خبرگزاری آناتولی گزارش داد:

اکو-تروریسم، تهدیدی برای محیط‌ زیست ترکیه و جهان

1400/05/13 - 09:35 - کد خبر: 48501 نسخه چاپی

نصر: آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های غرب و جنوب‌غرب ترکیه اهمیت مقابله جهانی با پدیده خطرناک «اکوتروریسم» برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را دوچندان ساخت.

به گزارش نصر، واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آناتولی، شیوع آتش‌سوزی به‌صورت همزمان در ۲۱ نقطه ۷ استان ترکیه طی ۴۸ ساعت جان سه نفر را گرفت.

سوال افکار عمومی اینست آتش‌سوزی همزمان با این وسعت چگونه رخ داده است؟
وقوع آتش‌سوزی‌ در نزدیکی مناطق و مجتمع‌های توریستی احتمال عمدی و خرابکارانه بودن این اقدامات را قوی‌تر کرده است. قضیه به قدری وسعت یافت که ریاست‌جمهوری ترکیه دستور بازگشایی پرونده تحقیق و تفحص در مورد این حادثه را داد.
ترکیه هر سال به علت گرمی هوا و بادهای خشک شاهد آتش‌سوزی در مناطق مختلف کشور بوده، اما این حجم از حریق همزمان، تعجب کارشناسان و ناظران را برانگیخته است.
سوختن هکتارها زمین و جنگل و حیوانات بی‌آزار و آوارگی هزاران نفر، حاصل این آتش‌سوزی ضد انسانی است.

اکوتروریسم از گذشته تاکنون
شبهه اجرای عملیات تروریستی توسط پ.ک.ک و گروهک‌های وابسته به آن این روزها افزایش یافته است.
این گروهک‌ها از سالها قبل عملیات «اکوتروریستی» را آغاز کرده و این روند را تا سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه دادند. گزارش سازمان ملل در باره حوادث جنگل‌ها نیز از وقوع ۱۳ درصدی آتش‌سوزی‌ها توسط اکو-تروریسم و خرابکاری خبر می‌دهد. عملیات تروریستی «موسسه تروریستی جنگل‌سوزی» در کشور استونی مثال دیگری از مافیا و تروریسم آتش در اروپا است.
گروه تروریستی پ.ک.ک از سال ۱۹۹۰ میلادی به‌صورت فعال وارد عرصه اکوتروریسم شده است. در همان سال عناصر آموزش‌دیده این گروه از یونان وارد ترکیه شده و مشغول فعالیت‌های تروریستی شدند.
طبق آمار وزارت دفاع ترکیه، در نیمه دوم سال ۱۹۹۸ میلادی، حدود ۹۵۰ هکتار از منابع طبیعی؛ شامل مراتع، اراضی کشاورزی، باغات و جنگل‌های ترکیه توسط این گروهک به آتش کشیده و نابود شده است.
این گروه تروریستی در سال ۱۹۹۷ میلادی، حدود ۶۵۰ هکتار از اراضی جنگلی و ۲۰۰ هکتار از باغات مناطق مختلف را به آتش کشیدند. گروه تروریستی پ.ک.ک در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز مسبب آتش‌سوزی در مناطقی از کاش، بودروم، نازیللی، کوش‌آداسی، سلجوق و آدانا بود. این آتش‌سوزی‌ها باعث نابودی حدود ۲ هزار هکتار از اراضی این مناطق شد.
گروهک «ارتش انتقام ملل متحد» وابسته به تروریست‌های «پ.ک.ک» در جولای ۲۰۱۹ میلادی، مسئولیت آتش‌سوزی در مناطق ”کارتال” شهر استانبول و موغلا را برعهده گرفت. در این حادثه جنایتکارانه ۳۵۰ هکتار از اراضی ملی به خاکستر تبدیل شد. گروهک مذکور همچنین طی بیانیه‌ای مردم را تهدید کرد که به مناطق پرسود و توریستی مسافرت نکنند.
در ادامه این روند در ماه اوت ۲۰۱۹، گروهک موسوم به «ابتکارعمل فرزندان آتش» چنین جنایتی را آغاز کرد و حدود ۳۰ مورد آتش‌سوزی در ماههای اوت و جولای را در مناطق مختلف ترکیه انجام داد. بیانیه آنها مبنی بر اینکه «تا زمان به رسمیت شناختن کردستان، این اقدامات را ادامه خواهیم داد» نشان از ادامه این فعالیت‌های تروریستی می‌دهد. به گفته «رابرت آرتور- بیرد» این گروهک علاوه بر آسیب زدن به اقتصاد ترکیه، قصد ایجاد ترس و آسیب‌های روانی به مردم نیز داشته است.
در همین راستا، گروهک «ابتکار عمل فرزندان آتش» پس از ۱۵ جولای ۲۰۱۵ و اتمام پروسه «حل مساله کرد» در ترکیه ارتش این کشور را متهم به آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و منابع طبیعی کرد. این پروپاگاندا و تبلیغات در وبسایت های داخلی، دستاویز رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. به این‌ ترتیب، گروهک مذکور جنگ روانی خود را علیه نیروهای نظامی دولت ترکیه گسترش داد.
 
شواهد و قرائن بسیاری نشان می‌دهد که این گروهک تخریب طبیعت و پروژه اکوتروریسم در ترکیه همچنان ادامه می دهد.
انفجار مینی‌بوس حامل گردشگران در منطقه سیاحتی «کوش آداسی» استان ازمیر نمونه دیگری از فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی علیه اتمسفر طبیعی و توریستی جنوب و جنوب غرب ترکیه بود.
 
 
اکوتروریسم کنونی
در روزهای اخیر قبل از آتش‌سوزی های گسترده در مناطق جنوبی و جنوب‌غربی ترکیه، گروهک تروریستی فرزندان آتش در تاریخ ۲۷ جولای در وبسایت خود اعلام کرد ،چند قایق را در ماماریس به آتش کشیده است. پس از این حادثه، شعله حریق در ترکیه گسترده شد. حتی پس از شروع آتش‌سوزی‌ها، این گروهک با انتشار تصویری از عوامل این خرابکاری حمایت کرد.
تمام قرائن به نوعی حاکی از نقش گروهک‌های مختلف تروریستی در این جنایت است.
درحالی‌که هنوز حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز از این اقدام تبری نجسته است، بسیاری سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف و فارغ از تاثیرات و تاریخچه «اکو-تروریسم»، این حادثه را به گردن طبیعت بیاندازند. هرچند کارشناسان هواشناسی از تاثیر بادهای خشک، خشکسالی جهانی و کاهش منابع آبی سخن می‌گویند، اما این عوامل همیشه مورد سوء استفاده گروهک‌های خرابکار نیز بوده است. اظهارات شواهد عینی و تصاویری دال بر خرابکاری برخی در اطراف جنگل‌ها نیز وجود دارد.
سخنان دریادار جهاد یاییجی، از فرماندهان ارتش ترکیه در زمینه آموزش نیروهای مقابله با آتش‌سوزی نیز بسیار جالب توجه است. نقش برخی کشورهای منطقه، از جمله یونان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه و دارای بزرگترین منابع آبی و طبیعی در جدال دولت‌های مختلف آسیب زیادی را متحمل شده است.
قتل یک فرد در پاریس مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما برای سوختن این همه منابع طبیعی ترکیه اهمیتی قائل نمی‌شوند. این درحالی است که مبارزه با «اکوتروریسم» همکاری و موضع شفاف تمام دولت‌ها و جامعه جهانی را می طلبد.
انتهای پیام/
اکو-تروریسم، تهدیدی برای محیط‌ زیست ترکیه و جهان منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار