عکاسی از آیت الله هاشمی تا علی دایی/

درگذشت عکاس 90 ساله ائل گولی تبریز/ نوستالژی 80 ساله عکس فوری به تاریخ پیوست

1400/03/12 - 10:05 - کد خبر: 45016 نسخه چاپی

نصر: خسرو فرزین عکاس 90 ساله پارک ائل گولی تبریز که بیش از 80 سال در حرفه عکس فوری در پارک بزرگ ائل گولی تبریز فعالیت داشت؛ درگذشت.

به گزارش نصر، همه تبریزی ها اعم از كودك و سالمند این عكاس را می شناسند و از وقتی چشم بازكرده اند، او را به عنوان پای ثابت بوستان تاریخی 'ائل گلی' شهرشان دیده اند و خاطره عكس فوری های او را در ذهن دارند.
خسرو فرزین 90 سال داشت و در قامت یك عكاس قدیمی همچنان رفیق وفادار درختان تبریزی سر به فلك كشیده، دریاچه زیبا و سنگفرش ها و تپه ماهورهای بوستان تاریخی ائل گولی در منتهی الیه جنوب شرق تبریز بود.
 آقا خسرو با وجود اینكه 80 سال است عكاسی می كند، اما روحیه بشاش و تن سالم از ویژگی های ظاهری او بود كه هر از گاهی با صدای نه چندان بلند كه شاید تنها خستگی فراز و نشیب های روزگار را بتوان از صدای نحیف اش تشخیص داد، می گفت 'عكس فوری، عكس می گیریم'؛ صدایی كه گردشگران تبریزی و غیرتبریزی پارك ائل گلی را متوجه خود می ساخت و به گوش رهگذران و مشتریان پر و پا قرص پارك آشنا بود این صدا امروز خاموش شد.
شاید همین آشنا بودن وعادت داشتن به وی موجب غفلت و گذر بی تفاوت همه از كنار فعالیت های بیش از هشت دهه گذشته وی بود.
برخی بدون اعتنا و برخی كه كمی حس هنر دوستی و لطیفی دارند در موقع حضور در بوستان تاریخی ائل گولی عكس یادگاری می گرفتند و برخی دیگر به دوست خود می گویند خیلی سال ها پیش وقتی كودكی بیش نبودم آقا خسرو عكس مرا در كنار پدر و مادرم را این عكاس همیشه حاضر گرفته است.
بیشتر كودكان گذشته و پیرمردان و پیرزنان امروز و گردشگران تفرجگاه تاریخی و كهن ائل گلی تبریز، عكس های یادگاری آلبوم شان را این عكاس قدیمی و موسفید كرده ثبت كرده است.

مصاحبه زیر ساعت تیرماه 1395 در خبرگزاری ایرنا منتشر شد:
خسرو فرزین در نیمه راه دهه هشتم فعالیت عكاسی خود سرد و گرم روزگار را به خوبی چشیده است، در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید: متولد 1310 سراب هستم و از 10 سالگی عكاسی را آغاز كردم، 75 سال است كه انگشت بر روی شاتر دوربین دارم و همواره از صبح تا شب در ائل گلی عكاسی می كنم.
وی صندوق دلش را این گونه برای ما باز می كند؛ هشت سال بیشتر نداشتم كه به علت اذیت و آزارهای نامادریم از خانه فرار كردم و به تبریز آمدم.
فرزین در حالی كه پس از هفت دهه از مرور خاطرات تلخ كودكی، بغض گلویش را می فشارد، اضافه می كند: خدا هیچ كودكی را بی مادر نكند، بی مادری بد دردی است.
وی می گوید به خاطر كتك ها و آزارهای نامادریش حتی فكر بازگشت به خانه رانكرده است.
وی نگاتیوهای زندگی اش را پشت سر هم می چیند و همچون اسلاید و فیلمی كه از مقابل پرده چشمانش می گذرد، روایت می كند و می افزاید: 2 سال اول زندگی را در كافه جاوید تبریز كار می كردم و صاحب كافه همچون پدری سرپرستی مرا انجام می داد.
وی ادامه می دهد: بالاخره با هنر عكاسی آشنا شدم و از 10 سالگی به این هنر رو آوردم طوری كه زورم به دوربین نمی رسید اما بعدها عادت كردم و عكاس شدم.
عكاس پیشكسوت تفرجگاه تاریخی ائل گلی تبریز كه خاطرات فراوانی از هفت دهه عكاسی در ین فضای عمومی در سینه دارد، می گوید: اولین دوربینی كه خریدم 'لورفلكس' ساخت آمریكا بود و تاكنون با حدود 300 دوربین مختلف كار كرده ام، اما به علت نداشتن مكان مناسب برای نگهداری و فرسودگی دوربین ها، همه آنها را كیلویی فروختم .
وی با اشاره به شوق و اشتیاق مردم در دهه های 1320 تا اوایل 1380 شمسی برای گرفتن عكس یادگاری، اظهار كرد: در آن سال ها مردم برای گرفتن عكس صف می كشیدند و 17 نفر عكاس در شاهگلی (ائل گلی) كار می كردند، با این وجود باز هم ازدحام وجود داشت .
فرزین می افزاید: در آن سال ها روزانه 500 تا یكهزار مشتری برای هر عكاس وجود داشت اما از زمانی كه تلفن همراه پا به عرصه ارتباطات تصویری گذاشت، روز به روز عكاسی سنتی و حرفه ای كسادتر شد و نان ما هم تخته شد.
وی گفت: آن دوران عكس را 50 ریال می گرفتیم و حداكثر 2 روزه تحویل مشتری می دادیم و مشتریان با چه شوق و ذوقی پیگیر عكس شان بودند.
وی اضافه می كند: امروز هر قطعه عكس را 60 هزار ریال می گیرم و حداكثر 5 دقیقه بعد تحویل می دهم اما متوسط تعداد مشتریان روزانه تنها 5 نفر است كه این شرایط، امرار معاش را سخت و دشوار كرده است .
وی با گلایه از مسئولان كه تاكنون حتی یك خسته نباشید هم به او نگفته اند، بیان داشت: از ابتدای آغاز بكار عكاسی تاكنون از سربازان وطن برای عكاسی یا پول نگرفته ام و یا رقم ناچیزی اخذ كرده ام تا بدانند خدمت به كشور از ارزش بالایی برخوردار است و من به نوبه خود قدردان آنها هستم .
فرزین یاد اور شد : سه پسر دارم و حدود 50 سال قبل ازدواج كردم و تاكنون بیمه نشده ام .
وی از قول مساعد و دستور شهردار تبریز برای اختصاص دكه عكاسی نیز ابراز ناامیدی كرد و گفت: تاكنون ترتیب اثری به این دستور داده نشده است تا حداقل احساس تعلق خاطر بیشتری بكنم و از مسئولان تقاضا دارم حداقل در این مورد كمك كنند .
وی در ادامه بیشتر از مشكلات زندگیش گفت و افزود : چند سال گذشته پسرم در اثر تصادف پایش در معرض قطع شدن قرار گرفت كه با توسل به ائمه به خصوص اباعبدالله حسین (ع) شفایش را گرفتیم و زندگی خودم را مدیون امام حسین(ع) می دانم.
وی همچنین با اشاره به تعداد عكس های فراوانی كه از گردشگران،همشهریان و مسئولان ثبت كرده است، گفت : من از بیشتر كودكان و مسئولانی كه از تبریز و آذربایجان شرقی قد كشیده و به جایی رسیده اند، عكس یادگاری گرفته ام و به علت بی سوادی نامشان را فراموش كرده ام اما نام هایی همچون آیت الله رفسنجانی، آیت الله شبستری ،علی دایی و شهردار تبریز و برخی از بازیگران قدیمی و بیشتر استانداران آذربایجان شرقی، چهره های سیاسی،ورزشی و هنری كشور، نام های آشنایی هستند كه من از آنها عكس گرفته ام .
وی با اشاره به خاطراتی در خصوص ساختمان عمارت ائل گلی تبریز، گفت : شخصی بنام حاجی بابا آن را مدیریت می كرد و آن زمان 400 هزار ریال از بابت آن به شهرداری اجاره پرداخت می كرد، سابقه این عمارت وسط دریاچه ائل گلی به دوران صفویه و قاجار می رسد.
فرزین خطاب به جوانان توصیه های اخلاقی نیز داشت و تاكید می كرد: جوانان باید بدانند نباید به مال دیگران چشم داشته باشیم، ناموس برادران مان ناموس ماست ،خیرخواهی دیگران خیرخواهی خودمان است و نباید بد دیگران را بخواهیم و نباید با بدگفتن از دیگران نردبانی برای پیشرفت خودمان بسازیم؛ آباء و اجداد ما به این موارد اعتقاد راسخ داشتند.
گفت و گو از پیمان پاكزاد
انتهای پیام/
درگذشت عکاس 90 ساله ائل گولی تبریز/ نوستالژی 80 ساله عکس فوری به تاریخ پیوست نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  بهتاش   3 سالها پیش  

از کودکی که با پدر گهگاه به شاهگلی میرفتیم در پائین تپه بلند و در کنار آبشارهای همیشه فعال آنجا آقا خسرو را میدیدیم . من ۲۳ سالم بود که از تبریز به تهران رفتم .هر سال چند بار به تبریز میرفتم و اغلب به شاهگلی هم سرمیزدم و آن عکاس را باز در آنجا میدیدم . عشقش به محل کارش که هیچ چیز جز یک کیف کوچک و دوربینی بیش نداشت را میدیدم. حالا که بخاطر کرونا حدود دو سال است به زادگاهم نیامده ام به شاهگلی هم نیامده ام. حالا اگر بیایم او را نخواهم دید . البته آنجا طراوت ۵۰ سال و مخصوصا" ۶۰ سال پیش را ندارد . از فضای سبز و درختان قدیمی و باغات چندین صد ساله شاهگلی که همه اطراف شهر تبریز را فرا گرفته بود اثری نیست.یاد شاهگلی واقعی با آن باغاتش و با عکاس خوب قدیمیش گرامی باد.

  ائلمان   3 سالها پیش  

الله رحمت السین. چند هفته قبل در ساختمان عمارت شهرداری بوند. و دنبال اتاق دکتر دبیری بودند که من نشان شان دادم

خیلی ناراحت شدم
پژوهشیار