از نقطه شروع تا چالش های یک استارت آپ گردشگری/

"هیچ هاپ" راه حلی برای تجربه یک سفر دلپذیر

1400/02/21 - 08:07 - کد خبر: 43553 نسخه چاپی

نصر: "هیچ‌هاپ" استارت آپی است که در پلتفرم نرم افزار خود یک بستر برای ایجاد ارتباط دو سویه بین گردشگر و تسهیلگر سفر (راهنمای سفر) است که کمک می کند، مسافر سفری دلپذیرتر، آسان تر و ارزان تر را تجربه کند.

به گزارش نصر، صنعت گردشگری یکی از صنعت‌هایی است که ظرفیت‌های گسترده‌ای برای فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی دارد و این صنعت در این چند سال با حضور استارت آپ های گوناگون دچار تغییراتی بزرگ شده است. ارتباط نزدیک گردشگری با حوزه‌های خدماتی نظیر حمل و نقل، اقامت و … باعث تنوع سرویس‌های قابل ارائه در این حوزه شده و همین امر، این صنعت را برای کارآفرینان جذاب کرده است.
کسب و کارهای نوپای فعال در این صنعت نیز یک هدف واحد دارند و آن ایجاد بهترین خاطرات، تجربه های بی نظیر و کاهش هزینه سفر برای گردشگران است، این استارت آپ ها معمولا با به دست آوردن مشخصات مسافر و تجزیه و تحلیل آن، برنامه مسافرتی مناسب با علایق فرد را پی ریزی می کند.
"محسن نبی زاده" با  ۱۲ سال فعالیت در حوزه گردشگری و سفر به جای جای ایران با کوله، کشف نقاط بکر ایران با پای پیاده، اکنون از بنیان گذاران یک استارت آپ موفق به نام "هیچ هاپ" است و تجربیات خود را ایده های نوآورانه تلفیق کرده است تا بتواند کمک حال گردشگران دیگر نیز باشد.
هیچ (Hitch) و هاپ (Hop) هر دو به معنی سفر است، و ترکیب این دو کلمه در "هیچ‌هاپ" شبکه‌ای متشکل از مسافران و تسهیل‌گران سفر خلاصه شده است.
وی در گفتگو با سرویس فناوری آژانس خبری تحلیلی نصر گفت: هدف این شبکه گردشگری تسهیل نمودن و ارزان کردن سفر بوسیله حذف واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم و موثر میان مسافر و تسهیل‌گر از یک سو و میان خود تسهیل‌گران سفر از سوی دیگر است.
وی ادامه داد: بستر "هیچ‌هاپ" یک ارتباط دو سویه بین گردشگر و تسهیلگر سفر ایجاد می کند، همچنین با ارسال پیشنهاد به دیگر تسهیل‌گران سفر فرآیند خدمت‌رسانی به مسافران را آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهند.
نبی زاده از قصه شکل گیری "هیچ هاپ" برای مخاطبان نصر گفت، وی با بیان اینکه این استارت آپ در یکی از  سفرها شکل گرفت، افزود: در سفری که به خارج از کشور داشتم با مفهوم "walking tour" "تور پیاده" آشنا شدم و بعد از برگشت به ایران آن را تبدیل به ایده "تبریز والکینگ تور" کردم که فعالیت آن در سال ۹۶  آغاز شد و یکی از موفق ترین استارت آپ های حوزه گردشگری در آن سال ها بود، فعالیت های ما تا سال ۹۸ با همین برند تداوم داشت.
وی ادامه داد: در این تورها، ما برای گردشگرانی که بدون برنامه به شهر تبریز سفر می کردند تورهای خاص برنامه ریزی می کردیم و آنها را به مناطق بکر استان می بردیم،  به مرور این نیاز گردشگران رو به خوبی شناسایی کردیم و تصمیم گرفتیم فعالیتمان را گسترش دهیم، در حال برنامه ریزی برای یک قدم بزرگت تر بودیم  که "هیچ هاپ" شکل گرفت.
نبی زاده با اشاره به اینکه هدف "هیچ هاپ" ارتقا تجربه گردشگر در مقصد سفر است، اضافه کرد: اگر پلتفرم ما را در گوشی هوشمند خود داشته باشید کافی است هنگام سفر به یکی از شهرهای ایران به ما یک درخواست ارسال کنید تا یک راهنمای بومی در شهری که به آن سفر کردید به سراغتان آید و به شما کمک کند تا بهترین تجربه و لحظات را در سفر خود داشته باشید.
وی ادامه داد: ما به این افراد تسهیل گران سفر می گویم، در بخشی از پلتفرم "هیچ هاپ" یک نرم افزار دیگر را نیز به تسهیل گران سفر اختصاص دادیم تا تعامل بین گردشگر و آنها راحتر انجام بگیرد.
بنیان گذار این استارت آپ حوزه گردشگری گفت: اسفند سال گذشته به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به عنوان نماینده استارت آپ حوزه گردشگری آذربایحان شرقی در نمایشگاه شرکت کردیم و از پلتفرم خود رونمایی کردیم.
وی افزود: خیلی اتفاق مبارکی بود و از نتایج نمایشگاه بسیار راضی بودیم، اما اکنون بخاطر بحث کرونا زیاد در حوزه اجرا خوب عمل نکردیم چون علنا حوزه گردشگری به خواب فرو رفت و ما نیز به ناچار برای حفظ سلامت گردشگران فعالیت خود را متوقف کردیم.
وی با ابراز امیدواری از بهبود این شرایط، اظهار داشت: برای تابستان ۱۴۰۰ در صورت بهبود شرایط برنامه های ویژه ای داریم.
وی با اشاره به جذب یک سرمایه گذار خارج از استان، گفت: این با کمک این سرمایه گذار یک میلیارد تومان جذب سرمایه کردیم و این یک اتفاق بسیار خوب برای یک استارت آپ حوزه گردشگری در زمان کرونا بود، خوشبختانه علارغم همه این مشکلاتی که وجود داشت "هیچ هاپ" توانست نظارت را به خود جلب کند و در همین مدت زمان خاموش، نیز پیشرفت کند.

"هیچ هاپ" کمکی برای توزیع عادلانه سفر و اقتصاد گردشگری در جای جای ایران
نبی زاده در ادامه سخان خود به دیگر اهداف این استارت آپ اشاره کرد و افزود: توزیع عادلانه سفر و ثروت گردشگری در سطح کشور بسیار مهم است، چرا که باعث می شود تمرکز گرایی از شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، تهران، مشهد و... به سمت جامعه محلی کشیده شود تا آنها نیز از گردشگری سهمی داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که این ثروت را به دست نقاط مختلف کشور برسانیم.
وی در خصوص تیم قوی این استارت آپ گفت: تیم ما از نفراتی مختلف تشکیل شده است، مدیر محتوای ما خانوم سیما سورغالی، سینا نبی زاده مسئول منابع انسانی، عباس باغبان مسئول فنی و آی تی، چندین نویسنده در شهرهای مختلف، شبکه تسهیل گران گردشگر در جای جای ایران  از جمله کرمان، چابهار کردستان، لرستان و شمال ایران هستند.
بروکراسی های اداری و تفکرات سنتی از چالش های حوزه گردشگری مدرن و الکترونیک است
نبی زاده در بخش دیگری از این گفتگو به چالش هایی که یک استارت آپ حوزه گردشگری با آن روبرو است، اشاره کرد و گفت: بعد از یک پروسه نفس گیر و سخت یک ساله توانستیم مجوز گردشگری الکترونیک را از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت کنیم..
وی ادامه داد: پروسه های وحشناک، بروکراسی های اداری، روش ها و تفکرات سنتی از چالش های حوزه گردشگری مدرن و الکترونیک است، دریافت یک مجوز از اداره شبیه یک جنگ می ماند، متاسفانه کار ما هر چقدر قانونی تر باشد سخت تر است.
وی اضافه کرد: البته هیچ انتظاری از بخش دولتی نداریم، تنها درخواست داریم این راه را برای استارت آپ ها هموارتر کنند، چراکه  بخش دولتی هنوز خودش را با سرعت گردش اطلاعات ، رشد و زایش استارت آپ ها وفق نداده است.
این بنیان گذار موفق افزود: فضا بسیار سنتی هست، نگاهی کاملا سنتی به گردشگری حاکم است و متاسفانه هر چیزی مخالف با معیار های کنونی باشد ترجیح می دهند، حذف کنند تا راه چاره ارائه بدهند.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری، بسیار صنعت بکر است و ظرفیت های بالایی برای کمک به اقتصاد کشور دارد، گفت: نیاز های گردشگرها امروزه متفاوت است و ما باید بتوانیم پاسخگوی آن نیاز باشیم، در غیر این صورت به عنوان مقصد گردشگری حساب نمی شویم.
نبی زاده بیان کرد:، در یک جمله باید بگویم، راه حل های نجات اقتصاد، پیشرفت حوزه گردشگری است.
شایان ذکر است، "هیچ هاپ" با شرکت در رقابت های اینوتکس پیچ تبریز توانست مقام اول را اذعان خود کند و قرار است برای شرکت در مرحله نمیه نهاای و نهایی این رقابت ها به تهران سفر کند و بین ۱۱ تیم در رقابت های اینوتکس شرکت کند.
انتهای پیام/
گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار