یادداشت نصر/

روز سرنوشت ساز بخش خصوصی و ضرورت حفظ اتاق بازرگانی از مسائل حاشیه ای

1397/12/26 - 15:48 - کد خبر: 535 نسخه چاپی

نصر: فردا روز حساس و بزرگی برای بخش خصوصی آذربایجان شرقی است و اتاق پیر تجارت تبریز پایان روز آینده ترکیب جدید هیات نمایندگان خود را خواهد شناخت.

هنگامی که اولین اتاق تجارت ایران به سال 1285 در تبریز شکل گرفت، کسی گمان نمی کرد این اتاق پایه گذار تشکیلاتی منسجم و تاثیرگذاری به نام اتاق بازرگانی ایران شود.

قرن هاست تبریز مرکز صنعت و تجارت ایران بوده و دروازه ایران به اروپا؛ تبریز برای اروپا به منزله درگاهی برای آسیا نیز هست. جاده تاریخی «ابریشم» از این کهن شهر، بازاری به وسعت و اهمیت «تبریز» ساخت و مردمان فکور و صنعتگر تبریز، این بازار بزرگ را به یکی از مهمترین تجارتخانه های اوراسیا بدل کردند.

نقش تعیین کننده و بزرگ تبریز و نیز حجم بزرگ تبادلات تجاری در این شهر، زمینه تاسیس مرکزی برای ساماندهی امور و حل و فصل مشکلات تجاری را ایجاد کرده بود که به سال 1285 این مهم با همت مشاهیر عالم تجارت و وارد به امور داد و ستد تبریز انجام شد.

اکنون پس از گذر 112 سال از تاسیس اولین اتاق تجارت ایران در تبریز، اتاق‌های بازرگانی مهم‌ترین رکن مشورت برای فعالان بخش اقتصادی و مناسب ترین جایگاه و سازمان را برای پیگیری مطالبات این گروه ایجاد کرده اند. اتاق تجارت که حالا اتاق «بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی» عنوان گرفته است، از جایگاه بسیار با ارزش و والایی برخوردار شده و عیار دولت در کارآمدی یا ناکارآمدی بخش‌های اقتصادی را تعیین می کند.

چنین تشکیلاتی غیر دولتی به عنوان پارلمان بخش خصوصی تاثیری مستقیم و مهم در دولت و دستگاه های اجرایی آن دارد؛ پارلمان بخش خصوصی که می تواند تاثیری مهم در قوای سه گانه داشته باشد، چه ابایی وجود دارد که بگوییم اهمیت آن کمتر از پارلمان ملی نیست؟

فردا نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور از ساعت 8 صبح آغاز می شود، انتخاباتی که در تبریز رنگ و روی پررنگ تری دارد، چرا که ترکیب هیات نمایندگان تبریز نقش بسزایی در روند اقتصادی کشورمان خواهد داشت.

انتخابات این دوره با ورود چهره های جدید و ارائه ائتلاف های مختلف متفاوت تر از دوره های گذشته است و البته این جنب و جوش ها نشان از زنده بودن اتاق تبریز است، اما تعدادی از داوطلبان ورود به هیات نمایندگان اتاق تبریز از روش های سیاسی و بعضاً غیر اخلاقی مرسوم در انتخابات های سیاسی استفاده کردند که بی شک در شان و جایگاه کسانی نیست که می خواهند به جایگاه امین التجار آذربایجان ورود پیدا کنند. کسانی گاهی فضای انتخابات را به سمتی بردند که هر بیننده ای به این نتیجه رسید رفتارهایی که توسط برخی داوطلبان انجام شد، از شان و جایگاه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی آن به دور بود.

قطعاً اتاق بازرگانی جایگاه فرصت طلبان نیست، بلکه جایگاه امنای فعالان صنعتی و تجاری است تا بتوانند از ظرفیت های اتاق بازرگانی برای پیشبرد جمعی بخش تولید و تجارت استان بهره ببرند. اتاق بازرگانی تبریز باید آن طور که لازم است پیش برود، نه آن طور که می خواهند. هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کسانی هستند که راه و چاه را باید به مسئولان سیاسی و اقتصادی استان نشان دهند که طی چه مسیری برای توسعه آذربایجان شرقی و کشورمان مناسب تر است.

اتاق بازرگانی نیازی به چالش و جناح بندی های مرسوم در فضاهای سیاسی ندارد، که آن قطعاً آفت آن است. اتاق بازرگانی همواره محل تعامل و هم اندیشی بزرگان و اندیشمندان اقتصادی بوده و نه تقابل آن ها. کسانی که فضا را به سمت و سویی غیر از بخواهند ببرند، حتما باید در نیت خیر آن ها شک کرد.

اتاق بازرگانی باید فارغ از هیاهوها به طور آهسته و پیوسته آنچه بخش خصوصی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور می خواهد را پیش ببرد. این خطاست که کسانی بخواهند با گل آلود کردن آب، دنبال ماهی خود بگردند.

روشن تر بگوییم که اتاق بازرگانی آبروی بخش خصوصی است و فردا روزی سرنوشت ساز برای بخش خصوصی کشور و به خصوص بخش خصوصی قدرتمند آذربایجان است تا عیار خود را با انتخاب دقیق خود نشان دهند.

اتاق بازرگانی تبریز تقریبا تنها تریبون قدرتمند بخش خصوصی است تا بتواند خواسته های خود از دولت را مطرح کند و پیگیری کند، مبادا چنین تریبون ارزشمندی با اختلاف و توجه به مسائل غیر اصلی به حاشیه برود؟

اتاق بازرگانی دستکم در آذربایجان شرقی یک نقش کلیدی و مهم در سیاست گذاری و برنامه ریزی های اقتصادی دارد و باید به بهترین نحو ممکن از این ظرفیت برای توسعه همه جانبه استان بهره برد.

فردا ریش و قیچی دست خود بخش خصوصی است و این قشر نخبه جامعه که اکثراً ا کارآفرینان موفق آذربایجان شرقی هستند برای چهار سال آینده اتاق پیر تجارت تبریز تصمیم خواهند گرفت؛ انشاالله بهترین تصمیم را بگیرند.

محمد سهرابی؛ دبیر سرویس اقتصادی

انتهای پیام/

روز سرنوشت ساز بخش خصوصی و ضرورت حفظ اتاق بازرگانی از مسائل حاشیه ای نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار