روز ملی گل و گیاه؛

هر شهروند، یک سفیر برای سبزینگی شهر

1401/03/25 - 12:31 - کد خبر: 65621 نسخه چاپی

نصر: پر بیراه نیست اگر بگوییم در سال‌های اخیر مردم پیوند محکم‌تری با گل و گیاه پیدا کرده‌اند و حالا گلدان‌های ریز و درشت در خانه هر شهروندی قدم گذاشته و صفای عجیبی به هر فضایی بخشیده‌اند.

به گزارش نصر، بیست و پنجم خرداد در تقویم با عنوان روز ملی «گل و گیاه» نامگذاری شده است. روزی که شاید موعد خوبی است برای یادآوری اهمیت این دلربای زیبا و لطیف در فضای عمومی شهر و حال خوب شهروندان.
تا همین چند دهه پیش که هنوز ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌نشینی جای حیاط‌هایی با حوض و باغچه‌های کوچک و بزرگ اطرافش را نگرفته بود، سبک و سیاق زندگی هم متفاوت‌تر از امروز بود. باغچه‌هایی با گلهای فصلی و گلدان‌های شمعدانی که انگار عضوی جدانشدنی از همین حیاط‌ها بود و بعد صاحب‌خانه‌ای که با ذوق و عشق فراوان هر روز باغچه‌ها را آب‌پاشی کرده و پای گلدان‌های را با احتیاط پر آب می‌کرد.
بعدها که آپارتمان‌نشینی تبدیل به گزینه نخست زندگی شهری شد، چند سالی هم طول کشید تا صاحب‌خانه‌ها گوشه‌ای از خانه خود را به گل و گیاه اختصاص دهند و عطر گل در فضای خانه‌ها جاری شود. در این بین فضاهای شهری هم از این تب و تاب عقب نماندند و گلکاری و کاشت گونه‌های مختلف، تبدیل به یکی از عمده‌ترین شاخصه‌های یک شهر شد.
حالا شهروندان خوش‌ذوق‌تر حتی از فضای بالکن خود برای جای‌گذاری گلدان‌های رنگی استفاده می‌کنند و بذر سبزی و نشاط را در شهر پرورش می‌دهند. شهروندان آنچنان با این فضاها خو گرفته‌اند و دل در گرو درختان کهنسال شهر داده‌اند که مثل نگهبانانی بی‌دستمزد از این جانداران بلندقامت پاسداری می‌کنند.
پرورش و نگهداری از گل و گیاه، اقلیم و آب و هوای خاصی را طلب می‌کند. اگرچه منطقه آذربایجان هم به سبب اقلیم خاص و کوهستانی خود، نمی‌توانست انتخاب مناسبی برای تولید انواع گل و گیاه باشد، ولی حالا این خطه هم با گلخانه‌های متعدد و انبوه توانسته تا اندازه زیادی در تولید گونه‌های گیاهی خودکفا باشد.
 

۳۲ هزار متر مربع فضای تولیدات گلخانه‌ای در مجموعه شهرداری تبریز
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز در این خصوص به شهریار می‌گوید: مناطق و سازمان‌های مختلف مجموعه شهرداری تبریز در گلخانه‌های اختصاصی خود نشاء انواع مختلفی از گل و گیاه را تولید می‌کنند و فضای زیرنایلونی این گلخانه ها ۳۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع است که گلخانه تولیدات سازمان سیما و منظر با ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع، بخش عمده این فضاها را به خود اختصاص داده است.
اکبر امجدی با اشاره به آمار تولیدات این گلخانه ها ادامه می‌دهد: آمار تولیدات سازمان سیما و منظر در فصل کاری ۹۹ تا ۱۴۰۰ حدود یک و نیم میلیون بوته نشاء، ۶۰ هزار اصله نهال، ۲۰ هزار بوته درختچه است.
او یادآوری می‌کند: در این بین مناطق دهگانه شهرداری هم با تولید یک و نیم میلیون بوته انواع نشاء گلهای زینتی و فصلی و همچنین ۴۰۰ هزار بوته داوودی و کل زینتی در تولید انواع گل نقش داشته‌اند.
شاید جالب باشد بدانیم سال زراعی در گلخانه از ۱۵ مرداد آغاز می‌شود و تا ۱۵ مرداد سال آینده ادامه پیدا می‌کند. یعنی درست از نیمه‌ تابستان. به همین سبب هنوز آمار دقیقی از تولیدات سال گذشته در دست نیست ولی آن طور که امجدی می‌گوید تا امروز آمار بخشی از تولیدات گل و گیاه برای فصل کاری ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، بیش از ۴۰ هزار شب بو و ۲۰ هزار جعبه بنفشه برای استقبال از بهار امسال و همچنین ۶۰ هزار اصله انواع درختان مثل اقاقیا، بادام تلخ، عرعر، زبان گنجشک، بلوط اسکو و ... است.
 

فواید نگهداری از گل و گیاه
ولی زیبایی، تنها خاصیت گل و گیاه نیست و امروزه فواید پر شماری برای وجود این سبزینگی‌ها بیان می‌شود که از جمله آن می‌توان به کاهش تاثیرات مخرب گازها و سموم مضر در محیط زندگی، کمک به سلامت خانواده، تصفیه کننده هوا، تسریع در روند بهبودی بیماران، تاثیر در یادگیری، کاهش استرس، کاهش علائمی مثل سرماخوردگی، خواب آلودگی، استرس و سردرد اشاره کرد.
وجود گلهایی با رنگ‌های ملایم بنفش، صورتی و سفید در محیط زندگی باعث می‌شود که احساسات شما به سمت و سوی احساسات آرام برده شود و این یک تاثیر گلدان در محیط زندگی است. وجود گلهایی با رنگ‌های گرم و تند مثل نارنجی، قرمز و زرد احساسات شما را به سمت هیجان و سرزندگی به پیش می‌برد.
استفاده از گلدان در اتاق نشیمن، اتاق خواب و ورودی منزل ضروری است. قرار دادن گلدان در اتاق خواب و نشیمن می‌تواند باعث ایجاد آرامش شود. گذاشتن آن در ورودی منزل نیز می‌تواند به منزله خوشامدگویی به میهمانان باشد.
گل و گیاه می‌تواند بیماری‌هایی همچون افسردگی را برطرف کرده و به اشخاص منزوی دلیل موجهی را برای ادامه زندگی می‌بخشد. افرادی که زمان زیادی از خود را برای گیاهان می‌گذرانند، تمایل به داشتن رابطه‌ صمیمی‌تری با بقیه افراد داشته و این حس باعث افزایش غمخواری و شفقت نسبت به دیگران می‌شود.
قرار دادن گلدان در محیط زندگی باعث می‌شود خستگی و احساس کسالت از خانه برطرف شود و این نیز یک تاثیر گلدان در محیط زندگی است.

هر شهروند، یک سفیر برای سبزینگی شهر
با وجود اینکه شهرداری‌ها عمده مسئول و بانی افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد لکه‌های سبز در گوشه گوشه شهر به شمار می‌روند و هر سال برای افزایش این سبزینگی‌ها ردیف بودجه‌ای مشخص اختصاص می‌یابد، ولی تحقق واقعی یک شهر سبز باید از خانه‌هایی سرسبزتر آغاز شود.
اغلب همه انتظار دارند که فضای سبز شهری به دست دستگاه‌های دولتی یا نهادهایی همچون شهرداری صورت بگیرد و این انتظار تا حدود زیادی درست است ولی با این وجود هنوز هم در گوشه گوشه شهر تبریز، شهروندانی دوستدار گل و گیاه و محیط زیست هستند که دست روی دست نگذاشته و برای آبادانی هرچه بیشتر خانه و محله خود تلاش می‌کنند.
سر و کار داشتن با گل و گیاه عشق می‌خواهد و صبوری. باید آنچنان شیفته بوی خاک تازه و انتظار برای رشد جوانه‌های کوچک داشته باشی که در این مسیر تمرین صبوری کنی و آرامش. شاید برای همین باشد که صاحبان گلخانه‌ها و کسانی که با گلها سر و کار دارند، با طمانینه بیشتری رفتار می کنند و سخن می‌گویند.
 

امروز، ۲۵ خرداد، روز خوبی برای از گل گفتن و شنفتن است. روزی که نه تنها رویدادی در تقویم بلکه نقطه آغازی برای دوستی و آشتی هرچه بیشتر با این موجودات زنده و مهربان می تواند باشد.

سحر فکردار
انتهای پیام/
هر شهروند، یک سفیر برای سبزینگی شهر منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار