مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خبر داد:

پیش‌بینی خرید ۳۳۰ هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی

1401/04/07 - 16:30 - کد خبر: 66951 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی پیش‌بینی کرد که امسال بیش از ۳۳۰ هزار تن گندم در استان خریداری شود.نصر: علیرضا شاهدی روز سه‌شنبه در جلسه هماهنگی خرید تضمینی گندم در هشترود با بیان اینکه کار برداشت گندم در شهرستان‌های خداآفرین، میانه و جلفا شروع شده است، اعلام کرد: تا امروز هم چهار هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش نصر، وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد، نسبت به افزایش حجم و بهره وری تولید گندم طی سال‌های پیش‌رو ابراز امیدواری کرد. 
وی همچنین به اجرای مناسب طرح مردمی سازی یارانه‌ها در استان اشاره و بیان کرد: ۶ هزار و ۲۰۰ واحد نانوایی در سطح استان فعال است که دو هزار و ۵۰۰ واحد از آنها در تبریز قرار دارد و تاکنون برای یکهزار و ۸۰۰ واحد دستگاه پز نصب شده است.
به گفته «شاهدی» با اجرای این طرح، دیگر نیازی به حضور فیزیکی ناظران در نانوایی‌ها نخواهد بود و به طور قطع نانوایی‌هایی که نان باکیفیت تولید کرده و خوب برخورد کنند، فروش بیشتری خواهند داشت.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: این استان آخرین استان کشور در برداشت گندم به شمار می‌رود و وجوه پرداختی کشاورزان گندمکار آن کمی به تعویق می‌افتاد؛ از این رو در سفر رییس‌جمهور به استان مسئله پیگیری شد که امیدواریم با دستور ایشان، امسال پول گندم کشاورزان به موقع پرداخت شود.

تراکم کشت غلات در برخی از مناطق استان رعایت نمی‌شود
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی هم به اهمیت اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم و استفاده از خاکورزهای مناسب اشاره کرد و افزود: اکثر خاک‌های مزارع استان کمبود مواد آلی دارد و تراکم کشت غلات نیز در برخی از شهرستان‌های استان رعایت نمی‌شود.
جلال رحیم‌زاده با بیان اینکه امسال ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون و خرید ادوات کشاورزی در استان پرداخت شده است، افزود: این تسهیلات برای خرید ادوات کاشت، داشت و برداشت در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها برای خرید ۲۰۰ دستگاه ادوات کشاروزی پرداخت شد.
به گفته وی تسهیلات مکانیزاسیون در استان برای خرید تراکتور، بذرکار، سمپاش و انواع دنباله‌بندها با سود چهار درصد پرداخت شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به افزایش سطح زیر کشت محصولات دیم در استان نیز اشاره و بیان کرد: طی سال زراعی پیش‌رو  ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در قالب طرح جهش تولید زیرکشت دیم قرار می‌گیرد در حالی که این میزان در سال جاری ۵۳۰ هزار هکتار است.

پول گندمکاران هشترود به موقع پرداخت شود
فرماندار شهرستان هشترود در این جلسه پرداخت به موقع پول کشاورزان منطقه و کارشناسی دقیق و عادلانه افت خرید گندم در شهرستان را خواستار شد.
علیرضا توری از کشاورزان منطقه نیز خواست گندم خود را به سیلوها و کارخانه آرد شهرستان تحویل دهند زیرا گندم خروجی از شهرستان قاچاق محسوب شده و عاملان آن به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.
وی همچنین از پرداخت ۸۵ میلیارد تومان برای تامین مالی بخش کشاورزی و تامین هزینه‌های جاری و مربوط به تهیه بذر گندم در سال گذشته در قالب تسهیلات جدید و تسهیلات تمهیدی سنوات گذشته و تامین ادوات ماشین‌آلات بخش کشاورزی مکانیزاسیون در هشترود خبر داد.
فرماندار هشترود با بیان اینکه برداشت گندم شهرستان با استفاده از ۳۵۰ دستگاه کمباین انجام می‌شود، از کمباین‌داران خواست قبل از ورود به زمین کارت معاینه فنی داشته باشند. هشترود به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد.
انتهای پیام/
پیش‌بینی خرید ۳۳۰ هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار