یادداشت/

نابودی سرمایه ها، این بار با ارزهای دیجیتال/ معامله گری رمزارز، فرصت یا تهدید؟!

1400/01/30 - 11:18 - کد خبر: 41239 نسخه چاپی

نصر: این روزها و پس از تجربه تلخ مردم از بازار سرمایه ایران که به نابودی هزاران هزار میلیارد از سرمایه مردم عادی منجر گردید، شاهد رونق بازار ارزهای دیجیتال هستیم.

در اینکه ارز دیجیتال با رهبری بیت کوین داستان پول را در دنیا به چالش کشیده و کشورهای متعددی در دنیا به اجبار در حال تدوین قوانینی در این راستا هستند شکی نیست و کشور ما نیز همپای جهان بایستی نسبت به بهره برداری از این حوزه تلاش نماید.
اما آنچه که امروز در جریان است حضور گسترده مردم در صرافی های ارزهای دیجیتال و انتقال سرمایه ها در جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. باید بدانیم که ارزهای دیجیتال و نمادهای آنان که در حال معامله با واحدی بنام تتر (معادل یک دلار) می باشند در حقیقت پشتوانه پروژه ای را دارند که مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تعریف شده و در حال فعالیت و توسعه می باشند.
نفس حضور در بازار خرید و فروش نمادهای ارزهای دیجیتال تهدید محسوب نمی شود اما وقتی همچون بورس ایران شاهد هجوم خیل مردم عادی و سرمایه هایشان بدون داشتن دانش و تجربه معامله گری بازار سهام باشیم قطعا باید منتظر نابودی سرمایه های مردم باشیم.
داستان وقتی حساس و جالب می شود که بدانیم در بازار ارزهای دیجیتال دامنه محدود نوسان وجود ندارد و در صورت نداشتن دانش و تجربه کافی کل سرمایه تان در یک شب نابود می شود.
بویژه اینکه مفاهیمی چون معاملات فیوچرز که در سایر بازارها نمی بینیم در این بازارهای بین المللی کارکرد خاصی داشته و با ریسک بالا بویژه برای افراد کم تجربه و تخصص، می تواند نابودکننده باشد.
در طی هفتهگذشته فقط در یک شب در پی یک رویداد بین المللی که منجر به ریزش شدید قیمت بیت کوین و به تبع آن سایر ارزها (آلت کوین ها) گردید، بیش از 10میلیارد دلار از سرمایه معامله گران ارزهای دیجیتال لیکویید گردید. بعبارتی سوخت و نابود شد!!
کارشناسان این حوزه با انتشار مطالب و ویدیوهای آموزشی مختلف سعی در هشدار به مردم عادی و غیرمتخصص دارند و توصیه می کنند در صورتیکه آموزش های لازم را ندیده اند مطلقا وارد بازار رمزارزها نشوند چون کل سرمایه را به باد خواهند داد!

نکته آخر اینکه در یک نگاه بدبینانه به موضوع، با بررسی اولیه بیشترین فعالین رمزارزها در دنیا
در دنیا (کشورهای شرق آسیا) و اعمال محدودیت های خاص برای این حوزه در کشورهایی که اتفاقا از فناوری پیشرفته تری برخوردارند و صادرکننده فناوری محسوب می شوند و نگاهی هوشمندانه به لیست بدهکارترین کشورهای دنیا! این ایده که رمز ارزها بدلیل ویژگیهای خاص خود بستری مناسب برای دلارسوزی برای مدیریت بدهی کشورهای خاص هستند تقویت می شود.
اگر در بورس ایران در سال 99 این شائبه بوجود آمد  که دولت با دمیدن بر کوره پول سوزی بورس، نقدینگی و تورم را مدیریت کرده و تامین مالی دولتی انجام داده است و از این بستر هزاران میلیارد سرمایه مردم عادی به کیسه افراد حرفه ای بورس سرازیر شده است، در بستر ارزهای دیجیتال شاهد سوخت سرمایه های مردم بدون مشخص شدن مقصد دلارهای سوخت شده در کوره پول سوزی صرافی های بین المللی خواهیم بود و تنها راهکار تدوین قوانین مناسب و جلوگیری از فعالیت سفته بازان و کلاهبرداران و آموزش معامله گری در بازارهای داخلی و بین المللی از زمان تحصیلات رسمی در کشور است و لاغیر.

ابراهیم نصیری
انتهای پیام/
نابودی سرمایه ها، این بار با ارزهای دیجیتال/ معامله گری رمزارز، فرصت یا تهدید؟! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار