در سومین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی کلانشهر تبریز مطرح شد:

نیازهای تبریز برای هوشمندسازی

1401/04/08 - 14:21 - کد خبر: 67041 نسخه چاپی

نصر: سومین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی کلانشهر تبریز با حضور اعضا و کارشناسان آن در سالن جلسات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز به منظور بررسی ساز و کار اجرایی شهر هوشمند برگزار شد.

به گزارش نصر، محمدرضا کاظمی مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نشست، با بیان اینکه مهمترین راهکار در هوشمندسازی شهرها شناسایی وضعیت موجود شهر در حوزه های مختلف است، گفت: با شناسایی وضعیت فعلی کلیه برنامه های هوشمندسازی مبتنی بر داشته های موجود برنامه ریزی می شود و در گام های بعدی برنامه ریزی براساس زیرساخت ها و سپس بستر سازی های انجام می شود.
وی استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي را در تقويت ظرفيت زيرساخت‌ها با اهمیت خواند و افزود: ماموریت این سازمان  به‌کارگيري قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي فناورانه در جهت توانمندسازي شهرداري تبریز، جلب رضايت شهروندان و تحقق تعالي سازماني شهرداري است. 
کاظمی بهره‌گیری از مشارکت‌های بین بخش‌های خصوصی و دولتی برای سرمایه‌گذاری‌های شهر هوشمند را مهم عنوان کرد و ادامه داد: مدیران می‌توانند روش‌هایی خلاق ارائه دهند تا به افزایش مشارکت میان بخش‌های خصوصی و دولتی منجر شود و در نهایت، پیاده‌سازی مناسب و موفق رویکردهای شهر هوشمند را در پی دارد. 
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه کرد: در این راستا، تدابیر مختلفی قابل اجرا است که می‌تواند موانع موجود سر راه تأمین مالی برای هوشمندسازی را از میان بردارد و به بهره‌گیری هر چه بیشتر از تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا در آن‌ها منجر شود.

لزوم تجمیع داده های شهری در راستای هوشمندسازی تبریز بر اساس نیازها 
حجت‌الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی تبریز با اشاره به موضوع مدیریت واحد شهری، گفت: اگر مدیریت واحد شهری وحود داشته باشد،  متولی کار و طرح شهر هوشمند نیز و این اقدامات از طریق مقامات ارشد برنامه ریزی می شود. 
وی افزود: مجموعه ما نمی‌تواند متولی شهر هوشمند را مشخص کند اما ما می‌توانیم در چارچوب‌های خودمان اقدام کنیم. 
وی با اشاره به اینکه جمع آوری داده برای شروع کار مهم است و جزو ملزومات شهر هوشمند است، گفت: باید دید آیا داده های لازم برای ارائه خدمات در حوزه سلامت، آلودگی هوا، ذخیره انرژی و... وجود دارد؟ باید بر اساس اختیارات و اولویت‌ها به موضوع ورود کرده و موارد لازم را احصا کنیم. 
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند، اضافه کرد:  پیشنهاد می‌کنم در جلسه کارشناسان کمیسیون این موضوع بررسی شود که بر اساس نیازها، اولویت‌ها و ظرفیت‌های تبریز چه داده هایی برای شهر هوشمند لازم است و برای احصای آن به همکاری چه سازمان و نهادهایی نیاز داریم. 
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص اینکه آیا سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز می‌تواند متولی شهر هوشمند باشد یا خیر، گفت: بعد از به دست آوردن داده های مورد نیاز برای رسیدن به شهر هوشمند باید دید چه سخت‌افزار و فناوری‌هایی برای بهره‌برداری از آن‌ها و ارائه خدمات نیاز است و  سپس متولی کار را شناسایی کرده و ببینیم آیا ساختار فعلی سازمان فناوری اطلاعات می‌تواند پاسخگوی نیازمان باشد یا شهرداری باید با اضافه کردن برخی معاونت‌ها و... به چارت این سازمان، ساختار لازم برای مدیریت شهر هوشمند را فراهم نماید. 
زعفرانچیلر در انتها خاطرنشان کرد: باید راهبردها تعریف شود تا با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تبریز بتوانیم بهترین نتیجه را از اجرای طرح شهر هوشمند به دست آوریم، بایستی با در نظر داشتن مسائل قانونی و بودجه‌ای و همچنین توانمندی‌های مختلف، برنامه‌های کوتاه‌مدت و مورد نیازمان را در ابعاد کوچک اجرا کنیم تا شرایط سنجیده شود. بعد از اجرای آن به صورت پایلوت و حصول نتیجه مطلوب می‌توان طرح را به سطح شهر هوشمند رساند.
  
لزوم فراهم نمودن زیرساخت های ارتباطی و فناوری تبریز پیش از هوشمندسازی 
این گزارش حاکی است، شهرام دبیری، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه در کل دنیا کشورهایی که در حوزه شهر هوشمند پیشرفت کرده‌اند مشخص بوده و روندی که آن‌ها طی کرده‌اند نیز معلوم است، گفت: برای حرکت سمت شهر هوشمند باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم که همان شبکه فیبر نوری است. 
وی افزود: اقدامات اولیه را در خصوص احداث و ایجاد این شبکه انجام داده‌ایم و اگر این ۲۵۰ کیلومتر فراهم شود، مراحل بعدی اقدامات صورت می‌گیرد. 
دبیری ادامه داد: ما می‌خواهیم برخی خدمات را توسط شهرداری به مردم ارائه کنیم و برای این موضوع بایستی برنامه و اهداف خودمان را اعلام کنیم. بایستی خواسته‌ها و اهدافمان در خصوص اجرای طرح شهر هوشمند مشخص باشد. 
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به لزوم به روز بودن خدمات و زیرساخت‌ها، افزود: خدمات الکترونیکی روز به روز در حال پیشرفت است و خدمات جدیدی در حال ارائه هستند، در کل دنیا نیز بدون آشنایی به این مسائل نمی‌توان فعالیت‌های روزمره را به ثمر رساند. 
وی اضافه کرد: آی‌تی ششمین صنعت بزرگ دنیا محسوب می‌شود که حتی از صنعت خودروسازی و نفت هم جلوتر است و باید ما هم در این زمینه اقدامات عملی انجام دهیم. قدم‌های اولیه خوبی برداشته شده است اما باید حرکتمان تداوم داشته باشد.

اولویت شهر هوشمند، خدمت رسانی به مردم باشد/ پروژه ها کارشناس محور پیش بروند 
این گزارش می افزاید، روح‌الله دهقان نژاد، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه با اشاره به دغدغه اعضای شورا در خصوص اجرای طرح شهر هوشمند، گفت: در دوره قبلی نیز برخی مباحث در رابطه با شهر هوشمند مطرح می‌شد اما چون بانی و متولی خاصی برای پیگیری امورات نداشت، کار به نتیجه نمی‌رسید. 
وی افزود:  با این حال وقتی یک تیم و کمیسیون حامی موضوع باشند، کار بدون مشکل پیش می‌رود بر همین اساس نیز کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند با حضور کارشناسان به دنبال پیشبرد اهداف و اجرایی کردن این طرح است.
این عضو کمیسیون ادامه داد: در همان جلسه اول که برگزار کردیم، مقرر شد بحث شهر هوشمند کاملاً کارشناس محور پیش برود، به عنوان حامی و پشتیبان حقوقی و ضمانت اجرایی طرح در شهرداری، از کارشناسان حمایت می‌کنیم. 
وی اضافه کرد: همگی دغدغه داریم و اولویت شورا خدمت به مردم و ارائه سریع خدمات است. 
دهقان نژاد ادامه داد:  پیشنهاد می‌کنم در وهله اول به تسریع و تسهیل خدمت‌رسانی به همشهریان عزیز توجه داشته باشیم، بایستی با جدیت به دنبال کیفیت کار باشیم چرا که در این صورت کمیت خودبه‌خود حل می‌شود. 
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به لزوم استفاده از تخصص در اجرای طرح شهر هوشمند، گفت: خوش‌بین به نتیجه هستم و ان‌شاءالله باقیات‌الصالحاتی در این شهر به یادگار گذاشته می‌شود. امیدوارم با تکیه بر توان و تخصص کارشناسان و عزیزان فعال در این حوزه، حرکتی که را آغاز کرده‌ایم، به مرحله اجرایی برسانیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مردم هم ببینند که قدمی برداشته شده قطعاً همراهی و استقبال می‌کنند و در این صورت طرح و فعالیت‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسد. 
لازم به ذکر است، در خصوص بررسی موضوع کارخانه نوآوری نیز مقرر شد جلسه کارشناسان کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند در این خصوص برگزار شده و بعد از بررسی‌های لازم، طرح مربوط به این موضوع و مکان‌یابی صورت گرفته برای فعالیت کارخانه نوآوری ارائه شود.
انتهای پیام/
نیازهای تبریز برای هوشمندسازی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار