دیرینه‌شناس یونانی؛

استخراج داده‌های جدید از منطقه فسیلی مراغه انتظار می‌رود

1401/02/25 - 14:49 - کد خبر: 62857 نسخه چاپی

نصر: دیرینه‌شناس یونانی با تاکید بر اینکه منطقه فسیلی مراغه در مطالعات دیرینه‌شناسی جهان از اهمیت ویژه برخوردار است، بیان کرد: استخراج داده‌های جدید از این منطقه مورد استقبال و انتظار است و بر همین اساس مطالعه‌های دیرینه‌شناسی آن باید ادامه یابد.

به گزارش نصر، «دیمیتریس کوستوپولوس/Dimitris kostopoulos» افزود: منطقه فسیلی مراغه همراه با «پیکرمی» و «ساموس» یونان به دوره میوسن پسین یعنی پنج تا 9 میلیون سال قبل تعلق دارد و درک تنوع زیستی اواخر میوسن در سراسر اوراسیا، اروپا را با خاور دور (چین) پیوند می‌دهد.
وی با بیان اینکه در گذشته نیز داده‌ها و گونه‌های جدید و ارزشمندی از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، بیان کرد: محتوای بسیار غنی فسیل‌ها و کیفیت بالای آنها، منطقه فسیلی مراغه را در مطالعات دیرینه‌شناسی به عنوان یک ژئوتوپ مطرح کرده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه سایت‌های زمین‌شناسی از اهمیت قابل توجه در زمینه میراث طبیعی و حفاظت از زمین برخوردار است، بیان کرد: این مناطق علاوه بر دیرینه‌شناسان و پژوهشگران از سوی گردشگران نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که «چگونه می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری منطقه استفاده کرد؟»، اظهار داشت: این ظرفیت با راه‌اندازی موزه‌های فسیل، نمایشگاه‌های محلی و موزه‌های صحرایی برخوردار از راهنمایان زمین‌شناسی بیش از پیش تقویت می‌شود و گردشگری منطقه را رونق می‌بخشد.
پروفسور «میکائیل فورتلیوس/ Mikael Fortelius» استاد بازنشسته دانشگاه «هلسینکی» فنلاند هم چندی پیش با بیان اینکه بیشتر مردم دنیا مجذوب فسیل‌ها هستند و می‌خواهند در مورد آنها بیاموزند، که «ذخایر غنی منطقه فسیلی مراغه شامل بسیاری از گونه‌های دیدنی و معروف است که به راحتی می‌توان آنها را بازسازی کرد و برای جلب توجه گردشگران به نمایش گذاشت».
به گفته وی فرصت‌های زیادی برای کاوش در آن منطقه وجود دارد و در صورتی که طی کاوش‌های جدید در منطقه فسیلی مراغه بتوان فسیل‌های قدیمی‌تر از جمله مربوط به حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون سال قبل را کشف کرد، اهمیت سایت مراغه افزایش می‌یابد. 
«منطقه فسیلی مراغه نمونه‌های حدود هشت میلیون ساله از جانوران ساوانایی دنیای قدیم یعنی اوراسیا و آفریقا را در دل خود جای داده و اندکی بعد از این زمان صحرای عربستان و آفریقا گسترش یافته و مجموعه جانوارن آفریقا از اوراسیا جدا شده‌ است».
تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده است.
«منطقه فسیلی مراغه» به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پراهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های جهانی رسید.
به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر را جذاب‌تر کرده است تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز در مراغه استقرار دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز در مورد این جذابیت و اهمیت ویژه منطقه فسیلی این شهرستان می‌گوید: منطقه فسیلی مراغه در مسیرهای مهاجرتی پستانداران دوران سوم یعنی مسیرهای مهاجرتی مابین اروپا، آفریقا و آسیای شرقی قرار دارد و گونه‌زایی جانوران فسیلی (پستانداران) در میوسن فوقانی نوار آذربایجان به خصوص در سایت مراغه نیز بر اهمیت آن افزوده است.
به گفته «غلامرضا زارع» تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی، پراکنش وسیع لنزهای فسیل مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار، تنوع بالای گونه‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده و دسترسی نسبتا آسان به لنزهای فسیل مهره‌دار و حفظ شدگی مناسب قطعات فسیلی در سایت مراغه نسبت به سایر سایت‌های فسیل مهره‌داران جهان نیز موجب شده است تا بر اهمیت آن افزوده شود.
وی ادامه داد: بنابراین نکات نادانسته بسیاری در خصوص «آب و هوای دیرینه آن زمان»، «جابجایی قاره‌ها» و «تکامل» وجود دارد که در مورد آنها باید تحقیق شود و همین موارد نیز اهمیت پژوهش‌های دیرینه در منطقه فسیلی مراغه را مشخص می‌کند».
انتهای پیام/
استخراج داده‌های جدید از منطقه فسیلی مراغه انتظار می‌رود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار