خواص عناب از بهبود فشار خون تا درمان یبوست

1400/03/09 - 16:50 - کد خبر: 44845 نسخه چاپی

نصر: این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است.

به گزارش نصر، به دلیل خواص عناب برای فشار خون این میوه یکی از انتخاب‌های رایج برای کنترل فشار خون بالا در طب سنتی به حساب می‌آید. خرما چینی سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن و روی است. به لطف چنین مینرال‌هایی، جریان خون در بدن بهبود یافته و همچنین به دلیل افزایش هموگلوبین‌ خون ناشی از آهن موجود در عناب، خطر ابتلا به کم خونی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، علاوه بر مزه شیرین و دلچسب، خواص عناب برای فشار خون و کم خونی می‌تواند دلیل دیگری برای گنجاندن این میوه در رژیم غذایی شما باشد.

 خواص عناب برای کبد
بنا به گزارش سال 2009 مجله سلامت هلندی Ethnopharmacology که به بررسی تاثیر مواد طبیعی بر روی سلامت می‌پردازد، عناب به سبب سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از آسیب‌ دیدن کبد پیشگیری کند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که از طریق مواد سمی، سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی صنعتی در بدن به وجود آمده و یکی از تاثیرات آن‌ها بر روی بدن آسیب دیدن کبد است. آنتی اکسیدان‌ها به نحوی نقطه مقابل رادیکال‌های آزاد به حساب آمده و می‌توانند اثرات منفی آن‌ها را خنثی کنند. از این رو، می‌توان به خواص عناب برای کبد به عنوان منبعی مناسب از آنتی اکسیدان‌ها پی برد.

بهبود سیستم ایمنی و مقابله با سرطان
برخی مطالعات حاکی از این هستند که خواص آنتی اکسیدانی عناب می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و قدرت بخشیدن به بدن برای مقابله با سلول‌های مضر مثل سلول‌های سرطانی شود.

خواص عناب برای دیابت
خواص عناب برای دیابت و تاثیر آن در پیشگیری از سکته یکی دیگر از دلایل مصرف و محبوبیت این میوه به شمار می‌رود. همانطور که عنوان شد، خرمای چینی سرشار از ویتامین C است. این ویتامین در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و می‌تواند از سکته ناشی از دیابت جلوگیری نماید.
براساس برخی مطالعات محدود نیز، کمک به خوب شدن زودتر زخم یکی دیگر از مهم‌ترین خواص عناب برای دیابت است. زخم‌ها در بیماران دیابتی خیلی‌ دیرتر از افراد معمولی بهبود پیدا می‌کنند؛ پماد یا دیگر اشکال دارویی مالیدنی عناب با بهبود زودتر زخم‌ها در افراد دیابتی مرتبط شناخته شده اند.

بهبود خواب و عملکرد مغز
بهبود خواب یکی از کاربرد‌های متداول عناب در طب سنتی است. مطالعات جدید نیز این مسئله را به برخی آنتی اکسیدان‌های خاص در این میوه ربط می‌دهند.
علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی حاکی است آن هستند که مصرف عناب ممکن است که حافظه را بهبود بخشیده و از سلول‌های مغز در مقابل ترکیبات نابود کننده عصبی جلوگیری نماید.

خواص عناب برای یبوست
عناب یک میوه سرشار از فیبر است و همانطور که احتمالا می‌دانید فیبر بهترین سلاح برای مبارزه با یبوست به شمار می‌رود؛ همین مسئله، خواص عناب برای یبوست و کارکرد درست روده‌ها را تایید خواهد کرد. علاوه بر این، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، عناب ماده غذایی مناسب برای بهبود سایر عملکرد‌های سیستم گوارش نیز به حساب می‌آید.

مضرات عناب
عوارض عناب در افراد عادی تقریبا صفر است و معمولا برای بیشتر افراد بی ضرر خواهد بود. با این حال، اگر دارو ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهار کننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SSNRIS)  را مصرف کنید، باید از عناب خوردن اجتناب کنید، زیرا ممکن است این میوه در عملکرد این داروها اختلال ایجاد نماید.
علاوه براین، شیره عناب ممکن است عملکرد برخی داروهای ضد تشنج مثل فنیتوین، فنوباربیتون و کاربامازپین را تشدید نماید.
با اینکه نمی‌توان از این موارد به عنوان مضرات عناب یاد کرد اما توصیه می‌شود که اگر حتی یکی از داروهایی که به آن‌ها اشاره کردیم را مصرف می‌کند حتما پیش از مصرف عناب با پزشک خود مشورت نمایید.
عناب یک میوه شیرین مزه، کم کالری و سرشار از فیبر است که به سبب شباهت ظاهری به خرما، از آن به عنوان خرمای چینی، خرمای کره‌ای یا خرمای هندی یاد می‌شود. این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و خواص زیادی برای سلامتی دارد. مصرف میوه عناب در بیشتر افراد بی ضرر بوده و هیچ عوارضی را به همراه نخواهد داشت اما ممکن است برخی داروهای افسردگی یا تشنج تداخل داشته باشد.
انتهای پیام/
خواص عناب از بهبود فشار خون تا درمان یبوست منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار