۶ خواسته بخش خصوصی از وزیر گردشگری دولت سیزدهم اعلام شد:

پیام برجامی‌به متولی توریسم

1400/05/24 - 13:51 - کد خبر: 49117 نسخه چاپی

نصر: گردشگری صنعتی است که کرونا جدی‌ترین آسیب را به آن وارد کرد،‌ اگر بقیه صنایع توانستند با گذراندن شوک به روال سابق بازگردند یا لااقل با نصف ظرفیت یا ۷۰درصد شروع به کار کنند،‌ این صنعت همچنان نتوانسته است کمر راست کند و هر موج جدید باعث می‌شود لطمه بیشتری ببیند.

به گزارش نصر، در این شرایط چه باید کرد و وزیر جدید گردشگری چه اولویت‌هایی را باید در نظر بگیرد؟ محسن حاجی‌سعید، رئیس کانون راهنمایان گردشگری در این باره به می‌گوید: نخستین اولویت‌های این حوزه واکسیناسیون فعالان حوزه گردشگری و صدور ویزای گردشگری است.
اگر این اتفاق نیفتد ما همچنان شاهد بیکاری راهنمایان تور، اهالی صنعت و تمام مشاغلی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم به این حوزه مرتبط هستند خواهیم بود.
او در همین رابطه خواستار  برگزاری جلسات و توافقاتی بین وزیر جدید گردشگری با وزیر بهداشت و وزیر خارجه شد و افزود: در این جلسه‌ها این دو مساله می‌‌تواند حل و فصل شود. با بازگشایی دوباره گردشگری برای  توریست‌هایی که حداقل واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند،  بخشی از مشکلات این صنعت برطرف می‌شود.
حاجی‌سعید با بیان این مطلب می‌افزاید: در گام بعدی لازم است آنچه تحت عنوان چالش‌های طولانی‌مدت زنجیره‌های صنعت توریسم می‌شناسیم برطرف شود.  بیمه راهنمایان گردشگری یکی از این چالش‌هاست که رئیس کانون راهنمایان گردشگری به آن اشاره و عنوان  می‌کند: تکلیف بودجه راهنمایان گردشگری باید در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده و در این زمینه رایزنی‌های لازم انجام شود.  او اضافه می‌کند: همچنین در دوره کرونا اهالی صنعت گردشگری وام‌هایی را دریافت کردند که متاسفانه در زمان ارائه آنها درک درستی از زمانی که گردشگری قرار است دچار رکود شود وجود نداشت. بنابراین وام‌هایی داده شد بدون توجه به اینکه نزدیک به دو سال است اهالی صنعت کار نکرده‌اند. با این حال اگر همین الان هم فعالان این حوزه شاغل شوند مدت زمانی طول می‌کشد تا شرایط به روال قبل بازگردد.
خواسته اول ما این است که این وام‌ها تبدیل به کمک بلاعوض شود و اگر این موضوع منع قانونی دارد و قدرت این کار توسط وزیر وجود ندارد،‌ لااقل بدون پرداخت دیرکرد و با تغییر سود به چهار درصد یا کمتر بازپرداخت آنها انجام شود. این موارد  نیاز به مصوبات خاص دارد که با رایزنی وزیر با مجلس و هیات وزیران انجام می‌شود.
حاجی‌سعید از برون‌سپاری به عنوان یکی دیگر از خواسته‌هایی نام می‌برد که از وزیر جدید گردشگری وجود دارد. او می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزیر جدید می‌تواند اجرایی کردن قانون توسعه ششم گردشگری باشد که  به کوچک کردن دولت اشاره دارد.
در این راستا وظایف اجرایی تا جایی که میسر است و بخش‌خصوصی آمادگی انجام آن را دارد به این بخش واگذار می‌شود. در شرایط کنونی وزارتخانه بیش از آنچه فکر کند به کارهایی می‌پردازد که برای خود تعریف کرده در حالی که  این امکان وجود دارد که جامعه گردشگری این وظایف را انجام دهد. دولت همواره از برون‌سپاری ترس داشته و در گردشگری این ترس دوچندان بوده است. بنابراین این موضوع جزو مطالبات اصلی صنعت از وزیر جدید است.
رئیس کانون راهنمایان گردشگری اضافه می‌کند: ما نیازمند آن هستیم که توسعه گردشگری به عنوان مقوله‌ای در نظر گرفته شود که قادر است  مشکلات اساسی کشور را حل کند و این گفتمان در سطح عالی نظام مطرح شود. صنعت توریسم این پتانسیل را در خود دارد که  مشکل اشتغال را کاهش دهد،‌ همچنین این صنعت راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها‌، ترویج صلح و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی کشور ما است.
او در همین رابطه ادامه می‌دهد: اگر این قابلیت‌‌ها برای وزیر جدید گردشگری ثابت شده باشد ما این نگرانی را نداریم که آنها توسط متولیان گردشگری برای دیگر مسوولان نیز جا انداخته شوند. ما معتقدیم گردشگری باید به محور توسعه کشور بدل شده و  در مقابل از خام‌فروشی اعم از نفت و... فاصله بگیریم. مشخص نیست در آینده نفت کارکرد کنونی و مشتریان خود را داشته باشد از این رو ما باید برای فردایمان از امروز برنامه‌ریزی کنیم تا از پتانسیل‌های تاریخی،‌ فرهنگی،  قومی ‌و صنایع دستی‌مان بهره بگیریم. 
حاجی‌سعید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات برجامی ‌در دولت حسن روحانی می‌گوید: در این دوره به محض شروع مذاکرات بدون اینکه دولت هیچ کار اضافه‌ای انجام دهد شاهد افزایش تعداد گردشگران خارجی به کشور بودیم. همین موضوع نشان می‌دهد تعامل قادر است به حضور توریست‌ها به کشورمان شتاب دهد.
علاوه بر آن ما نیازمند آن هستیم که در سفارتخانه‌هایمان رایزن گردشگری داشته باشیم، ایران کشوری با پتانسیل‌های بالا در حوزه توریسم است و اغراق نیست اگر آن را جزو ۱۰ کشور اول در این حوزه به واسطه تعدد جاذبه‌های تاریخی، تنوع اقلیمی،‌ بناهای دارای ثبت جهانی و... بدانیم.
با این حال رونق در این صنعت تنها زمانی محقق خواهد شد که فراتر از ابعاد فرهنگی صنعت گردشگری،‌ به آن به چشم صنعت و مقوله‌ای اقتصادی نگاه کنیم. صنعتی که توان تقویت پول ملی و رفع چالش‌های اقتصادی را دارد.پ
انتهای پیام/
پیام برجامی‌به متولی توریسم روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار