جای خالی دانشگاه تبریز در رتبه بندی دانشگاه‌های مهندسی جهان/ حضور پر رنگ تهران و اصفهان و مشهد!

1400/02/18 - 09:36 - کد خبر: 43427 نسخه چاپی

نصر: در یازدهمین دوره رتبه‌بندی موضوعی پایگاه رتبه‌بندی کیو اس (QS) تعداد ۸ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های مهندسی دنیا قرار گرفته‌اند و بررسی رتبه در سه سال اخیر نشان از رشد رتبه آنها دارد. این در حالی است که هیچ یک از دانشگاه های آذربایجان شرقی و تبریز به رغم اعتبار و قدمت گذشته در این لیست جایی ندارند!

به گزارش نصر به نقل از آذرقلم، در یازدهمین دوره رتبه‌بندی موضوعی پایگاه رتبه‌بندی کیو اس (QS) تعداد ۸ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های مهندسی دنیا قرار گرفته‌اند و بررسی رتبه در سه سال اخیر نشان از رشد رتبه آنها دارد. این در حالی است که هیچ یک از دانشگاه های آذربایجان شرقی و تبریز به رغم اعتبار و قدمت گذشته در این لیست جایی ندارند!
بنا به این گزارش، رتبه‌بندی کیواس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی است که توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد و در رتبه بندی موضوعی کیواس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index دانشگاه‌ها را رتبه بندی می‌کند.
رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۲۱ میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۵۱ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.
در حیطه مهندسی و فناوری ۷ موضوع علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران و سازه، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، تولید و حمل و نقل هوایی، مهندسی مواد معدنی و معدن، مهندسی نفت بررسی شده‌اند.

جدول عملکرد دانشگاه‌های ایرانی در سه سال اخیر در رتبه بندی موضوعی کیو اس در حیطه مهندسی و فناوری
 
 
در موضوع «معدن و مهندسی معدن» دانشگاه‌های ایرانی رتبه‌ای ندارند. همچنین در موضوع مهندسی نفت تنها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رتبه بندی دانشگاه‌ها صورت گرفته است.
انتهای پیام/
جای خالی دانشگاه تبریز در رتبه بندی دانشگاه‌های مهندسی جهان/ حضور پر رنگ تهران و اصفهان و مشهد! منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار