یادداشت/

غبار فراموشی بر روی ظرفیت‌های گردشگری تبریز!

1400/03/25 - 13:41 - کد خبر: 45700 نسخه چاپی

نصر: تبریز این ظرفیت را دارد که مقصد گردشگری نمونه ایران باشد، اما ببینید جایگاه این شهر در صنعت توریسم و گردشگری ایران کجاست؟! با یک مقایسه ساده متوجه می‌شویم، تبریز قافله‌ی رقابت را به اصفهان، شیراز، مشهد و حتی شهرهایی مثل یزد و کاشان هم باخته است. در واقع این ظرفیت بالقوه مغفول مانده و ما نتوانسته‌ایم تا از زمینه و بستر مساعد برای درآمدزایی پایدار شهری بهره ببریم.

پرویز هادی قهرمان کشتی ایران و جهان گفت: تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد، این رویداد از یک اهمیت ملی و فراملی برای تبریز و ایران برخوردار بود، اما علی‌رغم فرصت دوساله برای میزبانی شایسته و آبرومندانه از این فرصت هیچ گام عملی و موثری در این راستا برنداشته شد.
فرصتی بی‌نظیر که شاید تا مدت‌های مدید مشابه آن اتفاق نیفتد و در این بین، معرفی و شناسایی پتانسیل‌های مغفول گردشگری تبریز در سایه عدم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی مسئولین شهری برباد رفت، تا همچنان تبریز در غبار فراموشی خاک بخورد.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که در حوزه گردشگری تبریز مغفول مانده، حوزه گردشگری و توریسم ورزش است. استان آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های اصلی ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در ایران است و اخیرا تیم دو‌میدانی آذربایجان‌شرقی در کشور قهرمان شد، که از همین‌جا به این عزیزان تبریک عرض می‌کنم. ما در ورزش‌هایی مثل تکواندو، دوچرخه‌سواری، دومیدانی، شمشیربازی، کشتی، فوتبال، شیرجه و شنا و ورزش معلولین قهرمانان زیادی تقدیم جامعه ورزشی ایران کرده‌ایم. پس چرا ما از این بستر مناسب برای میزبانی رقابت‌های ورزشی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بهره نبرده‌ایم؟! چرا ما از عواید حاصل از این فرصت برای پیشرفت و آبادانی تبریز چشم پوشیده‌ایم؟!
این قهرمان کشتی گفت: ما تا چنددهه گذشته در تبریز میزبان رقابت‌های مهم ورزشی ملی و بین‌المللی بوده‌ایم، اما حالا چندین سال است که شاهد چنین اتفاقی در سطح این شهر نیستم. شما ببینید چه در سایه‌ی عدم مدیریت چه بلایی بر سر تور آذربایجان که قدیمی‌ترین و معتبرترین تور دوچرخه‌سواری ایران و آسیاست آمده؟! ما در سال 2002 میزبان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال در تبریز بودیم، اما حالا چه؟! چندین سال است که مسئولین شهری خبر از تکمیل و افتتاح دهکده المپیک تبریز می‌دهند، اما از ۱۴ مکان ورزشی، تنها استادیوم فوتبال  و پیست دوچرخه‌سواری افتتاح شده‌اند. ما اگرچه در حوزه سرمایه انسانی در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در کشور نظیر نداریم، اما باید قبول کنیم که زیرساخت‌های ورزشی تبریز برای میزبانی رویدادهای ملی و بین‌المللی کافی و مناسب نیست و ما در این حوزه هم عقب مانده‌ایم.
پرویز هادی در پایان تاکید کرد: ما باید برای استفاده از این ظرفیت‌های مناسب چاره‌ای بیندیشیم. تبریز اولین پایتخت تشیع جهان اسلام است و کمتر شهری در ایران است که قدرت رقابت با سابقه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن را داشته باشد و از این‌رو این عقب‌ماندگی در حوزه صنعت توریسم و گردشگری پذیرفته‌شده نیست. به نظرم یکی از مشکلات جدی در عدم جذب گردشگری متناسب با ظرفیت‌های تبریز، نبود یک رسانه قوی و عمده در سطح کشور است که باعث شده معرفی جاذبه‌های گردشگری این منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود.

پرویز هادی کد: ۲۱۸۲
انتهای پیام/
غبار فراموشی بر روی ظرفیت‌های گردشگری تبریز! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار