بحران مهاجرت افغان‌ها در ترکیه

1400/05/03 - 21:21 - کد خبر: 47978 نسخه چاپی

نصر: جابه‌جایی مهاجرین افغانستانی پس از تنش طالبان نه‌تنها باعث زمینه سازی برای یک بحران اجتماعی سیاسی در ترکیه شده بلکه روابط ایران و ترکیه را نیز می‌تواند به مخاطره بیندازد.

به گزارش نصر، با افزایش تعداد مهاجران قانونی و غیرقانونی در ترکیه، محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور مهاجرت بی‌رویه به ترکیه را به‌عنوان یکی از کانون‌های بحران‌ساز در حیات سیاسی اجتماعی ترکیه معرفی می‌کنند.
آمارهای رسمی‌ترکیه نشان می‌دهد که بیش از ۳.۷ میلیون نفر از اتباع سوریه به صورت رسمی‌و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر نیز به صورت غیررسمی‌و غیرقانونی در ترکیه ساکن می‌باشند.
اما آنچه که این بحران را شدت بخشیده است مهاجرت بی‌رویه مردم افغانستان به این کشور می‌باشد.
امید اوزداغ نماینده مجلس ترکیه و از اعضای ارشد حزب نیک در این باره می‌گوید:
«جمعیت افغانی‌های حاضر در ترکیه در حال رسیدن به رقم ۵۰۰ هزار نفر می‌باشد و تنها طی یک ماه اخیر بیش از ۳۲ هزار نفر از اتباع افغانستان وارد ترکیه شده‌اند، اگرچه که هر ماه ده‌ها هزار نفر از اتباع افغانستان از ترکیه اخراج می‌شوند اما فرایند باز هم صعودی است».
او با متهم کردن ایران به مهاجرت سازمان‌یافته علیه ترکیه ادعا کرده است که مهاجرین افغان از دو طریق وارد ترکیه می‌شوند؛ یکی از طریق کمپ‌های ویژه مهاجرین در شهر هرات نزدیک مرز ایران و دیگری خروج سیستماتیک اتباع افغانی حاضر در ایران به دلیل نابسامانی اقتصادی.
وی که سابقه نمایندگی مجلس در حزب حرکت ملی‌گرا را نیز دارد از مسئولین کشوری ترکیه خواسته است که در این زمینه به ایران هشدار داده و به عنوان راه‌حل نیز ایجاد کمپ‌های ویژه مهاجرین در مناطق ترک‌نشین شمال افغانستان را پیشنهاد کرده است.
در این میان نامه یکی از مهاجرین افغانستانی به اردوغان و درخواست از وی برای نشان دادن رأفت اسلامی‌به دلیل اشتراکات دینی افغانستان و ترکیه نیز به امری جنجالی میان احزاب سیاسی ترکیه تبدیل شده است.
در این نامه آمده است: مردم افغانستان نماز می‌خوانند و اردوغان نیز فردی نمازگزار می‌باشد و از وی به عنوان حاکم سرزمین اسلامی‌انتظار می‌رود که مهاجرین مسلمان را بپذیرد.
با توجه به این مسائل یاد شده، جابه‌جایی مهاجرین افغانستانی پس از تنش طالبان نه‌تنها باعث زمینه سازی برای یک بحران اجتماعی سیاسی در ترکیه شده بلکه روابط ایران و ترکیه را نیز می‌تواند به مخاطره بیندازد.
انتهای پیام/
بحران مهاجرت افغان‌ها در ترکیه منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار