معاون انرژی اتمی ایران عنوان کرد:

اتلاف ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی/ پرتودهی مانع این اتلاف خواهد شد

1400/10/23 - 19:23 - کد خبر: 57315 نسخه چاپی

نصر: معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: متاسفانه امروزه ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی تلف می شوند، اما می توان با استفاده از پرتودهی زمان ماندگاری این محصولات در انبار را افزایش داد.

به گزارش نصر، سید پژمان شیرمحمدی حوزه هسته ای را یکی از حوزه های بسیار مهم و تاثیرگذار در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: فناوری هسته‌ای می تواند در هر سه بخش، قبل از کاشت، زمان داشت و نیز پس از برداشت در حوزه کشاورزی تاثیر مفیدی داشته باشد.
در حوزه قبل از کاشت می توان با استفاده‌ از پرتودهی، بذرهایی تولید شود که مقاوم به خشکی، شوری و سایر عوامل تنش زا باشد.
وی ادامه داد: در زمان داشت نیز می توان با پرتودهی برخی از حشرات به کاهش آفت در مزارع کمک کرد که نمونه ای از آن که قبلا استفاده شده است، استفاده از پرتو برای عقیم سازی حشراتی مانند "مگس میوه مدیترانه" و "کرم گلوگاه انار" که آفت معروف مرکبات کشور و نیز باغات انار هستند، اشاره کرد.
شیرمحمدی به کاربرد فناوری هسته ای در حوزه پس از برداشت محصولات کشاورزی اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه امروزه ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی تلف می شوند، اما می توان با استفاده از پرتودهی زمان ماندگاری این محصولات در انبار را افزایش داد. که در رابطه با این موضوع، طرح بزرگ آمایش احداث سامانه های پرتودهی در کشور را آغاز کردیم و بر اساس داده هایی که از دو وزارت خانه کشاورزی و راه و ترابری استخراج کرده ایم، ۱۱ منطقه کشاورزی در کل کشور را که دارای ظرفیت بسیار بالا برای پرتودهی محصولات کشاورزی هستند، انتخاب کرده ایم.
مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها کل محصولات کشاورزی تولید شده در کشور را ۱۲۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم یک درصد از این محصولات را پرتودهی کنیم، کار بسیار بزرگی انجام داده ایم و می توانیم رکورد بسیار خوبی را در دنیا به ثبت برسانیم.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنان خود به آغاز اجرای طرح اطلس اشاره کرد و گفت: از امروز این طرح آغاز شده و نیز از اولین دستگاه پورتابل گاما برای پرتودهی محصولات کشاورزی رونمایی شده است. و امیدواریم در اجرای این طرح، کمیته کشاورزی مجلس شورای اسلامی را نیز با خود همسو کنیم.
وی به اهمیت طرح اطلس اشاره کرد و افزود: طرح اطلس احداث سامانه های پرتودهی در کشور را هدفمند کرده است؛ چرا که بر اساس داده های علمی و معتبری که از وزارت خانه های مربوطه حاصل می شود، این سامانه احداث شده است و به صورت سلیقه ای نخواهد بود. که اگر براساس سلایق و بدون محاسبات علمی بود، صددرصد با شکست مواجه می بود.
انتهای پیام/
 اتلاف ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی/ پرتودهی مانع این اتلاف خواهد شد فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار