گزارش اختصاصی نصر/

طرح محققان تبریزی، برگزیده مسابقات جهانی آسمانخراش های "اولو"

1400/02/21 - 07:59 - کد خبر: 43655 نسخه چاپی

نصر: طراحی منحصر به فرد محققان دانشگاه آزاد واحد تبریز با "عنوان آسمان خراش فیساروم" ( تصفیه کننده آلودگی اقیانوس ها) در مسابقات بین المللی آسمانخراش های "اولو" سال 2021(Evolo 2021 Sky Scraper Competition) به عنوان تنها برگزیده از کشور ایران، جز ۲۰ طرح برگزیده بین ۴۹۰ شرکت کننده جهانی شد.

به گزارش نصر، حبیب شاه حسینی سر گروه تیم طراحی "آسمان خراش فیساروم" در گفت و گو با خبرنگار آژانس خبری و تحیلی نصر، با اشاره به اینکه با همراهی چند تن از دانشجویان فعال رشته معماری دانشگاه آزاد واحد تبریز در مسابقات بین المللی evolo که  یکی از مشهورترین مسابقات جهان در رشته معماری است و نگاه ویژه ای به آسمان خراش های آینده دارد، شرکت کردیم، گفت: با صنعتی شدن شهرها، وجود آلاینده ها به یکی از مشکلات جدی زیست محیطی جهانی تبدیل شده است که باعث آلودگی خاک، آب، هوا، سطح اقیانوس و حتی سطوح زیرین آن شده است، در همین راستا "آسمان خراش فیساروم" را طراحی کردیم و مقاله را به دبیرخانه مسابقات بین المللی evolo ارسال کردیم.


 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و استادیار معماری و شهرسازی، افزود: "آسمان خراش فیساروم"( تصفیه کننده آلودگی اقیانوس ها) با ارائه مکانیزمی معلق در سطح اقیانوس ها می تواند پاسخی جهت رفع آلودگی های زیست محیطی انسان در هوا، روی آب و سطوح زیرین دریاها در یک زمان باشد.
وی با بیان اینکه این نوع سازه های بلند مرتبه به عنوان آسمان خراش مراقبت های زیست محیطی شناخته می شود، ادامه داد: در پروسه طراحی "فیساروم" از نوعی جلبک زنده تک سلولی قارچ مانند، (بنام Physarum) با رفتاری حیوان گونه (با قابلیت هایی چون هوش بسیار بالا، قدرت خودترمیم شوندگی، حرکت و رشد سریع، سازگاری بسیار زیاد با محیط اطراف و نهایتا فنا ناپذیر بودن) که در اقیانوس ها زندگی می کند به عنوان عنصر اصلی تشکیل دهنده آسمانخراش مورد مطالعه استفاده گردید.
این دکتری معماری و شهرسازی ادامه داد: دغدغه اصلی طراحی، ترکیب پوشش جلبکی  با یک ساختار مستحکم به عنوان سازه اصلی بود که به جای استفاده از بتن و فولاد به علت تجدید ناپذیر بودن آن ها، از ساختار سازه مرجانی (ارگانیک، تجدیدپذیر و مستحکم) استفاده گردید و در نهایت، جلبک های Physarum  که منشاء رشدشان از خود اقیانوس می باشد، از سازه مرجانی بالا رفته و کل سازه را احاطه می کنند.


 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز به قابلیت های این آسمانخراش اشاره کرد و گفت: خاصیت سازگاری آن با محیط زیست، تصفیه کنندگی (هوا، روی آب و زیر آب در یک زمان)، قابلیت تکثیر، خودران بودن، ذخیره انرژی، قابلیت تغییر شکل و تغییر موقعیت در برابر موانع، خود ترمیم شوندگی و خود رشد کنندگی آن و و نهایتا جلوگیری از  global warming از ویژگی های منحصر به فرد این آسمان خراش است.


 
وی با بیان اینکه این پروژه را با همکاری ۴ دانشجوی ارشد رشته معماری دانشگاه آزاد واحد تبریز، گرایش تکنولوژی دیجیتال طراحی شد، اضافه کرد: محدثه اسکندر زاده، اردلان کیاور، عطا راد و صبا صلاح پور مقاله "آسمان خراش فیساروم" را طراحی کردیم.
شایان ذکر است، evolo یک انجمن بین المللی است که رابطه بین آسمان خراش و ویژگی های ارگانیک دنیای ما را بررسی می کند و داوطلبان شرکت در این مسابقه باید پیشرفت های تکنولوژی و دستاوردهای سیستم های پایدار را در نظر داشته باشند و برای برطرف نمودن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرهای معاصر، مثل کمبود منابع طبیعی و زیرساخت های لازم، افزایش جمعیت، آلودگی، اختلاف طبقاتی و پراکندی برنامه ریزی نشده محیط های شهری، متدهای جدید معماری و شهر سازی ارائه دهند.
هدف eVolo  فراهم کردن بیشترین آزادی برای شرکت کنندگان است تا آنها  بتوانند بدون محدودیت خلاقانه ترین پروژه ها را ارائه دهند.
انتهای پیام/
طرح محققان تبریزی، برگزیده مسابقات جهانی آسمانخراش های گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار