متولیان برق و نیرو خبر دادند:

موعد احتمالی تکرار خاموشی‏‏‌ها

1401/04/06 - 12:39 - کد خبر: 66792 نسخه چاپی

نصر:  با افزایش مصرف برق در کشور، خاموشی مرحله به مرحله نزدیک می‌شود.

به گزارش نصر، با اعلام خبر عبور اوج مصرف کشور در ابتدای تابستان از مرز ۶۴هزار مگاوات، احتمال تحمیل خاموشی به طیفی از مصرف‌کنندگان در هفته آینده شدت گرفته است؛ هرچند مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق معتقد است که شرایط تحت کنترل بوده و وضعیت شبکه برق پایدار است.
با اینکه نرخ رشد مصرف برق در کشور در تیرماه ۱۴۰۱ به حدود ۱۴درصد رسیده، وزارت نیرو با طیفی از برنامه‌‌‌ها (نظیر افزایش تولید برق تجدیدپذیر، اصلاح نیروگاه‌‌‌ها در زمینه راندمان تولید و تکمیل برخی پروژه‌‌‌ها) و ابزارهای سیاستی (وضع تعرفه‌‌‌های پلکانی، سهمیه‌‌‌بندی برق در برخی صنایع، خاموشی معابر و کاهش مدت‌‌‌زمان کار ادارات) از قطع گسترده برق جلوگیری کرده است. شواهد موجود نشان می‌دهد که این رویکرد مانع خاموشی شده و فعلا به‌جز صنعت سیمان، باقی بخش‌‌‌های تولیدی مشکل چندانی در زمینه اتصال به برق ندارند.
 در این باره روز گذشته وزیر نیرو گفت: با توجه به برنامه‌‌‌ریزی انجام‌شده از ۶۳۰‌هزار مشترک صنعتی کشور، ۵۸۰‌هزار مشترک یعنی ۹۲‌درصد بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرفی از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده می‌کنند. سال گذشته در همین دوره زمانی بود که به دلیل قطع برق گسترده اصناف و صنایع، انتقاد مشترکان از مدیریت بار نیرو به اوج رسید. امسال اما کانون اصلی قطع برق در بخش سیمان است که به تغییرات گسترده قیمت این محصول نیز منجر شده است.
طبق اعلام دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، براساس توافقات به عمل آمده با وزارت نیرو قرار است به صورت نوبت‌بندی برق واحدهای این صنعت تامین شود و آنها از ۱۵خرداد تا ۱۵شهریورماه ۵میلیون تن سیمان تولید کنند. البته صحبت‌‌‌های اخیر  وزیر «صمت» که در جریان یک‌نشست خبری عنوان شد، قطع محدود برق در شهرک‌‌‌های صنعتی را تایید کرد.
ممانعت از کنترل خاموشی‌‌‌ها عمدتا به دستور کار متولیان برق و نیرو برمی‌‌‌گردد که با مهار مشترکان پرمصرف تلاش کردند کمبودهای موجود در زمینه عرضه تولید برق را جبران کنند؛ موضوعی که ردپای آن در بخش‌‌‌های خانگی، صنعتی، عمومی و اداری به‌وضوح مشخص است. اما مشخص نیست که این سیاست بتواند در زمان اوج بار نیز از خاموشی جلوگیری کند. فعلا پیش‌بینی مقامات وزارت نیرو این است که نقطه اوج بار مرز مصرف ۶۸هزار مگاوات برق است که احتمالا بازگشت خاموشی‌‌‌ها با آن همزمان خواهد شد؛ موضوعی که گفته شده با توجه به دمای بالای هوا در هفته آینده، رقم خواهد خورد.
از آنجا که میزان مصرف برق کشور در زمان پیک بار مصرفی شبکه و در روزهای گرم تا ۸‌هزار و ۶۰۰مگاوات افزایش یافته و در روزهای پیش‌‌‌رو احتمالا پیک بار مصرفی شبکه سطوحی بیش از این را تجربه خواهد کرد، باید وضعیت فعلی را از نخستین نشانه‌‌‌های احتمال وقوع خاموشی دانست. سخنگوی صنعت برق با استناد به متوسط دمای روزهای اخیر که حداکثر ۳۸درجه بوده، اعلام کرده است که تا پنج‌شنبه این دما به ۲/ ۴۱درجه خواهد رسید. مصطفی رجبی‌مشهدی پیش‌بینی کرده است که این موضوع میزان تقاضای انرژی را از ۶۶‌هزار و ۵۰۰مگاوات به ۶۸‌هزار مگاوات برساند.
مدیرعامل شرکت مدیریت برق ایران با بیان اینکه تفاوت این هفته با هفته بعد در مصرف برق آن است که علاوه بر استفاده از نیروهای برق‌‌‌آبی ممکن است توان لازم برای پاسخگویی را هم نداشته باشیم، افزود: این بی‌‌‌نظمی در مصرف برق ممکن است به محدودیت منجر شود.  با اینکه بازگشت خاموشی به فضای کشور در فصل تابستان دور از انتظار نیست؛ اما آنچه موجب شده تا دکمه قطع برق کماکان تحت کنترل سیاستگذار باشد، افزایش تعداد مشترکان کم‌‌‌مصرف است. دو نفر از متولیان صنعت برق با تایید این موضوع، آمارهای دقیقی از میزان صرف‌‌‌جویی برق ارائه کردند. نکات اعلام‌شده از سوی همایون حائری در این زمینه جالب توجه است.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه با مجموعه‌‌‌ای از اقدامات توانستیم خردادماه را نیز به‌خوبی پشت سر بگذاریم، گفت: با اعمال برنامه‌‌‌های دقیق مدیریت مصرف در تمامی بخش‌‌‌های اداری، تجاری، صنایع، خانگی و... توانسته‌‌‌ایم ۵۷۰۰مگاوات صرفه‌‌‌جویی کنیم. طبق گزارش پاون، همایون حایری در جریان یک‌نشست تخصصی اعلام کرد: براساس ۱۰۰برنامه صنعت برق برای عبور از تابستان گرم‌‌‌، در هر بخش وظیفه‌‌‌ای با زمان‌بندی مناسب برای شرکت‌ها تهیه شده که این برنامه در حال اجراست و این اقدامات دقیق و برنامه‌‌‌ریزی‌شده، دلیل عبور موفق از اردیبهشت و خرداد است.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده، عنوان کرد: در بخش تولید، تعمیرات، ارتقای توان، رفع محدودیت، به مدار آوردن نیروگاه‌‌‌های جدید و... اقدامات گسترده‌‌‌ای انجام شده که موفقیت امروز نشان‌‌‌دهنده این مهم است. حایری با بیان اینکه تعمیرات نیروگاه‌‌‌های حرارتی کشور تا قبل از اردیبهشت‌‌‌ماه به اتمام رسیده بود‌‌‌، گفت: این اقدام صنعت برق یک رکورد تاریخی بوده که با برنامه‌‌‌ریزی دقیق و مدون اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور، از افزایش ۴‌هزار مگاوات تولید عملی نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل خبر داد که اقدامی قابل تقدیر در این مدت کم است. سال گذشته به طور متوسط ۲۵‌درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین‌شده و ۷۵‌درصد کمتر از الگو مصرف داشته‌اند و براساس اطلاعات خرداد ۵‌درصد به تعداد کم‌مصرف‌ها اضافه شده است. رجبی‌مشهدی نیز در خصوص کاهش مصرف اعلام کرد: در سال گذشته به طور متوسط ۲۵‌درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین‌شده مصرف داشته‌اند و ۷۵‌درصد کمتر از الگو که براساس اطلاعات دریافت‌شده از خردادماه، ۷۵درصد به ۸۰درصد افزایش یافته که از همکاری مردم با صنعت برق حکایت دارد.
وی از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند تقاضا کرد، به قبض‌هایی که در ماه‌های آتی دریافت می‌کنند توجه داشته باشند؛ چون اگر رعایت نکنند تعرفه آنها به صورت یارانه‌ای محاسبه نخواهد شد. رجبی‌مشهدی با اشاره به لزوم مدیریت اوج بار به این مصرف‌کنندگان پیشنهاد کرد که هم برای کاهش هزینه خود و هم به‌منظور کمک به ما در مسیر تامین برق سایر مشترکان، مصرف خود را کاهش دهند. طبق اعلام این مدیر وزارت نیرو در ساعت ۱۲روز یکشنبه ۵تیرماه میزان مصرف برق ۶۴‌هزار مگاوات را پشت سر گذاشت؛ اما در هیچ جای کشورمان خاموشی برق اتفاق نیفتاده است. این وضعیت گویا تا ۱۴تیرماه به اوج خود خواهید رسید، سپس از نیمه تیرماه به دلیل کاهش دمای هوا در کشور، روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش دما و بالا رفتن میزان مصرف برق طی روزهای آتی، گفت: در برخی از استان‌‌‌ها در نوار جنوبی که انرژی مصرفی آنها در ساعات اعلامی بیشتر شده، مجبور به استفاده از نیروگاه‌‌‌های برق‌‌‌آبی هستیم. رجبی‌‌‌مشهدی بیان کرد: در بخش عمده‌‌‌ای از کشور، افزایش دما شرایط سختی را برای تامین برق رقم خواهد زد که امیدواریم مثل دو هفته گذشته، با کمک و همکاری مردم، شرایط تامین برق را به‌خوبی پیش ببریم. وی با بیان اینکه در هفته گذشته دما از متوسط ۱۰سال گذشته بیشتر بود، افزود: با توجه به اینکه دمای حداقلی تغییر می‌کند و باعث روشن‌شدن کولر در صبح‌‌‌ها و افزایش مصرف می‌شود، نیازمند مدیریت مصرف از سوی مشترکان در این زمینه هستیم. سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: به‌‌‌جز نوار شمالی و بخشی از شمال غرب کشور، شاهد افزایش دمای قابل ملاحظه‌‌‌ای از روز دوشنبه هفته جاری به مدت یک‌هفته خواهیم بود.
انتهای پیام/
موعد احتمالی تکرار خاموشی‏‏‌ها روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار