گزارش/

فرش های نفیس المپیک 2020 ژاپن اثر هنرمند تبریزی / درخشش هنر تبریز در توکیو

1400/02/08 - 16:05 - کد خبر: 41914 نسخه چاپی

نصر: تبریز به داشته‌هایش می‌نازد و استاد حسین کاظمی حامد یکی از داشته‌های افتخارآمیز این شهر است که با بافت فرش‌های جام جهانی از سال 1998 تا کنون به عنوان سفیر فرهنگی فرش ایران در دنیا نام کشورمان را جاودانه و ماندگار می‌کند و این بار تابلوفرش های المپیک 2020 توکیو ژاپن آماده کرده است.

به گزارش نصر، وقتی که ایران برای اولین بار به جام جهانی راه یافت، استاد حسین کاظمی‌حامد با چرخش نخ‌ها و جلوه‌گری رنگ‌ها و رقص انگشتان خود بر کمند تار و پود دار سمفونی عشق به وطن را نواخت و به این ترتیب شورانگیزترین و زیباترین هنر ایرانی را در قالب تابلو فرش جام جهانی آفرید.
فرش بی‌بدیل‌ترین هنر ایرانی و شاهکار انسانی است که مقام انسانی او را از فرش تا به عرش پیوند زده و رنگ‌ها و نقوش زیبای فرش، ایرانی فرهنگ‌دوست را شهره آفاق کرده است.
فرش این هنر زیبا با سرانگشتان نیاز هنرمندانی به هم گره می‌خورند که طرح در طرح و رج به رج آن با عشق و علاقه‌ای که بافندگان آن دارند و با خون این هنرمندان آمیخته شده است، به هم پیوند می‌خورند.
چرا که هنرمند فرش، روح در کالبد تابلو فرش ایرانی می‌دمد و زبان تحسین هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند و این‌گونه می‌شود که تابلو فرش ایرانی زینت‌بخش تالارها، سرسراها، موزه‌ها و هتل‌ها می‌شود و نقش خاطره می‌زند بر ذهن و دل هر فردی که عاشق و دلباخته فرهنگ و هنر این مرز و بوم است.
تبریز به داشته‌هایش می‌نازد و استاد حسین کاظمی‌حامد یکی از داشته‌های افتخارآمیز این شهر است که با استفاده از هنر زیبای فرش نام تبریز و ایران را در دنیا ماندگار کرده است.
او از کودکی با هنر زیبای فرش مانوس شده است، وقتی می‌خواست الفبای فرش را بیاموزد ۶ سال بیشتر نداشت که اولین گره‌های فرش را زد و وقتی به 10 سالگی رسید، پدرش را از دست داد.
فقدان پدر باعث شد که مادر بار زندگی را بر دوش بکشد و او نیز در کنار مادر همزمان با تحصیل و در ایام فراغت تابستان در کارگاه فرش‌بافی کار می‌کرد و مزد می‌گرفت تا به کمک مادر بتوانند چرخ زندگی را بچرخانند.
اولین تابلو فرشی که او با دستان کوچک خود بافته است، طرح دختری بود که گربه‌ای در آغوش داشت،وی می‌گوید: «خیلی با عشق و علاقه این فرش را بافته‌ام حتی شب‌ها نیز آن را می‌بافتم تا هر چه زودتر تمام شود.»
استاد حسین کاظمی رفته رفته کارهای خود را به سمت طراحی چهره و بافت برخی چهره‌های مشهور نیز هدایت کرد و در ابتدای سال‌های جوانی عکس یکی از خوانندگان مشهور ترکیه را بافته بود، در ادامه اضافه می‌کند: «اولین فرش پرتره‌ای که بافتم مربوط به یکی از خوانندگان ترکیه بود که این تابلو فرش را به عنوان هدیه برایش فرستادم  و با استقبال بسیاری زیادی مواجه شد».
کاظمی تاکید می‌کند: در بین کارهایم، پرتره بازیکنان بزرگ فوتبال مانند «بکن بائر» و «سپ پلاتر» رئیس فدراسیون فیفا را در قالب تابلو فرش جام جهانی 2006 در ابعاد 2x3 کار کرده‌ام. پرتره  شهردار ژاپن، رئیس مجلس ژاپن همچنین پرتره «جانی اینفانتینو» رئیس جدید فیفا را نیز در قالب تابلو فرش به تصویر کشیده‌ام و در کنار آنها عکس شخصی خودم را نیز کار کرده‌ام.
حالا وی  به عنوان بنیانگذار بافت فرش‌های جام جهانی فوتبال در دنیا شناخته شده است،تابلو فرش‌هایی که استاد کاظمی به صورت تخصصی روی آنها کار می‌کند، روزها برای طراحی آن وقت می‌گذارد و با عشق و علاقه وصف‌ناشدنی این فرش‌ها را می‌بافد.
وی اولین بار در سال 1998 فرانسه فرش را به ورزش ارتباط داد و تابلوفرش جام جهانی فوتبال فرانسه را در شهر اولین ها تبریز طراحی کرده و بعد از اتمام توسط رئیس فیفا به زیدان اهدا کرد.
بعدها هر چهار سال یکبار تابلوفرش های نفیس جام جهانی را طراحی کرده و در میادین بین المللی به نمایش گذاشت، در حال حاضر این هنرمند مشهور تبریزی در ژاپن فعالیت دارد و تابلوفرشهای المپیک 2020 توکیو ژاپن را آماده کرده است تا در مراسم افتتاحیه با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن به کمیته المپیک ژاپن و کمیته بین المللی المپیک و یکی از تابلوفرش ها را نیز به کاروان ورزشی المپیک ایران اهدا کند.
انتهای پیام/
فرش های نفیس المپیک 2020 ژاپن اثر هنرمند تبریزی / درخشش هنر تبریز در توکیو نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  پری ناز کاظمی حامد   3 سالها پیش  

من همیشه بهت افتخار میکنم پدر هنرمندم.
پژوهشیار