واکنش‌ها به سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه ادامه دارد:

تکذیب خبر استعفای قالیباف

1401/02/04 - 11:22 - کد خبر: 61819 نسخه چاپی

نصر: با گذشت ۴روز از ماجرای سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه، واکنش‌ها به این موضوع در فضای مجازی همچنان ادامه دارد. سه‌شنبه عصر بود که انتشار خبری از سوی یکی از کاربران توییتر مبنی بر سفر سه تن از اعضای خانواده رئیس مجلس به ترکیه، در فضای مجازی جنجالی شد.

به گزارش نصر، به دنبال انتشار این خبر و حتی انتشار عکس‌هایی از همسر، دختر و داماد قالیباف در فرودگاه استانبول و حتی خبرهایی مبنی بر اینکه آنها برای خرید سیسمونی به این کشور سفر کرده بودند، الیاس قالیباف، پسر او با انتشار پیامی عذرخواهی و این سفر را «خطایی نابخشودنی» توصیف کرد. او همچنین گفت که پدرش مخالف این اقدام بوده و سفر مذکور برای خرید سیسمونی نبوده است.
با این حال موج واکنش‌ها به این خبر طی سه روز گذشته نیز ادامه داشت. از یک‌سو حامیان و طرفداران قالیباف این ماجرا را سناریویی طراحی شده از سوی مخالفانش توصیف می‌کنند و در پیش بودن انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس برای سومین سال فعالیت مجلس یازدهم را یکی از دلایل به راه افتادن موج تهمت‌ها به محمدباقر قالیباف می‌دانند.
درطرف مقابل برخی کاربران فضای مجازی سفر خانواده رئیس مجلس به کشوری خارجی در شرایط اقتصادی موجود را اقدامی نابخشودنی توصیف می‌کنند. خصوصا که اظهارات قالیباف را طی مناظره‌های انتخاباتی‌اش در تضاد کامل با رفتار فعلی خانواده‌اش می‌دانند.در چنین فضایی روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت محمود رضوی، مشاور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در رشته توییتی انتشار خبر سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه را یک پروژه امنیتی علیه رئیس مجلس خواند و با بیان اینکه برای خانواده قالیباف بپا گذاشته‌اند صراحتا اعلام کرد که پای یک نهاد در میان است.
به گزارش انتخاب، او در این توییت‌ها از برخی نهادها خواست تا به چند سوال کلیدی پاسخ دهند: ‌آیا شناسایی داماد، دختر و همسر محجبه رئیس مجلس با ماسک در فرودگاه ترکیه و در صف مردم، کاری عادی بوده و همه آنها را می‌شناسند؟!وی افزود: هیچ کس از بارداری دختر آقای قالیباف مطلع نبوده و جز کنترل اطلاعاتی، هیچ روشی برای کشف آن به شیوه‌های دیگر هم وجود نداشته است. یک فعال توییتری چطور متوجه این موضوع و ساخت یک پروژه با همان هشتگ خاص شده است؟!
رضوی همچنین فرضیه داشتن بار اضافی از سوی این خانواده را با استناد به سخنان روابط عمومی شرکت هواپیمایی معراج رد کرد و نوشت: همین چند سوال و سوالات مطرح نشده دیگر و مدارک قبلی موجود که تا امروز اجازه طرح آن را ندارم، نشان می‌دهد که این پروژه هم مانند چند پروژه قبلی یک پروژه امنیتی بود و قاعدتا مثل همیشه پروژه بگیران عمله مقاصد محافل امنیتی سیاسی شده‌اند که منافع‌شان به خطر افتاده است.وی همچنین نوشت: آیا حق نداریم فکر کنیم موضوع بسیار فراتر از ماجراجویی آدم‌های بدنام بوده و پای یک نهاد در میان است؟ آن نهاد کجاست؟
آیا قرار است دستگاه‌های امنیتی قضایی کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه باز هم همچون بارهای قبل بنشینند و نظاره کنند که محافل امنیتی سیاسی برای حذف رقبای سیاسی خود، کشور و اذهان عمومی را به هم بریزند؟! ‌گیریم به قالیباف لطمه وارد شد، هدف بعدی اینها چه کسی و کجاست؟ رضوی در ادامه از دستگاه‌های امنیتی خواست تا تکلیف این محفل یا نهاد را معین بکنند! ‌

تکذیب یک خبر
در ادامه این ماجرای جنجالی روز جمعه دوم اردیبهشت خبری دیگر در فضای مجازی منتشر شد که به نقل از خبرگزاری تسنیم از مخالفت مقام معظم رهبری با استعفای رئیس مجلس حکایت می‌کرد. در پی انتشار این خبر، خبرگزاری تسنیم خبر مذکور را تکذیب و اعلام کرد که اصل و منبع خبر هر دو کذب و خبرسازی است. این خبرگزاری همچنین تصریح کرد که خبرسازان اکانت توییتری به آدرس tasnimnew را جعل کرده و با درج لوگوی خبرگزاری تسنیم این خبر کذب را ابتدا در این اکانت مندرج کرده‌اند و سپس آن را در کانال‌های خبری توزیع می‌کنند.

قالیباف استعفا نمی‌دهد
 در این میان با توجه به در پیش بودن انتخابات هیات رئیسه مجلس در خرداد ماه احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز معتقد است که این ماجرا تاثیر چندانی روی ریاست قالیباف ندارد.به گزارش خبر‌آنلاین، او در گفت‌وگویی تاکید کرد که «آقای قالیباف رقیبی ندارد که بتواند در کنارشان خودنمایی کرده و آرای نمایندگان را به دست بیاورد. این مجلس برآیند یک اراده سیاسی است که ظهور و بروز آن آقای قالیباف است.» وی همچنین در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که ممکن است تحت تاثیر جو به وجود آمده آقای قالیباف از مناصب خود استعفا دهد، گفت: برای آقای قالیباف که موضوعات مختلف پررنگ‌تری وجود دارد. به خصوص با انتشار فایل صوتی فرماندهان سابق سپاه، اگر می‌خواستند استعفا بدهند، همین ماجرا کفایت می‌کرد.
نماینده تبریز همچنین در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها در این خصوص که احتمال جایگزینی حاجی‌بابایی، آقاتهرانی یا نیکزاد با قالیباف به عنوان رئیس مجلس را مطرح می‌کنند،گفت: این افراد اعضای یک لیست هستند که آقای قالیباف در راس آن قرار داشت. این افراد نمی‌توانند حساب خود را از ایشان جدا کنند.

دفاعیات و انتقادها
از سوی دیگر احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در سخنانی که می‌توان آن را دفاع از محمد‌باقر قالیباف توصیف کرد، گفت: دشمنان نظام و اسلام اقدام به آغاز عملیات روانی و علم کردن موضوعی برای یکی از مسوولان کرده‌اند تا به عناوین مختلف وی را از عرصه کنار زده و بر شما مردم مسلط شوند. البته در این میان برخی ائمه جمعه همچون امام جمعه آستارا و امام جمعه ایلام از سفر خانواده قالیباف به ترکیه انتقاد کرده‌اند.
به گزارش همشهری آنلاین، الله‌نور کریمی‌تبار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ایلام گفت: زمانی که رهبر انقلاب دستور می‌دهد برای رونق تولید داخلی باید کالاهای خارجی وارد نشود، اگر فرد مسوولی یا خانواده آن به کشور خارجی برود و کالای خارجی وارد کند این آقای مسوول در شأن جایگاهی که قرار گرفته، نخواهد بود.  به گفته امام جمعه ایلام، بیت‌المال متعلق به همه مردم است، نباید بهترین ماشین‌ها از بیت‌المال در اختیار ادارات قرار بگیرد، نباید وضعیت بانک‌های ما اینجور باشد که بهترین ساختمان‌ها را بسازند و مردم برای گرفتن وام در تنگنا باشند و آنهایی که در فکر سرمایه‌گذاری هستند از کار خود پشیمان شوند.
همچنین به گزارش عصر ایران، باقری امام جمعه آستارا نیز درباره سفر خانواده قالیباف به استانبول ترکیه گفت: سیره امیرالمومنین‌(ع) در دوران مسوولیت و حکومت ساده‌زیستی و همراهی با پایین‌ترین اقشار جامعه بود. وی افزود: امیرالمومنین علی(ع) باید الگوی رفتاری مسوولان ما باشد. حضرت از بسیاری از مباحات پرهیز می‌کرد و حتی کیسه آرد خود را مهر و موم می‌کرد تا مبادا کسی روغن به آرد اضافه کند و آن را تبدیل به حلوا کند.
امام‌جمعه آستارا افزود: به مسوولان توصیه می‌کنم بر اساس دستورات دینی خود و خانواده‌شان را از موضع تهمت حفظ کنند و اجازه ندهند چنین مسائلی موجب بدبینی مردم به ایشان شود. وی همچنین گفت: یقینا در این شرایط اقتصادی و کرونایی که بسیاری از خانواده‌ها به خاطر مشکلات معیشتی دو سال است که رنگ سفر را ندیده‌اند، سفر خانواده یک مقام مسوول ارشد نظام به خارج از کشور، آن هم در ماه مبارک رمضان به هیچ‌وجه پذیرفته نیست و خلاف سیره امیرالمومنین (ع) است.
محمد‌باقر قالیباف نخستین‌بار در هشتم خرداد ماه سال ۹۹ در انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موفق شد با کسب ۲۳۰ رای نمایندگان مجلس یازدهم بر صندلی سبز ریاست مجلس تکیه بزند. مقامی که پس از دو دوره ناکامی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری توانست به عنوان رئیس یکی از قوای سه‌گانه کسب کند. او یک بار دیگر روز ۵خرداد سال گذشته موفق شد برای دومین بار صندلی ریاست مجلس را در دومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حفظ کند.  در این میان، برخی ماجرای سفر به ترکیه را سایه‌ای سنگین برای او برای حفظ صندلی سبزش در سومین دوره این انتخابات تلقی می‌کنند.
انتهای پیام/
تکذیب خبر استعفای قالیباف روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار