کانسپت آئودی Grandsphere معرفی شد؛

نسخه ارباب حلقه‌ها برای نسل بعدی A8

1400/06/13 - 10:43 - کد خبر: 50169 نسخه چاپی

نصر: پس از انتشار چند تیزر، آئودی بالاخره از کانسپت مدرن و آینده‌نگرانه گرند اسفیر (Grandsphere) رونمایی کرد. این کانسپت دومین عضو سری Sphere محسوب شده و هدف از توسعه آن ارائه پیش‌نمایشی از جانشین A8 در آینده نه‌چندان دور است.

به گزارش نصر، پیشرانه تمام الکتریکی ۷۰۰ اسب بخاری، شتابی در حدود ۴ ثانیه، ۷۵۰ کیلومتر برد حرکتی و فناوری خودران سطح ۴ از جمله خصوصیات اصلی آئودی گرند اسفیر هستند.
در حالیکه کانسپت Skysphere یک رودستر دو نفره با فاصله محوری متغیر بود، گرند اسفیر یک اتومبیل چهار نفره با کابینی تبدیل شونده بوده و قصد دارد سفرهایی با کیفیتی در حد پروازهای فرست کلاس را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد. مثل عضو قبلی سری Sphere در گرند اسفیر هم فاکتورهایی چون هندلینگ و قوای محرکه اولویت‌های ثانویه هستند و هدف اصلی در طی فرایندهای طراحی و ساخت آن، دستیابی به یک «وسیله تجربه» بوده تا یک اتومبیل.

 

در داخل کابین آئودی گرند اسفیر با فضایی کامل مدرن و صندلی‌هایی کاملا متفاوت روبرو هستیم. در قسمت عقب گویی یک مبل راحتی چند نفره نصب شده، ولی با وجود این ارباب حلقه‌ها مانور ویژه‌ای روی صندلی‌های ردیف جلو داده و آن را مناسب ثروتمندان مولتی میلیونر می‌داند! در قسمت میانی این صندلی‌ها یک خنک‌کننده نصب شده تا نوشیدنی راننده و سرنشین کناری را همواره سرد و دلچسب نگه دارد!
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، آئودی گرند اسفیر به فناوری خودران سطح چهارم مجهز شده؛ در صورت فعال کردن این تکنولوژی، غربیلک فرمان در پشت داشبورد مخفی می‌شوند، پدال‌ها نیز جمع شده و در مکان مخصوص خود قرار می‌گیرند. در این حالت، گرند اسفیر به یک سالن لوکس چهار چرخ و متحرک تبدیل شده و به لطف پروژکتور داخلی امکان تماشای فیلم‌های دلخواه یا مطالعه اخبار را برای سرنشینان خود فراهم می‌کند.
نکته جالب توجه اینکه آئودی سعی کرده با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌ها، تجربه‌ای بی‌وقفه یا به عبارت بهتر یکپارچه برای سرنشینان گرند اسفیر رقم بزند. برای مثال چنانچه راننده یه هر سرنشین دیگر در حال تماشای ویدیو یا مطالعه اخبار روی تبلت خود باشد، گرند اسفیر بطور خودکار آن را متوجه شده و می‌تواند ادامه ویدیو یا اخبار را روی پروژکتور داخلی خود به نمایش بگذارد.
 
 
برای ورود به داخل کابین راننده و سرنشینان باید احراز هویت شوند. پس از این کار، درهای جلو و عقب در جهت مخالف هم باز شده و به خاطر نبود ستون B آنها می‌توانند براحتی هر چه تمام سوار گرند اسفیر شوند. صندلی‌های جلو این مفهومی آلمانی امکان خم شدن به عقب تا ۶۰ درجه را دارند و هر کدام از آنها دارای اسپیکر اختصاصی خود هستند. این صندلی‌ها «حباب اختصاصی» خود را دارند و صدای اسپیکر پخش شده برای هر یک، توسط دیگر سرنشینان قابل شنیدن نیست.
تازه‌ترین مفهومی ارباب حلقه‌ها فاقد نمایشگرها و نشان‌دهنده‌های رایج است و بجای آنها به پروژکتور پیشرفته‌ای مجهز شده؛ سطح چوبی داشبورد این خودرو به عنوان یک پرده برای پروژکتور اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاعات مختلف با دقتی بالا و کیفیتی مناسب روی آن نمایش داده می‌شوند. کیفیت خروجی این پروژکتور در حدی است که با کمک آن می‌توان ویدیو کنفرانس نیز برگزار کرد.
 

به منظور برقراری ارتباط با سیستم اینفوتینمنت، گرند اسفیر به رابط پیشرفته MMI Touchless Response تجهیز شده و راننده قادر است از طریق یک دکمه دگردان مخصوص روی پنل در تنظیمات گوناگون را مدیریت کند. حال اگر صندلی راننده خوابانده شده باشد، فناوری دنبال کردن مردمک چشم وارد مدار شده و امکان مدیریت تنظیمات به وسیله ژست‌های حرکتی را فراهم می‌کند. گفتنی است گرند اسفیر تنظیمات دلخواه و منوهای پرکاربرد راننده را یاد می‌گیرد و دسترسی راحت‌تر به آنها را در اولویت قرار می‌دهد.
با ۵.۳۵ متر طول، ۲ متر عرض و ۱.۳۹ متر ارتفاع آئودی گرند اسفیر یک «تکه سنگ بزرگ داینامیک» توصیف می‌شود. فاصله محوری این کانسپت بیشتر از سدان تشریفاتی A8 است، ولی پیکره آن مدلی اسپرت مثل A5 اسپرتبک را در ذهن تداعی می‌کند.
در نمای روبرو جلوپنجره یک تکه و نورپردازی شده گرند اسفیر شبکه شش ضعلی دارد و اندکی متفاوت از کانسپت Skysphere است. قاب باریک چراغ‌های این خودرو نیز فرمی متفاوت دارد؛ این چرا‌غ‌ها در آن واحد می‌توانند نقش نوربالا، چراغ روشنایی در روز و چراغ راهنما را ایفا کنند.
در نمای جانبی با پیکره‌ای فوق‌العاده پویا و تهاجمی طرف هستیم. قوس زیبای سقف و بیرون‌زدگی زیاد قسمت انتهایی از بدنه، دوربین‌های جانبی و نبود دستگیره روی درها از جمله ویژگی‌های این نما به شمار می‌روند. همانند کانسپت Skysphere، گرند اسفیر نیز روی رینگ‌های بزرگ ۲۳ اینچی حرکت می‌کند. این رینگ‌ها با نیم‌نگاهی به مفهومی آئودی Avus در دهه ۹۰ میلادی، طراحی شده‌اند.
در نمای عقب باید به چراغ‌های خیلی باریک و کشیده، شیشه‌ کوچک و شکاف‌های حجیم روی سپر اشاره کنیم؛ ضمن اینکه سپرهای متورم این خودرو را عضلانی و باشگاه‌رفته نشان می‌دهند!
و اما مشخصات فنی؛ نیروبخش آئودی گرند اسفیر دو موتور الکتریکی هستند که با همکاری هم ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، گرند اسفیر برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به زمانی کمی بیشتر از ۴ ثانیه نیازمند است.
 
 
درباره حداکثر سرعت حرفی به میان نیامده، اما آئودی گفته برای جلوگیری از افت برد حرکتی محدودکننده الکترونیکی کار گذاشته است.
انرژی آئودی گرند اسفیر توسط پک باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی تامین می‌شود. در صورت شارژ کامل این باتری برای پیمایش مسافت ۷۵۰ کیلومتری کفایت می‌کند. این پک با تکنولوژی شارژ ۸۰۰ ولتی سازگار است و در عرض ۲۵ دقیقه ظرفیت آن از ۵ به ۸۰ درصد می‌رسد.
 

گرند اسفیر بر مبنای پلتفرم مشترک آئودی و پورشه یعنی PPE توسعه یافت است. این پلتفرم در ساخت Q6 e-tron و ماکان جدید به کار گرفته خواهد شد. اما با وجود این، بعید بنظر می‌رسد گرند اسفیر روزی وارد خطوط تولید شود، هر چند هنوز چیزی در این باره اعلام نشده است.

مارک لیخت مدیر طراحی آئودی در اظهار نظری جالب گفته:
«من از تیم طراحی درخواست کردم نه جانشینی برای آئودی A8، بلکه خودرویی کاملا جدید خلق کنند. صادقانه بگویم از نظر من S کلاس خیلی موفق‌تر از A8 ما بوده، بنابرین برای حمله به این خودرو باید اتومبیلی کاملا متفاوت بسازیم.»
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند المان‌های طراحی گرند اسفیر در نسل بعدی A8 ظاهر خواهند شد. این نسل در حوالی سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید.
انتهاس پیام/
نسخه ارباب حلقه‌ها برای نسل بعدی A8 منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار