دانشگاه صنعتی‌ شریف اثبات کرد:

مطابقت ساخت بنای ۷۰۷ ساله سلطانیه در برابر زلزله با علم نوین

1398/08/19 - 13:37 - کد خبر: 6067 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در دانشگاه صنعتی شریف در حوزه لرزه‌نگاری انجام شد، نشان داد که بنای سلطانیه نسبت به زلزله نسبتا شدید مقاوم است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، یحیی رحمتی در جمعی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در دانشگاه صنعتی شریف در حوزه لرزه‌نگاری انجام شد، نشان داد که بنای سلطانیه نسبت به زلزله نسبتا شدید مقاوم است، به طوری‌که در سال‌های اخیر این بنا بیش از ۳۰ زلزله بالای پنج ریشتر را پشت سر گذاشته است.

این مسئول ادامه داد: شدیدترین زلزله‌ای که گنبد سلطانیه آن را تجربه کرده، زلزله بوئین‌زهرا است؛ چراکه محل جغرافیایی قرارگیری گنبد سلطانیه در ادامه گسل بوئین‌زهرا است و خوشبختانه گنبد توانست مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

وی با اشاره به وقوع زلزله اخیر در شهرستان میانه، افزود: با توجه به رصدهایی که انجام شد، حتی پس از زلزله در این شهر، مشکلی برای سازه و بنا پس از زلزله به وجود نیامده است؛ خوشبختانه تحقیقات انجام‌ شده نشان داد که گنبد سلطانیه از لحاظ نوع استقرار در سطح، با علم به‌روز مطابقت دارد.

رحمتی در رابطه با استقامت سایر سازه‌ و بناهای تاریخی استان، تصریح کرد: امکان آسیب‌پذیری برخی سازه‌های تاریخی استان در هنگام حوادثی از قبیل زلزله وجود دارد و این به دلیل ساخت و بافت سنتی این سازه‌ها است ولی خوشبختانه این سازه‌ها توانسته‌اند در طول این سال‌ها مقاومت کنند.

وی با اشاره به موزه مردم‌شناسی رختشویخانه، یادآور شد: در حال حاضر مشکل بالا آمدن آب در موزه مردم‌شناسی رختشویخانه زنجان به صورت موقت حل شده ولی به واسطه سنتی بودن سیستم دفع آب‌های سطحی و مجموعه کانال‌هایی که در بازگشایی مسیرها، کور شده، مشکلاتی به وجود آمده که با رفع شدن این موضوع مشکل بالا آمدن آب به صورت قطعی حل خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در رابطه با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در حاشیه گنبد تاریخی سلطانیه، عنوان کرد: مقاومت‌های حقوقی از طریق قوانین حاکم بر عرصه‌های میراث‌فرهنگی نسبت به ساخت‌ و سازهایی که در حاشیه گنبد سلطانیه اتفاق افتاده، انجام شده ولی متاسفانه در برخی موارد شاهد این ساخت‌ و سازهای غیرمجاز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کاوش‌هایی که انجام‌ می‌شود، بیشتر پروژه‌های ملی هستند و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز منتظر ابلاغ دستورالعمل و مجوز در رابطه با کاوش‌ها است.

انتهای پیام/

مطابقت ساخت بنای ۷۰۷ ساله سلطانیه در برابر زلزله با علم نوین نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار