بازگشت هایما به خط تولید ایران خودرو

1400/05/21 - 21:41 - کد خبر: 48983 نسخه چاپی

نصر: پیش از برقرار تحریم‌ها تقریبا تمامی کارشناسان هشدار داده بودند که با اعمال مجدد تحریم‌ها روند تامین قطعه در داخل کشور دچار اختلال شده و احتمالا شرکت‌های خارجی تمایل خود را برای ماندن در صنعت خودروسازی کشورمان از دست می‌دهند.

به گزارش نصر، البته در این میان کارشناسانی نیز وجود داشتند که معتقد بودند ممکن است شرکت‌های چینی مانند دوره قبلی تحریم ها به فعالیت‌های خود در داخل کشورمان ادامه داده و حتی حضور پررنگ‌تری نیز به واسطه یافتن بازار هدف بزرگتر داشته باشند.
در عمل اما نه تنها خودروسازان اروپایی که چینی‌ها نیز بازار ایران را ترک گفته و عملا روند تولید و مونتاژ بسیاری از خودروهای خارجی در کشورمان با توقف مواجه شد. محصولات هایما نیز دقیقا بر همین قائده با توقف تولید مواجه شدند.
بازگشت هایما به خط تولید ایران خودرو [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰
براساس اخبای که توسط منابع آگاه منتشر شده است. محصولات هایما که به سبب بروز مشکلاتی با شریک خارجی، تولیدشان متوقف شده بود امسال دوباره به سبد محصولات ایران‌خودرو بازگشته است.
کامران سپهری- مدیر برند هایماS7 – ضمن اشاره به رقابت ‌پذیری بالای این خودرو در مقایسه با محصولات مشابه در بازار، اظهار کرد: «سایر خودروهای SUV تولید داخل موجود در این رده قیمتی، هنوز موفق به اخذ چهار ستاره کیفی نشده‌اند و به این ترتیب هایما S۷ پلاس بالاترین کیفیت را در میان رقبا به خود اختصاص داده است.»
وی افزود: «پس از حضور موفق هایما S۷ توربو شارژ در بازار ایران و رضایت کامل مشتریان از مشخصات فنی محصول از جمله قوای محرکه، موتور، گیربکس، ایمنی و همچنین استایل و طراحی، گروه صنعتی ایران خودرو براساس رویکرد خود در ارتقا و بهبود مستمر محصولات، ارتقای این محصول را نیز در دستور کار قرار داد و مدل S۷ پلاس عرضه شد. تغییرات هایما S۷ پلاس نسبت به خودروی مبنا شامل مجموعه داشبورد جدید، مجموعه مولتی مدیا و سیستم GPS جدید، پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع، غربیلک فرمان، کنسول وسط و اهرم ترمزدستی، رودریها شامل روکش، قاب و کلید شیشه بالابر، روکش جدید صندلی ها، آینه های جانبی، گل پخش کن بیرونی و… می شود.»
 
این مدیر صنعتی ضمن اشاره به تغییرات و بهبودهای انجام شده در خودرو هایما S۷ پلاس نسبت به نسخه S۷، گفت: «عمده تغییرات در قسمت داخلی خودرو صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که راننده از منظر راحتی، ارگونومی و زیبایی داشبورد و سایر تزیینات حس راحتی بیش‌تری می کند. هایما S۷ پلاس دارای موتور ۱.۸ توربو است و قابلیت نصب موتور قوی تر در سطح ۲۴۰۰ سی سی با مصرف سوخت پایین تر را هم دارد. قویتر بودن این موتور با توجه به بخش بندی قیمتی محصول، مزیتی است که می تواند هایما را از سایر خودروهای هم رده موجود در بازار متمایز کند.»
سپهری با تاکید براینکه گیربکس اتوماتیک AT۶ عملکرد بسیار مناسبی با شرایط جاده و آب و هوایی ایران دارد و مجموعه موتور به کار رفته در هایما S۷ پلاس، از نقاط قوت بالای این محصول است، اظهار کرد: «با توجه به توربو بودن این خودرو، کالیبراسیون کامل موتور متناسب با شرایط جاده ای، آب و هوایی و بنزین موجود در ایران توسط شرکت ایپکو انجام شده که موجب شده این خودرو بتواند بهترین عملکرد با قابلیت اطمینان بالا و کمترین استهلاک را داشته باشد.»
وی افزود: «این خودرو همچنین دارای راحتی، ایمنی و سطح امکانات بالایی از جمله فرمان برقی، صندلی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسورهای نور و باران و… است. همچنین‌ تحت شبکه گسترده نمایندگیها و ‌خدمات پس از فروش ایران خودرو نیز قرار دارد که موجب می شود مشتریان نگرانی در ارتباط با خدمات پس از فروش خودروهای خارجی عرضه شده توسط ایران خودرو نداشته باشند.»
سپهری در پایان خاطرنشان کرد: «گارانتی این محصول برای قوای محرکه، پنج سال و ۱۰۰ هزار کیلومتر و برای سایر قطعات خودرو نیز سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر است. سهولت دسترسی به قطعات یدکی نیز وجه تمایز این خودرو نسبت به سایر خودروهای خارجی در بازار است که موجب رفع نگرانی مشتریان از خرید این خودرو خواهد شد.»

تولید محصولات هایما در ایران خودرو رسما پایان یافت [به روز رسانی] - آبان ۹۹
با توجه به آمار تولید شهریور ۹۹ گروه صنعتی ایران خودرو که بر روی «سامانه کدال» منتشر شده است، تنها یک دستگاه از کراس اوورهای «هایما» در این بازه زمانی تولید گردیده است. ایران خودرو در بخش محصولات سواری و باری سبک، توانسته تا در شهریور ۱۳۹۹ بیش از ۴۲ هزار دستگاه خودرو را تولید و به مرحله تجاری سازی کامل برساند.
این خودروساز در ماه گذشته توانسته تا محصولاتی چون پژو ۲۰۰۸، پژو پارس و ۴۰۵ SLX، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، پژو ۲۰۷i، رانا و رانا پلاس، خانواده دنا و دنا پلاس، هایما و… را تولید کند. در شهریور ۱۳۹۹، تولید خودروهایی مانند سوزوکی گرند ویتارا، دانگ فنگ H30 کراس، رنو تندر ۹۰ و رنو تندر ۹۰ پلاس در کارخانه‌های مختلف ایران خودرو انجام نشده است. اما نکته قابل توجه این است که بالاخره بعد از ماه‌ها افت تولید محصولات هایما در کارخانه ایران خودرو خراسان، گویا مونتاژ کراس اوورهای این نشان چینی متوقف شده و این خودروساز توانسته تا در ماه گذشته، تنها یک دستگاه از خانواده هایما را در کشور تولید کند.
این اتفاق در حالی است که گروه صنعتی ایران خودرو با تعداد قابل توجهی از تعهدات مربوط به هایما S7 توربو مواجه بوده و هنوز در بحث تحویل این کراس اوور چینی، به روز نشده است. حال با این اتفاق احتمال آن زیاد است که کراس اوورهای هایما نیز به سرنوشت دانگ فنگ H30 کراس، رنو تندر ۹۰ و سوزوکی گرندویتارا در ایران خودرو گرفتار شوند و به خاطر مشکلات تحریم از خط تولید ایرانی خداحافظی کنند.
 
پیش از این این احتمال مطرح می شد که محموله قطعات منفصله هایما S7 توربو در راه باشد و حال با کمی تاخیر بیشتر در هفته‌های آتی به خط تولید ایران خودرو خراسان برسد و حداقل بحث پاسخ به تعهدات مربوط به حواله داران این خودرو، با تحویل S7 توربو انجام شود. این خودروساز در نیمه ابتدایی سال ۹۹، تیراژ تولید ۲۴۸۸ دستگاه را برای این کراس اوور چینی ثبت کرده است. نکته جالب این است که در بازه مشابه سال ۹۸، ایران خودرو خراسان ۲۱۳۱ دستگاه از محصولات هایما را تولید کرده و با وجود رشد تولید در سال جاری، اما با مشکل تامین قطعه و تولید منظم این خودرو مواجه شده است.
اما حالا ایران خودرو طی یک بخشنامه، توقف تولید خودروهای هایما در ایران را رسما تایید کرده است. بر این اساس شرکت ایران خودرو امروز سه شنبه با انتشار یک بخشنامه به نمایندگی‌های سراسر کشور، از توقف تولید خودرو هایما خبر داد.
شرکت ایران خودرو از کسانی که هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند درخواست کرد محصولات جایگزین را انتخاب کنند.
 
در این راستا خودروهایی نظیر دنا پلاس، دنا توربو، پارس tu5 و پارس tu5 اتوماتیک برای جایگزینی با خودروهای ثبت نامی هایما در نظر گرفته شده اند.

غزاله زاهدی
انتهای پیام/
بازگشت هایما به خط تولید ایران خودرو منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار