قرن دارد و به واسطه شهرت ملی و بین المللی آن، روش پخت این شیرینی سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید. 
شیرینی قرابیه از مهم‌ترین، مشهورترین و لذیذترین نمادهای خوراکی شهر تبریز از گذشته تا امروز بوده است؛ یک شیرینی خشک اصیل، با قدمتی دیرینه و زیرمجموعه کوکی‌های‌ اصیل آذربایجانی که طعم بی‌نظیری دارد و در فرهنگ لغت نیز واژه kurabiye را معادل نوعی شیرینی کوکی مانند که در ترکیه، یونان و خاورمیانه تهیه می‌شود تعریف کرده‌اند. 
در راستای صیانت از این میراث ارزشمند، جشنواره و‌ نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه، ۲۱ لغایت ۲۳ خردادماه سال جاری به همت اتحادیه قنادان استان و همکاری جامع دستگاه های دولتی و انجمن های ذیربط در حال برگزاری است. 


 
ناصر کریمی، رئیس اتحادیه قنادان تبریز در جشنواره و‌ نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه با بیان اینکه تبریز شهر شهر اولین هاست و این جشنواره نیز به عنوان اولین رویداد ملی و بین المللی صنعت شیرینی و قنادی استان برگزار می شود، گفت: این اتفاق در حافظه شیرینی ایران به یادگار خواهد ماند. 
وی با اشاره به اینکه ثبت ملی شیرینی قرابیه، ثبت یک اثر تاریخی است و در راستای حفظ هویت اصلی و سنتی آذربایجان شرقی انجام گرفت، افزود: باید همگان از آن این رخداد بزرگ و پر افتخار مطلع باشند. 
وی با اشاره ای گذرا به تاریخ شیرینی قرابیه در سنت آذربایجان شرقی، ادامه داد: ثبت ملی این اثر ناملموس، آغازی خواهد بود برای ثبت دیگر سوغاتی های دیگر، انشالله شاهد  ثبت ملی و جهانی دیگر اثار این خطه نیز باشیم.
انتهای پیام/
ثبت ملی شیرینی قرابیه، ثبت یک اثر تاریخی است  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار