مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی؛

گونه‌های نادر حیات وحش با چسبیدن جزایر دریاچه ارومیه در خطر هستند

1400/07/24 - 12:25 - کد خبر: 52542 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به کاهش شدید تراز دریاچه ارومیه، گفت: چسبیدن جزایر این نگین آبی به دلیل کاهش شدید آب به یکدیگر، حفاظت از گونه‌های نادر حیات وحش این منطقه را با خطر روبه رو کرده است.

به گزارش نصر، مهران نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه هم اینک جزایر کبودان، آرزو و اشک به هم  چسبیده و سبب باتلاقی شدن مسیرها شده است.
وی ادامه داد: همین اتفاق سبب شده تا ماموران پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده ای روبرو شوند که می تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه های نادر حیات وحش را به خطر اندازد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین در رابطه با ظهور دوباره پدیده خطرناک ریزگردهای نمکی در منطقه هشدار داد و افزود: با کاهش شدید تراز دریاچه ارومیه خطر تولید دوباره ریزگردهای نمکی در منطقه افزایش یافته است.
نظری با تاکید بر ضرورت توجه فوری به احیای دریاچه ارومیه در سطح ملی، گفت: براساس موارد اشاره شده بروز احتمالی توفان های گردوغبار نمکی می تواند اثرات سوئی بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد.
وی با بیان اینکه بهره برداری از خط انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه می‌تواند وضعیت دریاچه را بهبود ببخشد، اظهار داشت: پس از بهره برداری از این خط انتقال باید اقدامات جدی برای حفظ آب در مسیر انتقال به دریاچه ارومیه انجام و از هرگونه دست‌اندازی و برداشت غیرمجاز از مسیر انتقال آب جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، هم اینک تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۶۱ سانتی‌متر و مساحت آن نیز بیش از یک هزرا و ۴۲۵ کیلومتر مربع در همین بازه زمانی کاهش داشته است.
جزیره اشک یکی از جزایر ۹ گانه پارک ملی دریاچه ارومیه است؛ این جزیره به علت محصور شدن در میان آب در پیش از ۲۰ سال گذشته مهمترین و امن ترین محل برای زیست گوزن زرد انتخاب شده است.
در واقع برای اولین بار در سال ۱۳۵۶ تعداد ۲ راس گوزن زرد از دشت ناز ساری به این جزیره منتقل و پس از اینکه شرایط زیستگاهی جزیره برای حضور گونه مناسب تشخیص داده شد، در سال های بعد تعدادی دیگر نیز به این زیستگاه اضافه شد.
شرایط بسیار مناسب زیستگاهی از جمله امنیت غذایی، نبود عوامل بیماری زا، نبود دشمن طبیعی و سایر موارد باعث شد که جمعیت این گونه در سال های بعد به بیش از ۳۰۰ راس برسد و به همین دلیل باعث شد که بسیاری از کارشناسان جزیره اشک را بزرگ ترین و مناسب ترین زیستگاه طبیعی گوزن زرد (جمعیت وحشی) در کشور و حتی دنیا عنوان کنند؛ این کار تا به آنجا موفق بود که حتی جهت کنترل جمعیت تعدادی زنده گیری و به سایر زیستگاه های مستعد کشور منتقل شد.
انتهای پیام/
گونه‌های نادر حیات وحش با چسبیدن جزایر دریاچه ارومیه در خطر هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار