مدیرعامل شرکت اسنا؛

واردات اتوبوس دست دوم خیانت است

1401/02/11 - 15:22 - کد خبر: 62224 نسخه چاپی

نصر: به گفته مدیرعامل شرکت اسنا، ارزی که می خواهد صرف واردات اتوبوس های دست دوم با عمر بالا بشود می تواند به تولید داخل اختصاص پیدا کند. حمایت از تولید داخل باعث افزایش ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج منابع ملی شود. در واقع، واردات اتوبوس دست دوم خیانت است.

به گزارش نصر، جلیل هاشمی، در خصوص این که شهرداری تهران طی نامه ای از رئیس جمهور برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم درخواست مجوز خاص کرده است می گوید: «به نظرم این خیانت است. بی احترامی به تولیدکننده داخلی و مردم است. در شأن مردم ایران نیست که اتوبوس های دست دوم بازسازی شده سوار شوند.»
وی ادامه می دهد: «عمر مفید یک دستگاه اتوبوس که در حمل و نقل شهری فعالیت دارد هفت سال است. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع کدام کشور حاضر است که اتوبوس های سر حال قابل استفاده خود را واگذار کند. بنابراین این اتوبوس ها از کار افتاده هستند.»
این فعال بخش خصوصی ادامه می دهد: «حتا در صورت بازسازی و به‌روز کردن آن ها، مدت کوتاهی قابلیت استفاده دارند. از سوی دیگر، واردات اتوبوس های کارکرده از نظر بهداشتی نیز درست نیست، چراکه فلزات به کاررفته در آن خودشان باعث بروز مشکلات تنفسی و آلرژی خواهند شد.»
مدیرعامل اسنا ادامه می دهد: «شهردار تهران درخواست واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس کرده، این درحالی است که اسنا در یک شیفت کاری، سالانه قادر به تولید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس است. ضمن این که، می توان ظرفیت سایر تولیدکنندگان اتوبوس را هم در نظر گرفت. بنابراین به نظر می رسد که ایشان شناخت کافی از این صنعت ندارد.»
هاشمی اضافه می کند: «به طور کل، صنعت اتوبوس سازی از خودروسازی متفاوت است. به نظرم مشاوران و همکاران ایشان مشاوره درستی ارائه نکرده اند، چراکه اتوبوس سازی مانند سواری مونتاژ نیست، بلکه یک صنعت دست ساز است؛ صنعتی که توان ایجاد اشتغال بسیار بالایی دارد و می تواند بخش بسیار زیادی را درگیر کند.»
وی توضیح می دهد: «۵۰ درصد اتوبوس مجموعه پاور تِرِین است، به عنوان مثال، اگر امروز قیمت یک اتوبوس پنج میلیارد تومان باشد، نصف قیمت آن مربوط به موتور، گیربکس، اکسل، فرمان، ترمز و این طور چیزهاست، نیمی دیگر و شاید کم تر مربوط به اتاق، شیشه، صندلی، کف، سقف، تیریم داخلی و… است. بسیاری از خودروهای سواری که از چین می‌آورند و در ایران مونتاژ می‌کنند، به زور توانسته‌اند ۲۰ تا ۳۰ درصد داخلی‌سازی کنند، اما در اتوبوس‌سازی به‌راحتی ۵۰ درصد داخلی‌سازی می کنیم.»
مدیرعامل اسنا در خصوص این که شهردار تهران برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم درخواست مجوز واردات کرده است معتقد است:
«من می‌گویم آقای زاکانی و همکاران وی دل‌شان برای مردم می‌سوزد، می‌گویم می‌خواهند حمل و نقل شهری را ارتقا دهند و شکی هم نیست، چون در طول هشت سال گذشته برای حمل و نقل هیچ کاری انجام نشده و دولت حتا یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری نداده است.»
هاشمی می افزاید: «این زمان برای سازندگان اتوبوس هم خوب نبوده است، به نحوی که، در طول هشت سال گذشته، در زمان آقای حناچی، توانستیم فقط ۱۳ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران بفروشیم. حتا هنوز بخشی از طلب خود را وصول نکرده ایم.» وی ادامه می دهد: «به نظرم آقای زاکانی  می‌خواهد این را جبران کنند، اما من می‌گویم بیاییم و از راه درست این کار را انجام دهیم. ما اتوبوس شهری تولید می‌کنیم؛ آقای شهردار! مشتری اول و آخر من شما هستید. به قول معروف بیا دست من را بگیر. این در حالی است که کارنامه تولیدکنندگانی مانند اسنا کاملاً روشن و قابل بررسی است.»
این تولیدکننده بخش خصوصی اتوبوس سازی می افزاید: «مگر الان هزار دستگاه اتوبوس‌های دوکابینه ساخت شرکت اسنا در خیابان‌های تهران راه نمی‌روند؟ همین الان اتوبوس دوکابینه‌های اسنا را از تهران جمع کنند، ببین دکور این شهر چه می‌شود. از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن، از میدان آزادی تا میدان امام حسین، اتوبوس های ساخت اسنا در حال تردد هستند. ۱۰ سال پیش اتوبوس‌هایی باکیفیت تحویل دادیم. در حال حاضر نیز توانایی تحویل اتوبوس‌های خیلی بهتر را داریم که از همه نظر قابلیت های بهتر و بالاتری دارند.»
مدیرعامل اسنا ادامه می دهد: «می‌خواهم به موضوع نامه آقای زاکانی با حسن نیت نگاه کنم و این که ایشان می‌خواهد مشکلات را حل کند. شاید معتقد هستند که اتوبوس گران است، و به او گفته اند که آقای شهردار بیا اتوبوس کارکرده وارد کن. این در حالی است که عمر متوسط اتوبوس های درون شهری ۷ سال است. حالا می خواهند اتوبوس های از رده خارج را وارد کنند، چراکه هیچ کشوری حاضر نیست اتوبوس هایی که همچنان توانایی ارائه خدمات حمل و نقل شهری دارند را واگذار کند. بنابراین از همین ابتدا مشخص است که این اتوبوس ها در چه وضعیتی هستند.»
هاشمی اضافه می کند: «این اتوبوس ها پس از مدتی به دلیل عمری که دارند دیگر نمی توانند مجوزهای مربوط به حمل و نقل را دریافت کنند، یعنی معاینه فنی آن ها تأیید نمی شود، سازمان هوای پاک نیز اجازه نمی‌دهد.»
وی ادامه می دهد: «شهردار خواسته است تعرفه واردات هم صفر کنند. خب چرا برای اتوبوس های کارکرده این کار صورت بگیرد؟ اگر می‌خواهند تعرفه آن را صفر کنند، برای تولیدکننده صفر کنند. دولت ۹ درصد ارزش افزوده را برای اتوبوس شهری حذف کند. مالیات اتوبوس‌سازها را یک مقدار کم می‌کنیم. همین کمک‌ها باعث می شود بتوانیم اتوبوس هایی با استانداردهای روز اروپا و با قیمت تمام شده بسیار پایین تولید کنیم و تحویل دهیم. ضمن این که به عنوان تولیدکننده داخلی، گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم.»
مدیرعامل اسنا در خصوص این که چه حمایتی نیاز دارید می افزاید: «اولین حمایتی که نیاز داریم خرید از تولیدکنندگان داخلی است. این مسئله در صنعت اتوبوس‌سازی، به خصوص اتوبوس شهری، بسیار مهم است. در خصوص اتوبوس بین شهری با توجه به این که خریداران آن راننده‌ها، شرکت‌های حمل و نقل بین شهری و تعاونی‌ها هستند شرایط تا حدی متفاوت است، چون وضعیت‌شان بهتر از شهرداری‌هاست، اما خریداران اتوبوس شهری اتوبوسرانی‌ها خریدارش دولت، سازمان ها و شهرداری‌ها هستند و دولت باید برای خرید آن ها بودجه کافی بگذارد. ضمن این که، بحث حمل و نقل عمومی جزو مطالبات مردم است. شهرداری یا حاکمیت همان طور که وظیفه دارند زباله را جمع‌آوری ‌کنند، همان طور هم وظیفه دارند برای ایاب و ذهاب و حمل و نقل مردم وسایل حمل و نقل تهیه کنند.»
هاشمی می افزاید: «اما بنا به دلایل مختلف این کار را نمی کنند و مردم مجبور می‌شوند از خودرو شخصی استفاده کنند. همین عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سرآغاز مشکلات بسیار زیادی می شود؛ از جمله افزایش مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی بیش تر هوا.»
وی ادامه می دهد: «براساس آمار، روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم. این بنزین برای این کشور است، بنزینی که قیمت تمام شده‌اش ۲۰ هزار تومان است، اما به دلیل جلوگیری از نارضایتی های عمومی و جلوگیری از افزایش قیمت ها  مجبور است با قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش برساند. یک محاسبه ساده نشان خواهد داد که روزانه چه هزینه گزافی بابت سوخت پرداخت می شود و چگونه سرمایه های کشور دود می شود.»
مدیرعامل اسنا ادامه می دهد: «در حالی که، به راحتی می توان این چرخه باطل را از بین برد. به عنوان مثال، اگر من به عنوان تولیدکننده جای دولت بودم به روش های مختلف سعی می کردم کار را برای آن ها آسان و سبک کنم و هم باعث پایین آمدن قیمت تمام شده می شدم. به بیان دیگر، برای تأمین و خرید اتوبوس، مینی‌بوس، ون، تاکسی از یک سو، بودجه می گذاشتم و از سوی دیگر، با کاهش تعرفه حمایت می کردم. در حال حاضر، تعرفه واردات برای اتوبوس ۲۶ درصد و با حاشیه‌اش ۳۰ درصد است. این را دولت می تواند ۴ درصد کند. وقتی گمرکی کم تری پرداخت کنم، علاوه بر این که توان تولید بالاتری به دست می آورم، قیمت تمام شده نیز به شدت کاهش می یابد. دیگر قیمت یک دستگاه اتوبوس پنج میلیارد تومان نمی شود و مبلغ قابل توجهی از قیمت فروش آن کاهش خواهدیافت.»
هاشمی اضافه می کند: «از سوی دیگر، برای خرید از داخل دیگر نیاز نیست تمام مبلغ را یک جا پرداخت کرد، بلکه اصولاً ۲۵ درصد پیش پرداخت می دهند و مابقی به صورت توافقی دریافت می شود. ضمن این که، اگر صادقانه پا پیش بگذارند تولیدکننده داخلی نیز با آن ها راه می آید.»
وی ادامه می دهد: «اخیراً با شهرداری تبریز برای خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس با تحویل ۲ ساله تفاهم نامه ای امضا کرده ایم. شهرداری اعلام کرده است مقداری پول پرداخت می کند و مابقی را به صورت تهاتر تسویه می کند. در واقع، املاک مازادی را که می خواهد به فروش برساند به اتوبوس برای حمل و نقل شهری تبدیل می کند. این مسئله از یک سو، باعث بهبود شرایط شهر و کاهش آلودگی و ترافیک می شود و از سوی دیگر، خیال تولیدکننده از فروش محصولش راحت شده است. در این شرایط می تواند تمام بخش های مختلف را با سفارش گذاری درگیر کند و باعث رونق بیش تر این صنعت شود.»
مدیرعامل اسنا همچنین در خصوص همکاری با گروه بهمن با اشاره به اینکه اسنا هم اکنون یکی از زیر مجموعه های این گروه به شمار می رود اضافه می کند:پس از ۲۰ سال فعالیت اسنا و همچنین با توجه به پتانسیل، ظرفیت و زیرساخت ها و توانمندی بسیار خوبی که گروه بهمن دارد،هر دو طرف به این نتیجه رسیدیم که برای ارتقا هر چه بیشتر صنعت اتوبوس سازی مبتنی بر ساخت داخل بودن و همچنین تامین هر چه بهتر نیازهای داخلی با محصولات با کیفیت، با یکدیگر ادغام شویم تا بتوانیم با سرعت و توان بیشتری اهداف مد نظر را محقق کنیم.چرا که طی سال های اخیر گروه بهمن ثابت کرده است که می تواند یک الگوی موفق بخش خصوصی در صنعت خودرو باشد و این مشارکت دو بخش خصوصی می تواند تحول قابل توجهی در ارتقاء کمی و کیفی تولید اتوبوس و حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف سوخت ایجاد نماید و موجب موفقیت مدیران کشور و رضایت مردم عزیز باشد.
انتهای پیام/
واردات اتوبوس دست دوم خیانت است منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار