خبر/

پرونده یارانه 45 هزارو 500 تومانی بسته می‌شود

1401/02/20 - 17:00 - کد خبر: 62572 نسخه چاپی

نصر: پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که از سال ۸۹ در کشور آغاز شده بود، با تصمیمات جدید دولت مبنی بر افزایش مبالغ کمک معیشتی، از خردادماه امسال متوقف خواهد شد.

به گزارش نصر، از سال ۸۹ که پرداخت یارانه های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی آغاز شد تا به امروز این رقم ثابت مانده و دولت های مختلف طبق روال روز نخست، اقدام به پرداخت ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازاء هر نفر کردند.
روالی که طی یک دهه اخیر مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت و اغلب کارشناسان نسبت به ناکارآمدی روند هدفمندی یارانه ها در کشور سخن گفتند. همچنین مباحث فراوانی نیز درباره جامعه هدف یارانه ها و نحوه پرداخت یارانه ها مطرح شده است.
در یک دوره نیز طی دولت های گذشته از مردم خواسته شده بود تا از دریافت یارانه انصراف دهند. در همان زمان نیز بحث ارز چهر هزارو 200 تومانی برای واردات برخی اقلام کالایی و کالاهای اساسی مطرح و تا به امروز نیز اجرایی شد که حالا قرار شده تا این ارز با ارز ۲۳ هزار تومانی جابجا شود.

بازگشت هدفمندی به ریل اثربخشی
بنابراین برای اینکه بتوان نظام هدفمندی یارانه ها را به ریل کارآمدی بازگرداند و از پرداخت دستکم سه هزار میلیارد تومان در ماه، منافعی عاید کشور شود، لازم بود تا در این خصوص جراحی صورت گیرد؛ کاری که حالا دولت سیزدهم برای انجام آن دست به کار شده است.
مدتی پیش رئیس جمهور با اشاره به اینکه ارزش یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سال ۸۹، عملا به هفت هزار تومان رسیده است، از برنامه دولت برای اصلاح نظام یارانه ها سخن گفت. حال دولت می خواهد طی دو ماه و قبل از اجرای کامل حذف ارز چها هزارو 200 تومانی، مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان را هر ماه به حساب شهروندان ایرانی واریز کند.
دولت اعلام کرده می خواهد در این دوره زمانی که مبالغ به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود، زیرساخت اجرای کالابرگ الکترونیک را فراهم کند. پس از آن، روال پرداخت یارانه تغییر خواهد کرد.
انتهای پیام/
پرونده یارانه 45 هزارو 500 تومانی بسته می‌شود منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار