مدیر مرکز رشد و خلاقیت سجودی در گفتگو با نصر/

اهمیت شکوفایی ذوق و بروز خلاقیت در دوران کودکی/ سربلندی نخبگان استان در مسابقات ملی و بین المللی

1400/02/04 - 16:51 - کد خبر: 41586 نسخه چاپی

نصر: مدیر مرکز رشد و خلاقیت سجودی گفت: نخبگان آذربایجان شرقی چند سال پیاپی مقام اول جشنواره علمی پژوهشی لکوکاپ ایران و مسابقات جهانی به خود اختصاص دادند و همواره نام استان را سربلند کردند.

به گزارش نصر، سویلا سجودی در گفتگو با خبرنگار سرویس فناوری نصر، ضمن اشاره به فعالیت های مرکز "رشد و خلاقیت سجودی" گفت: این مرکز بیش از ۱۲ سال است که در فعالیت است و به گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال، ۳۰ رشته مختلف آموزش داده می شود.
وی با اشاره به استعداد دانش آموزان آذربایجان شرقی و ظرفیت بی بدیل استان در رشته های علمی و پژوهشی، گفت: شهر اولین ها تبریز از دیرینه در حوزه علم بهترین دانشمندان و نخبگان را تحویل این مملکت داده است، در حال حاضر نتایج مسابقات طی ده سال گذشته نشان می دهد آذربایجان شرقی و الخصوص تبریز جز سه شهر مقام آور در این مسابقات می باشد.


 
مدیر مرکز رشد و خلاقیت سجودی افزود: متاسفانه با وجود حضور مسئولین عالی رتبه ی استانی، تنها حامی این مرکز رشد و خلاقیت و دانش آموزان نخبه، رسانه ی ملی و همکاران مطبوعاتی و خبرگزاری ها هستند.
سجودی اضافه کرد: این مرکز با توجه به ماهیت مهارت پروری و مهارت آموزی، نیاز به یک فضای بزرگ برای استفاده ی تمام دانش آموزان استان دارد که متاسفانه تاکنون در این مورد حمایتی نشده ایم و نیازمند استقبال و همراهی مسئولان حوزه ی اموزش و فناوری و نخبگان هستیم.
وی ادامه داد: به جرات می توانم بگویم این مسیر آینده ی شغلی، تحصیلی و نیازمندی های کشور را با ایده و اختراعات آینده سازان تامین می کند و در صورت حمایت های قابل توجه از رفتن نخبگان به کشورهای دیگر جلوگیری می کند.


 
وی با بیان اینکه رشته های رباتیک، شیمی، تشریح جانوری، بازی های فکری، برنامه نویسی، پیاده سازی طرح های هوشمند و پروژه های کاربردی الکترونیک، سازه های ماکارونی و... تنها تعدادی از رشته های پر مخاطب در این مرکز است، افزود: دانش آموزان ما هر سال در رقابت های داخلی و ملی همچون رقابت های دانش اموزش آموزی علمی و پژوهشی دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و امیرکبیر حضور دارند و مقام آور هستند.
وی ادامه داد: مقام آوران آذربایجان شرقی در حوزه رباتیک تنها نمایندگان کشور در رقابت های جهانی هستند و تاکنون در تمام رقابت ها با کسب عناوین اول تا سوم و دست پر افتخار آفرینی کردند.


 
وی با اشاره به شرکت دانش آموزان استان در مسابقات لکوکاپ ترکیه ۲۰۲۰ که به دلیل شیوع کرونا مجازی برگزار شده بود، اضافه کرد: این مسابقه بین المللی دی ماه ۹۹ برگزار شد و در این رقابت ها دانش آموزان مائده شقاقی نسب در رشته چرتکه مقام اول جهانی، امیر علی نقشه گران در رشته مزرعه فکر مقام دوم جهانی و امیر علی باقری در رشته ی سازه ماکارونی موفق به اخذ مقام دوم جهانی شدند.
شایان ذکر است، در رقابت های جهانی لکوکاپ ترکیه بیش از 137 تیم از کشور ایران حضور داشتند که 12 تیم از آذربایجان شرقی در این رقابت ها حاضر شدند و 3 تیم حائز مقام های برتر شده است.
مدیر مرکز رشد و خلاقیت دکتر سجودی، با اشاره به اینکه هجدهمین جشنواره ملی علمی و پژوهشی لکوکاپ ایران، بزرگترین رویداد پژوهشی دانش آموزی کشور به صورت مجازی برگزار شد، گفت: این رویداد هر ساله با همراهی دانشگاه تهران و با حضور بیش از پنج هزار دانش آموز در ۳۲ رشته کارگاهی و مسابقاتی همچون رباتیک، شیمی، تشریح جانوری، سازه های ماکارونی، دومینو، مزرعه فکر یا بازی های فکری، برنامه نویسی کامپیوتری، سازه‌های خلاقانه و ایده و ابتکارات، چرتکه، الکترونیک و غیره برگزار می شود که برای دومین سال پیاپی به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی و غیرمتمرکز در مراکز استان ها برگزار می شود که هجدهمین دوره ی این رقابت ها در اسفند ۹۹ با حضور دانش آموزان از سراسر کشور برگزار شد.


 
وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات  ۲۹ تیم نماینده از آذربایجان شرقی زیر نظر این مرکز در قالب یک تیم در رشته چرتکه، دو تیم در رشته ربات پارک نوری، دو تیم در رشته آزمایشگاه الکترونیک، شش تیم در رشته تشریح جانوری، شش تیم در رشته ایده و ابتکارات، ده تیم در قالب بازی های فکری، یک تیم در رشته سازه ماکارونی، یک تیم در رشته دومینو شرکت نموده اند.
وی با بیان اینکه نتایج شرکت کنندگان به صورت مجازی از ابتدای اردیبهشت ماه هر شب در قالب چند رشته اعلام می‌شود، افزود: در طی ده روز آینده نتایج کل این مسابقات مشخص شده و عناوین کسب شده افتخارات آذربایجان شرقی اعلام می گردد.
وی ادامه داد: در دو شب گذشته نتیجه دو رشته اعلام شده و در هر دو رشته مقام های اول کشوری برای اذربایجان شرقی ثبت شد.
لازم به ذکر است، مقام آوران این مسابقات سهمیه حضور در مسابقات جهانی لکوکاپ ترکیه به میزبانی دانشگاه قاضی آنکارا را کسب خواهند نمود.
در حال اعلام نتایج هست که با حضور بیش از ۵ هزار تیم از سراسر کشور در ۳۲ رشته به صورت انلاین با میزبانی دانشگاه تهران و گروه دانش بنیان لکو برگزار شده و افتخارات استان از دیشب کسب عنوان میکنن و پایان هفته انشالله نتایج تمام تیم ها مشخص خواهد شد و خبر استانی پوشش خبری خواهد داشت.
وی در انتها خاطرنشان کرد: اولین مرحله از ورود دانش اموزان به مراکز رشد و خلاقیت، استعدادیابی است که با حضور متخصصین امر انجام می شود و سپس متناسب با علایق دانش اموزان در حوزه ی مورد نظر وارد آموزش می شوند، بنابراین والدین می توانند با مراجعه به این مرکز در آزمون های استعدادیابی کودکان شرکت کنند.
انتهای پیام/
اهمیت شکوفایی ذوق و بروز خلاقیت در دوران کودکی/ سربلندی نخبگان استان در مسابقات ملی و بین المللی گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار