وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات:

توسعه با پاسخگو بودن حاکمیت اتفاق می‌افتد/ تحریم دور زدنی نیست

1397/12/19 - 17:33 - کد خبر: 489 نسخه چاپی

نصر: وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات گفت: وظیفه حکومت‌ها پاسخگویی به مردم است؛ چراکه مردم با رای دادن این اختیارات را به آن‌ها داده‌اند؛ چه طور ممکن است که تمامی ملت به یک نفر رای دهند، اما یک دولت به مردم پاسخگو نباشد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا،  علی عبدالعلی‌زاده در جلسه‌ای با موضوع فرهنگ توسعه و توسعه پایدار، با بیان این‌که شفاف بودن راه توسعه را نشان می‌دهد، در حالی‌که اکنون مسئولان به راحتی دروغ می‌گویند و با مردم شفاف نیستند، گفت: تا زمانی که حاکمیت یک طرفه حرف‌های خود را بگوید و پاسخگوی مردم نباشد وضعیت کشور بهبود نخواهد یافت.
وی با بیان این‌که فرهنگ را مردم می‌سازند نه حکومت‌ها، اظهار کرد: فرهنگ چیزی است که مردم با آن زندگی کرده و از آن مردم است؛ از سویی نیز مجموعه‌ای از باور هاست که مردم آن را به کار برده و هزینه آن را می‌پردازند؛ فرهنگ در سطح‌ اجتماعی هزینه دارد؛ به طوری‌که اگر  خوب باشد هزینه ریالی و درآمد معنوی در پی خواهد داشت.
عبدالعلی‌زاده با بیان این‌که بحث فرهنگ توسعه کمتر در ایران مطرح شده است، اضافه کرد: رفتارهای اجتماعی نشان روشنی از فرهنگ هر جامعه ای است؛ چرا که خود فرهنگ قابل مشاهده نیست، بلکه نشانه‌های آن قابل دیدن است؛ به عنوان مثال رانندگی، کتاب روزنامه خوانی، ارزش دادن به وقت، اعتقاد و همبستگی و قانون مداری.

وی با بیان این‌که توسعه یعنی گذر از مرز دانش جهانی، عنوان کرد: توسعه پایدار جامعه‌ای است که نیازهای اولیه جامعه امروز را بدون از دست دادن توانایی جواب گویی به نیازهای نسل‌های آینده فراهم می‌سازد.
وی معتقد است که فرهنگ توسعه مجموعه گفتارهای و رفتارهای ملی است که جامعه را به سوی توسعه هدایت و دستاوردهای توسعه را پایدار می سازد.

وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات با اشاره به ویژگی‌های فرهنگ توسعه، خاطرنشان کرد: حکومت و مردم باید توسعه را بفهمند و به آن باور داشته و رفتار همراستا با توسعه داشته باشند. 
وی با بیان این‌که اولین موتور توسعه، سرمایه اجتماعی است، گفت: زمان جنگ سرمایه اجتماعی بزرگی را کسب کرده بودیم؛ به طوری‌که مردم برای فرستادن فرزندان خود به میدان جنگ، وارد فضای رقابتی می‌شدند؛ اما در قله سرمایه اجتماعی، جنگ ما پایان یافت و از آن پس علی‌رغم این‌که‌ در برخی حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم؛ اما این به معنای توسعه نیست.
عبدالعلی زاده اظهار کرد: کارآفرینان و نوآوران سرداران توسعه هستند؛ اما آیا به این افراد ارزش قائل بوده و حمایت‌های لازم  انجام می‌شود؟ چه موقع قرار است معنای واقعی توسعه یافتگی را درک کنیم؟
 وی با بیان این‌که تحریم‌ها پلی برای توسعه هستند، تصریح کرد: تحریم دور زدنی نیست، تحریم شکستی است، دور زدن یعنی فرار کردن که آن هم در شأن ملت ما نیست.

استاندار سابق آذربایجان شرقی متذکر شد:  متاسفانه آمار کتاب خوانی و تیتراژ چاپ کتاب در کشور شرم آور است؛ در حالی‌که کتاب، هنر، موسیقی و شعر به عنوان حماسه‌های توسعه بوده و باید برای توسعه ساخته شوند.
وی نگاه برد برد را زیر بنای توسعه عنوان کرد و افزود: باخت تنها در جنگ است و حتی باید با دشمن خود صادقانه رفتار کنیم تا هر دو سود ببریم.

وی ادامه داد: در جنگ بین ایران و عراق،  ایران در حرف پیروز میدان است؛ اما در واقع هم ایران و هم در این جنگ باختند؛ چراکه این هشت سال منجر به توسعه  نیافتگی کشور شد.
عبدالعلی زاده با اشاره به این‌که دانایی، چراغ راه توسعه است، خاطرنشان کرد: امروزه هر دولتی که از اینترنت پر سرعت و در دسترس را حمایت کرده و شبکه‌های مجازی را گسترش می‌دهد، آینده توسعه یافته را برای کشورش انتخاب کرده است.
وی افزود: راه توسعه از دانایی می‌گذرد و ابزار آن از راه شبکه‌های مجازی است، اما ما درب دانایی را بر روی جوانان بسته‌ایم.

عبدالعلی زاده اضافه کرد: آقای روحانی باید در این دوسال باقی مانده نظام مالیاتی و نظام بانکی کشور را اصلاح کند؛ در غیر این صورت  با ۳۰ درصد بهره بانکی چه طور ممکن است تولید کننده‌ای سود کند و اقتصاد کشور بهبود یابد؟
استاندار سابق آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تهیه چشم انداز توسعه، نوشتن و شناسایی اهداف ملی، تهیه راهبردهای فراگیر و کلان توسعه، تعریف محورهای توسعه مشترک با همسایگان، تعریف و راه اندازی نهادهای توسعه منطقه‌ای، حل چالش‌های سیاسی و آماده سازی نظام اداری و مالی و پولی کشور از جمله وظایف دولت برای توسعه است
انتهای پیام/

توسعه با پاسخگو بودن حاکمیت اتفاق می‌افتد/ تحریم دور زدنی نیست نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار