رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز/

سلیقه زدایی اصلی ترین هدف اجرای برنامه راهبردی شهرداری تبریز

1398/08/23 - 17:07 - کد خبر: 6540 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز اصلی ترین هدف از اجرای برنامه راهبردی و چشم انداز ۱۲ ساله را سلیقه زدایی و حرکت بر اساس برنامه معرفی کرد.

به گزارش نصر، محمدباقر بهشتی گفت: در آغاز شورای پنجم برای سلیقه زدایی و حرکت شورا و شهرداری بر روی ریل برنامه این تصمیم اتخاذ شد.
وی تاکید کرد: بر این اساس در سال اول شورای پنجم بودجه سال ۹۷ نوشته شده و ۶۶ سیاست شورا برای تهیه بودجه سال ۹۷ برای نوشته شدن در این قالب نوشته شد.
بهشتی با بیان اینکه مسیر بودجه باید هدف دار باشد اضافه کرد: در سال ۹۷ تلاش شد که شهرداری را در یک چهارچوب چشم انداز بلند مدت برنامه پنج ساله بنویسیم.

وی گفت: این برنامه برای نخستین بار در شهر تبریز نوشته شده و افزایش مشارکت متخصصین در تهیه برنامه برای شهرداری تبریز را در بر داشته است.
بهشتی تصریح کرد: پس از این چشم انداز نوشتن بودجه سال ۹۸ با تصویب تبصره ای مبنی بر لایحه برنامه پنج ساله در قالب چشم انداز تصویب شد
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: این لایحه با ارجاع به شورا در تمامی کمیسیون ها بررسی شد.
وی با بیان اینکه این لایحه در مرکز پژوهش ها و طی ۴۴ جلسه با حضور کارشناسان متخصص امر چکش کاری شده و در نهایت احکام برنامه ۵ ساله ۱۴۴ ماده تقدیم شورا شد.
بهشتی ویژگی های حوزه کاری را شامل حوزه های اجتماعی و فرهنگی، ایمنی و مدیریت بحران، حمل و نقل، ساختاری و سازمان، فناوری و هوشمند سازی، فنی و عمرانی، مالی و سرمایه گذاری، محیط زیست و خدمات شهری، معماری و شهرسازی، توسعه گردشگری و پایش و ارزیابی معرفی کرد.
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: این لایحه پس از تصویب به سمت سلیقه زدایی پیش رفته و در نهایت تمامی اقدامات با برنامه پیش خواهد رفت.
وی در پایان با پیشنهاد به خبرنگاران گفت: ما به عنوان مرکز پژوهش های شورا آمادگی داریم که دوره آشنایی با مفاهیم اقتصادی برای خبرنگاران راه اندازی کنیم، چرا که اگر خبرنگاران از موضوعات تخصصی مطلع باشند به بهترین شکل ممکن اقدام به نشر اطلاعات می کنند. در ادامه معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهردار تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه شهرداری تبریز نهادی خدمت رسان است گفت: توجه شهروندان به این نهاد به دلیل تنوع خدمات رسانی این نهاد است.
مرتضی موحد نیا اضافه کرد: انتظارات شهروندان از این نهاد بالاست و هدف شهرداری تامین این انتظارات است.
وی تاکید کرد: شهرداری برای پاسخ دهی به مخاطبان ناگزیر به تدوین برنامه است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته عملکردها با شاخص های  ظاهری سنجیده می شد افزود: امروز اما با تدوین این برنامه شاخص های تعیین عملکرد تغییر خواهد کرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری تبریز اظهار داشت: برنامه تدوین شده توسط شهرداری تبریز‌ قابلیت اجرایی دارد چرا که در تدوین این چشم انداز  از تمام نهادها و دستگاه های خدمات رسان دعوت شده است.
وی بودجه را بخشی از برنامه راهبردی دانست.

موحدنیا اضافه کرد: بودجه سال ۹۸ بودجه واقعی بود که طی شش ماه اول تقریبا ۸۱ درصد از آن نسبت به دوره شش ماهه تحقق یافته است.
وی ادامه داد: کمترین فروش تراکم نیز از شاخصه های این بودجه بوده است بطوریکه برای نخستین بار کاربری های مسکونی به فضای سبز تبدیل شده است.
معاون برنامه ریزی و‌توسعه انسانی شهردار تبریز گفت: شهرداری مصمم است تمام کارها برنامه محور باشد و مدیران شهرداری مجبور باشند با برنامه جلو بروند و گزارش بدهند.
مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تبریز نیز در ادامه با بیان اینکه رسانه ها  میتوانند بیش از مدیریت شهری به توسعه شهری کمک کنند گفت: این برنامه برای آینده نسبت به وضع کنونی و در قیاس با گدشته نوشته شده است.
محمد علی مولاخواه با برشماره مشکلات شهری موجود در تبریز ادامه داد: برای رفع مشکلات عدیده شهرنشینی از جمله مشکلات فرهنکی، اجتماعی، عمرانی و... نیازمند تدوین برنامه و اجرای آن هستیم.
وی تاکید کرد: امروزه دیگر ساخت پل های زیر گذر و رو گذر در شهرهای توسعه یافته معیار توسعه یافتگی نیست و شهرها به سمت هوشمند سازی پیش می روند.
در ادامه رییس مرکز پژوهش های شورا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه تصمیم گیری برای نوشته شدن این برنامه گفت: با استناد بر قوانین بالا دستی برنامه باید توسط شهرداری تهیه شود.
بهشتی اضافه کرد: اعضا پنجمین دوره ‌شورای اسلامی شهر تبریز نیز با الزام اجرای این طرح در اجرا و تدوین آن در مرکز پژوهش ها نظارت داشته، بطوریکه عموم ماده های این برنامه حالت دستوری دارد.
وی تصریح کرد: مفاد این برنامه تلفیقی از برنامه های علمی و اجرایی است، در واقع تمام این ماده ها قابلیت اجرایی دارند.
بهشتی هچنین در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگاران مبنی بر اینکه برنامه نوشته شده ۵ ساله بوده و با توجه به رفتارهای سلیقه ای موجود تضمین اجرای این برنامه بعد از پایان عمر شورای پنجم چه مقدار است گفت: علت نوشته شدن برنامه به مدت پنج، جلوگیری از اجرای سلیقه ای برنامه ها و پیشروی در یک خط فکری مشخص است.
وی رعایت مصوبات شورا را موضوعی قانونی دانست و افزود: اعضا شورا در دوره های بعدی موظف به اجرای مصوبات شورای گذشته هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: مرکز پژوهش ها در گذشته بصورت غیر رسمی فعالیت داشت و تاسیس آن بر اساس مصوبه شوراهای عالی استان بوده و منحل کردن آن غیر قانونی است.
محمدباقر بهشتی ادامه داد: اما اصلی ترین تضمین برای ادامه روند اجرای برنامه پنج ساله مطالبه رسانه ها و افکار عمومی است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نقش افکار عمومی در برنامه های نوشته شده در نظر گرفته شده است، گفت: نظر سنجی از شهروندان صورت گرفته و در تمام ماده های این برنامه افکار عمومی دخالت اده شده است.
بهشتی در پایان با تاکید بر اینکه شهر تبریز برای نخستین بار بر اساس برنامه راهبردی پیشروی خواهد کرد گفت: این برنامه در صورت تایید شورای برنامه ریزی استان برنامه شهر تبریز خواهد شد.

انتهای پیام/

سلیقه زدایی اصلی ترین هدف اجرای برنامه راهبردی شهرداری تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار