عوامل پنج گانه بی‌اخلاقی در ورزش/ از دوپینگ تا شیوع مظاهر فساد!

1400/12/18 - 19:57 - کد خبر: 60144 نسخه چاپی

نصر: مشاور وزیر ورزش و جوانان ضمن بررسی چالش‌های جدی تهدید کننده اخلاق در ورزش، گفت: با وجود تلاش‌های فراوان برای دور نگهداشتن ورزش از آسیب‌ها و عوامل فسادآفرین در ورزش، شاهد چالش‌های جدی در این رابطه هستیم.

به گزارش نصر، عبدالحمید احمدی در سیزدهمین همایش بین المللی علوم ورزشی در رابطه با مسایل و چالش‌های تهدید کننده اخلاق در ورزش، اظهار کرد: بدون شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در فضای امروز ورزش جهان، موضوع اخلاق و رعایت چارچوب های اخلاقی است.
وی ادامه داد: صیانت از روح ورزش که همان روح اخلاق مداری، بازی جوانمردانه و رعایت نظم و قانون و هنجارهای اجتماعی و منش پهلوانی است از مهم ترین تکالیف نهادهای ورزشی و دست اندرکاران ورزش اعم از مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران و مجموعه عوامل اجرایی ورزش در سطوح ملی و بین المللی به شمار می رود.
مشاور وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: در یک نگاه کلی متاسفانه باید اذعان داشت که با وجود تلاش‌های به عمل آمده در یک قرن اخیر برای دور نگهداشتن ورزش از آسیب‌ها و عواملی که موجب آلودگی و فساد در ورزش هستند باز هم چالش‌های جدی در رابطه با موضوع اخلاق در فضای عمومی سازمان‌های ورزشی و رویدادها و رقابت‌های ورزشی وجود دارد.

سیاست و برخورد دوگانه و متعارض نهادهای بین المللی ورزشی
احمدی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جدی تهدید کننده اخلاق در ورزش سیاست و برخورد دوگانه و متعارض نهادهای بین المللی ورزشی در موضوع دخالت سیاسیون و سیاست در ورزش است، گفت: با وجود تاکید مکرر مدیران، نهادها و فدراسیون‌های بین المللی ورزش مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش متاسفانه شاهد این برخورد دوگانه و متعارض هستیم که نمونه اخیر آن در رابطه با تهاجم روسیه به اوکراین مشهود است و با واکنش سریع، گسترده و یکپارچه کمیته بین المللی المپیک و سایر نهادها و فدراسیون‌های بین المللی و اتخاذ تصمیم از سوی آنان مبنی بر تحریم و تعلیق روسیه در مجامع و رویدادهای بین المللی همراه بود.
وی ادامه داد: موضوعی که پیش از این در رفتارهای خصومت آمیز و جنگ طلبانه و اشغالگرانه سایر کشورها از جمله اسراییل، عربستان، آمریکا و... مورد توجه قرار نگرفت و با وجود انتظار افکار عمومی جهان و درخواست برخی از کشورها نه تنها درباره آن سکوت شد، بلکه تهدیدهایی مبنی بر تحریم ورزشی کشورهای مخالف جنگ، خشونت و اشغالگری نیز صورت گرفت.
مشاور وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در همین ارتباط اقدام کمیته بین المللی المپیک مبنی بر تشکیل تیم پناهندگان در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ و ایجاد تقابل بین ورزشکاران کشورها و پناهندگان نیز از جمله اقدامات کاملا سیاسی و مغایر با منشور المپیک و ادعای عدم دخالت سیاست در ورزش بود، گفت: این اتفاق حاشیه‌ها و واکنش‌هایی را نیز در سطح ورزش جهان به دنبال داشت.

دوپینگ، استفاده از مواد نیزوزا و مکمل‌های غیرمجاز
احمدی افزود: چالش مهم دیگر تهدید کننده اخلاق در ورزش موضوع دوپینگ، استفاده از مواد نیروزا و مکمل‌های غیرمجاز در رشته‌های مختلف ورزشی است که سلامت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای را به طور جدی به مخاطره انداخته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت کم کاری نهادهای بین المللی ورزشی به ویژه فدراسیون‌های بین المللی، کنفدراسیون‌های قاره‌ای و به تبع آن فدراسیون‌های ملی، روز به روز شاهد افزایش موارد مصرف مواد نیروزا و شیوع دوپینگ در بین ورزشکاران و حتی ورزشکاران نوجوان هستیم که در وهله اول سلامت ورزشکاران و در مرحله بعد سلامت رقابت‌های ورزشی را سخت به مخاطره انداخته است.

حاکمیت فضای تجاری در ورزش قهرمانی و حرفه ای
وی با بیان اینکه حاکمیت فضای تجاری در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و رسیدن هرچه سریع‌تر به پول، پاداش، سکو، مدال و شهرت از یکسو و انفعال نهادهای بین المللی ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای و زیاده خواهی و فرصت طلبی سودجویان این عرصه از سوی دیگر ورزش را با مخاطره جدی در حوزه اخلاق و رقابت منصفانه و جوانمردانه درگیر کرده است، عنوان کرد: متاسفانه چشم انداز روشنی نیز در پیش رو، مشاهده نمی‌شود.
شیوع مظاهر فساد در ورزش
مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه چالش دیگر حوزه اخلاق در ورزش به موضوع شیوع مظاهر فساد در ورزش مربوط می شود، اظهار کرد: موضوعاتی چون تبانی، دستکاری در نتایج مسابقات، پولشویی، تقلب، صغر سنی، رشوه، شرط بندی و انواع سوء استفاده ها از موقعیت و مقام در بخش های کمختلف ورزش بخشی مهم از عوامل تهدیدکننده اخلاق در ورزش قهرمانی و حرفه ای به شمار می روند و بی توجهی، سهل انگاری و عدم برخورد به موقع و جدی نهادهای ورزشی با هرکدام از این عوامل، می تواند نتایج زیان باری را برای ورزش، ورزشکاران و جامعه به دنبال داشته باشد.

ظهور انواع ناهنجاری های رفتاری، کلامی و ترویج خشونت
احمدی با بیان اینکه چالش جدی دیگر در این حوزه بروز و ظهور انواع ناهنجاری های رفتاری، کلامی و ترویج خشونت در میادین ورزشی و اتفاقات تلخ و ناخوشایند در سکوهای ورزشگاه ها و هواداران وطرفداران ورزشی است که کاملا با شئونات و روح ورزش مغایر است، گفت: رفتارهای زشت و خشونت آمیز ورزشکاران در میدان رقابت، بی حرمتی به رقیب، داور، مربیان و تماشاگران حریف و به تبع آن زد و خوردهای منجر به جرح و قتل در سکوی ورزشگاه ها و هواداران که همین دو سه روز اخیر در مکزیک باعث کشته شدن بیش از بیست تماشاگر و مجروحیت صدها هوادار ورزشی شد از جمله نکاتی است که در موضوع اخلاق در ورزش نمی‌توان بسادگی از کنار آن گذشت.
مسئولیت باشگاه های ورزشی
وی افزود: به طور حتم، مسئولیت عمده در این موضوع بسیار مهم با باشگاه های ورزشی است که باید همراه با آموزش های فنی به نکات فرهنگی و اخلاقی مورد نیاز ورزشکاران نیز توجه لازم را داشته و برای آن برنامه جدی داشته باشند، همچنین توجه باشگاه های ورزشی به مدیریت امور هواداران و ساماندهی کانون های هواداری و پاسخگویی باشگاه ها در قبال رفتار هواداران در رویدادهای ورزشی از جمله مواردی است که می تواند به ایجاد یک فضای امن و مثبت دررقابت های ورزشی کمک کند.

کارکرد دقیق و بهنگام ساختارهای انضباطی در باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها
مشاور وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه نباید از کارکرد دقیق و بهنگام ساختارهای انضباطی در باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی نیز غافل شد، اظهار کرد: ورود و برخورد به موقع و متناسب نهاد انضباطی با رفتارهای ناهنجار و اعمال جریمه ها و محرومیت های تاثیرگذار می تواند تا حدود زیادی به کاهش این مسئله و چالش در ورزش منجر شود.

مسئولیت رسانه‌ها در موضوع اخلاق در ورزش
احمدی ادامه داد: مسئولیت رسانه‌ها در موضوع اخلاق در ورزش نیز بسیار مهم است که متاسفانه کمتر به آن بها داده شده و رسانه‌ها تاکنون نقش کامل و موثری در آن ایفا نکرده‌اند؛ بدیهی است کارکرد آموزشی و ترویجی یکی از مسئولیت‌های مهم رسانه در قبال جامعه و مردم است و باید از این ظرفیت در پیشبرد اهداف فرهنگی و آموزشی و تربیتی جامعه استفاده بهینه کرد.
وی با اشاره به اینکه برای انجام این مهم طبعا اهالی رسانه باید ضمن آن که خود رعایت کننده چارچوب‌ها و موازین اخلاقی باشند و آموزش‌های لازم را در کار حرفه‌ای شان دیده باشند، گفت: ظرفیت رسانه در صورتی که به صورت صحیح درباره موضوعات اخلاقی به کار گرفته شود، می‌تواند هم در کنترل و کاهش ناهنجاری‌ها و هم در آموزش و ترویج هنجارهای اخلاقی و نهایتا ایجاد یک فضای اخلاقی قابل قبول و مطلوب در جامعه و به تبع آن در ورزش نقش بی بدیل خود را ایفا کند.
انتهای پیام/
عوامل پنج گانه بی‌اخلاقی در ورزش/ از دوپینگ تا شیوع مظاهر فساد! خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار