یادداشت/

وقتی شهرداری به‌جای یقه‌ دولت، جیب مردم را می‌گیرد!

1400/03/26 - 18:30 - کد خبر: 45783 نسخه چاپی

نصر: در ایران دولت از مردم مالیات می‌گیرد و شهرداری هم عوارض! این شاید در نگاه اول طبیعی به‌نظر برسد که شهرداری در قبال خدماتی که برای شهروندان انجام می‌دهد هزینه‌ای را هم بابت اخذ عوارض از آن‌ها دریافت کند، اما روند رو به رشد عوارض شهرداری و جبران کسری بودجه از این طریق اصلاً طبیعی نیست.

حمید شاهوردی شهردار سابق منطقه 9 تبریز و کارشناس شهری گفت: یکی از اقدامات فوری و عاجل شورای شهر بعدی باید اصلاح فرمول و نرخ عوارض محلی شهرداری و تغییر آن به نفع مردم باشد. برای یک نمونه افزایش 40 درصد هزینه پروانه ساخت تنها متقاضیان و خریداران واقعی مسکن را هدف قرار می دهد و به ضرر اقشار کم‌درآمد جامعه است، چون این اقشار دیگر نمی‌توانند برای خرید مسکن اقدام کنند. افزایش نرخ عوارض ساختمان یکی از عوامل گرانی مسکن و کاهش تولید آن در سطح کشور است.
وی در ادامه افزود: موضوع عوارض و بهای خدمات از مهم‌ترین وظایفی است که دیدگاه مردم‌مدار و عدالت‌محور به این امر، تضمین‌کننده برنامه‌های مالی شهرداری و مبنای سیاست‌گذاری‌های بلندمدت در مدیریت شهری خواهد بود. تدوین تعرفه عوارض محلی به‌صورت مستقیم با زندگی شهروندان سروکار دارد، بنابراین باید با منافع مردم سازگار باشد. همچنین تعرفه عوارض محلی باید متناسب با مناطق کمتر برخوردار و حاشیه باشد، تا شهروندان این مناطق ضمن پرداخت عوارض، به سمت ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز ترغیب نشوند. معتقدم شهر تبریز با توجه به گرانی عوارض نسبت به شهرهای دیگر، گران اداره می‌شود و این گران‌فروشی موجب فرار سرمایه‌های اقتصادی از آن شده است.
شاهوردی گفت: در حالی‌که دولت از تامین اعتبارات شهرداری طفره می‌رود و سهم آن را از فروش بنزین و مالیات مستقیم را پرداخت نمی‌کند، شهرداری هم به‌جای آن‌که یقه‌ی دولت را بگیرد، رو به جیب مردم می‌آورد. اصلاح فرمول و نرخ عوارض محلی می‌تواند بر‌اساس تراکم ترافیکی تحمیل‌شده به محیط، آلایندگی‌هایی که پروژه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید و افزایش آنها نقش دارد همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی منابع آب و... و همچنین اثرات اقتصادی که پروژه بر محیط پیرامون دارد، همچون از بین رفتن مشاغل خرد و اثرات اجتماعی آن پروژه همچون اثراتی که بر آرامش و آسایش، سلامت فیزیکی و روحی ساکنان محل خواهد داشت، محاسبه شود و حتی با کاهش میزان عوارض(تولید فضا) و با افزایش حق بهره‌برداری از فضاهای شهری(مصرف فضا)، نسبت به تامین درآمدهای پایدار اقدام شود.

حمید شاهوردی کد:۱۶۹۷
انتهای پیام/
وقتی شهرداری به‌جای یقه‌ دولت، جیب مردم را می‌گیرد! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار