هدررفت هفت سال از عمر انسان در ترافیک؛

تبریز با اتوبوس‌های جدید به سمت توسعه می‌رود

1401/02/25 - 22:42 - کد خبر: 62876 نسخه چاپی

نصر: هفت سال از عمر هر فرد صرف ترافیک و رفت و آمد درون شهری می شود. اگر ۱۰ثانیه از شنیدن این خبر غمگین یا متعجب شدید، کافی است. عمر انسان به قدری ارزشمند است که نه تنها باید در ترافیک هدر نرود، بلکه از اضطراب و غم و اندوه نیز باید در امان بماند.

به گزارش نصر، هفت سال از عمر هر فرد صرف ترافیک و رفت و آمد درون شهری می شود. اگر ۱۰ثانیه از شنیدن این خبر غمگین یا متعجب شدید، کافی است. عمر انسان به قدری ارزشمند است که نه تنها باید در ترافیک هدر نرود، بلکه از اضطراب و غم و اندوه نیز باید در امان بماند.
هر روز بخشی از زمان ارزشمندمان را آن هم در بهترین ساعات روز پشت ترافیک سر می کنیم و اغلب کسانی که در شهر زندگی می کنند، حداقل هر هفته چندین بار از طرف همکاران، دوستان یا خانواده شان بدقول خطاب می شوند.

ترافیک، معضل همه شهرها اما با ابعادی متفاوت
برخی می گویند شهرنشینی همین است دیگر ...؛ ممکن است در بیشتر کلانشهرهای جهان ترافیک همچنان معضلی جدی باشد؛ اما برخی کلانشهرها به خوبی توانسته اند ترافیک را کنترل کنند؛ همچون هامبورگ در آلمان، کپنهاگ در دانمارک، میلان در ایتالیا، پاریس در فرانسه و ... .
با مطالعه چگونگی اداره ترافیک چنین شهرهای بزرگ و مهمی، نتایج جالبی حاصل می شود؛ اما راز اصلی، علاقه به پیاده روی و دوچرخه سواری، تقویت زیرساخت های شهری همچون معابر و توجه ویژه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس است.

۵۵دقیقه، مدت زمان سفر از خانه تا محل کار در تهران
اما اغلب شهرهای کشور ما به ویژه تهران، اوضاع چندان خوبی ندارند. در رتبه بندی شهرهای جهان از نظر ترافیک، تهران جزو شهرهای دارای بدترین نمره است و میانگین زمان سفر به محل کار یا تحصیل، از ۵۵ دقیقه گذشته است.
تبریز ما هم تعریف چندانی ندارد؛ چندسال است که شهروندان این شهر عادت کرده اند در برنامه ریزی های روزانه شان، ترافیک را هم در نظر بگیرند و حداقل نیم ساعت زودتر مبدا را به سمت مقصد ترک کنند.

حمل و نقل عمومی چه تحولاتی را در چند سال اخیر تجربه کرد؟
تغییر ذائقه مسافرت های درون شهری هم بی تاثیر نیست. چندسال پیش حداقل نیمی از مردم اتوبوس و تاکسی های عمومی را به عنوان وسیله حمل و نقل روزمره شان ترجیح می دادند اما با شیوع کرونا خودروهای تک سرنشین بیشتر به چشم خورد و همزمان، ورود تاکسی های آنلاین به عرصه حمل و نقل عمومی هم تحولی در مسافرت های درون شهری ایجاد کرد؛ با مزایا و معایب خودش.
روی دیگر، مدیریت شهری است. هرچند در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مردم نقش محوری را در کاهش ترافیک ایفا می کنند، اما نباید نقش مدیریت های شهری را نادیده گرفت. در کشور ما شهرداری ها می توانند با سیاست گذاری های صحیح، استفاده از ابزار قانونی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، نقش مهمی در بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین گسترش و توسعه مسیرها داشته باشند.
شهردار و تیم جدید مدیریت شهری تبریز بیش از یک ماه است که فعالیت خود را شروع کرده است. این مقدار، هرچند زمان اندکی برای انجام کارهای اساسی است، اما در همین مدت هم می توان عملکرد مدیریت شهری در مدیریت ترافیک و به ویژه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را ارزیابی کرد.

تفاهم‌نامه تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای تبریز
شهردار تبریز شش روز پس از آغاز به کار رسمی خود، تفاهم‌نامه تامین ۹۰۰دستگاه اتوبوس را امضا کرد. وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در تبریز مناسب نیست. پیش‌تر سخنگوی شورای اسلامی شهر از فرسوده بودن ۶۰۰دستگاه اتوبوس خبر داده بود که رقمی قابل تامل است.
همین فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی هم بر کیفیت هوای تبریز که در زمستان ها میزان آلایندگی بالایی دارد، تأثیر می گذارد و هم بر کیفیت سفرهای درون شهری موثر است. از طرفی دیگر تبریز که شهری با حدود دو میلیون شهروند است، به تعداد بیشتری اتوبوس برای پاسخگویی به نیاز شهروندان نیاز دارد.
اما امضای تفاهم‌نامه تامین ۹۰۰دستگاه اتوبوس نشان داد که این مسئله برای مدیریت شهری جدید تبریز جدی است و به عنوان یکی از اولویت های اساسی تلقی می شود.
هدف اصلی این تفاهم‌نامه، تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس شهری موردنیاز شهرداری تبریز در جهت ارتقای کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی تبریز و حومه است.  
بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، مقرر شده است که این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس طی یکسال آینده توسط شرکت گروه بهمن و خودروسازی اسنا تامین شود.
اتوبوس‌های موردنیاز طبق استانداردهای بین‌المللی و ملی و با تاییدیه فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه و کارشناسان رسمی و اخذ مجوزهای قانونی موردنیاز تامین خواهد شد.
 
 
۱۰۰دستگاه در فاز اول
در فاز اول، بنابر نیاز ضروری شهر تبریز مقرر شد بلافاصله بعد از امضا این تفاهم‌نامه، قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری بین شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه منعقد شود.
ناوگان اتوبوسرانی تبریز به یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی تبریز تنها حدود ۷۵۰اتوبوس دارد که با افزوده شدن ۹۰۰دستگاه جدید، تعداد کل اتوبوس ها بیش از دو برابر می شود.
پیش‌تر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفته بود که ناوگان اتوبوسرانی تبریز به یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
او با اشاره به اینکه عمر اغلب اتوبوس های فعال در تبریز بالای ۱۰سال است، گفت: با توجه به عمر بالای ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه، لزوم تامین اتوبوس، نوسازی و بازسازی ناوگان در خطوط ۶۶ گانه تبریز و حومه با  جمعیت ۱.۸ میلیونی بیش از پیش ضروری است.

اولین خودروی برقی در تبریز
پس از تفاهم‌نامه، اولین اتوبوس برقی تبریز با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رونمایی شد. چیزی که می تواند آغاز یک تحول ماندگار در ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر باشد.
این اتوبوس، اولین خودروی الکتریکی مبتنی بر باطری است که داخل کشور ساخته شده است و آلایندگی صوتی و آلایندگی ناشی از مصرف سوخت آن تقریبا صفر است.
سه و نیم ساعت زمان شارژ این اتوبوس بوده و در هر بار شارژ، قادر به طی مسافتی در حدود ۲۵۰ کیلومتر است که بر اساس شرایط اقلیمی کشور و توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.
این اتوبوس محصول شرکت شتاب است که ظرفیت تولید یک‌هزار دستگاه در سال را دارد.

رایزنی برای افزایش تعداد اتوبوس‌های برقی تبریز
در همان آیین رونمایی از این اتوبوس، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: امیدواریم بعد از بررسی اتوبوس، برنامه‌ریزی برای خرید آن را آغاز کنیم؛ البته به زودی چندین دستگاه از این اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تبریز الحاق می‌شود و در صورت جواب‌دهی، تعداد بیشتری خریداری می‌شود. او یادآور شد: آلایندگی تبریز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و سوخت فسیلی دیگر قابل استفاده نیست.  
حجت الاسلام رسول برگی افزود: به زودی رایزنی‌هایی با دولت به ویژه وزارت کشور و وزارت نفت برای خرید این اتوبوس‌ها آغاز می‌کنیم.

گام استثنایی شهرداری تبریز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی
به تازگی نیز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز از گام استثنایی شهرداری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی خبر داده بود.
علیرضا نوای باغبان در جلسه این کمیسیون گفت: چنانچه لایحه ای که شهرداری تبریز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارائه کرده به تصویب شورا برسد، می تواند اتفاقی بزرگ در این حوزه باشد.
او خاطرنشان کرد: همانگونه که ما در مترو و اتوبوسرانی هزینه های کلانی را متحمل می‌شویم، با همان نگرش به حوزه تاکسیرانی هم توجه کنیم. حمایت از حمل و نقل عمومی یک گام مثبت از سوی شهرداری و شورا بوده که منجر به توسعه شهری خواهد شد.
این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه شهرداری باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های قانونی برای تامین اعتبار لازم استفاده کند، اظهار کرد: شهرداری چانه زنی با بانک های عامل را در دستور کار خود قرار دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد تغییر چهره ناوگان تاکسیرانی در شهر باشیم.
مدیریت شهری جدید تبریز عزم خود را برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و تاکسی جزم کرده است. اما یکی از وسایل حمل و نقل عمومی که دهه هاست در کشورها و شهرهای مختلف جهان مورد توجه قرار می گیرد، مترو است که در تبریز بخشی از مترو فعال است.

بهنام عبداللهی
انتهای پیام/
تبریز با اتوبوس‌های جدید به سمت توسعه می‌رود منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار