عباس کمالی*

توسعه روابط اقتصادی و اتاق های بازرگانی

1397/12/16 - 13:30 - کد خبر: 399 نسخه چاپی

نصر: اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور یک نهاد غیر دولتی مردم نهاد است که به عنوان ابزاری در راستای احقاق حقوق اعضاء خود که بازرگانان ، صنعتگران ، معدن کاران و کشاورزان می باشد عمل می کند .

مطابق قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران مصوب ۲۳/۰۸/۱۳۷۸ حداقل ده نفر از اعضای اتاق بازرگانی که دارای کارت بازرگانی می باشند می توانند تقاضای تاسیس اتاق مشترک را بدهند که مطابق همان قانون شرایط آن به تفصیل تشریح شده است .

اتاق های مشترک به مانند یک تشکل صنفی عمل می کنند که در آنها افرادی دارای هدف مشخص به منظور بهره وری بیشتر گرد هم جمع می آیند تا تعالی مجموعه خود را از طریق کمک های معنوی و شاید در گاهی موارد مادی به دست آورند .

 در این رهگذار اتاق ایران به عنوان رکن اصلی و اساسی این سلسله موظف به حمایت ، تشویق و کمک های مادی و معنوی به این مجموعه ها می باشدکه تا کنون نیز رسالت خود را به بهترین شکل انجام داده است . اما تضعیف نمودن این مجموعه ها از سوی هر  نهادی ، منجر به ایجاد سرخوردگی در بین اعضا و رکود فعالیت ایشان و در نهایت عدم شفافیت موضعات اقتصادی فیمابین می گردد .

 در جریان جنگ سرد میان دو ابرقدرت ،  مبادلات اقتصادی دو کشور که توسط بخش خصوصی شکل گرفت زمینه های توسعه مناسبات سیاسی را فراهم آورد .  زمانی که اتاق مشترک به عنوان جزئی از کل اقتصاد و به منظور توسعه روابط تجاری خود نیاز به ایجاد یک رابطه بانکی ، بیمه ای ، گمرکی و .... داشته باشد سعی در مجاب نمودن دولت متبوع خود دارد تا به اهداف اقتصادیش نائل آید لذا ابزارهائی را تولید و استفاده می کند که کارآمد و کم هزینه باشد و صد البته بستر یک ارتباط عمیق تر را به وجود بیاورد .

به همین دلیل می توان گفت سیاستهای پیشرو و اثر گذار از اقتصاد مطمئن و قوی برخوردار هستند . از این رو است که در جریان تحریم های اخیر می بینیم که قدرتهای برتر اقتصادی شرکاء خود را از میانی کسانی انتخاب می کنند که نسبت به سیاستهای استعماری آنها انعطاف بیشتری داشته باشند و هرگز به صورت مستقیم عرصه را بر تحریم شونده تنگ نمی کنند . به عنوان مثال کارتل های نفتی از تولید کنندگانی خرید می کنند که با کشور تحریم شده رابطه نداشته باشند و این به معنی استعمار مدرن و هدایت شونده است .

به همین دلیل است که تاکید می شود اتاق های بازرگانی در سطوع مختلف و در مناطق مختلف کشور می توانند زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان مان شوند.

از این رو امیدواریم با انتخاب هیات نمایندگانی توانمند و شایسته شاهد تشکیل اتاق های مشترک کارا و اثرگذار در اتاق تبریز باشیم تا در شرایط حساس کنونی اتاق بازرگانی به وظیفه ذاتی خود که کمک به رونق بخشیدن اقتصاد است عمل کند.

*کاندیدای نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز

انتهای پیام/

توسعه روابط اقتصادی و اتاق های بازرگانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار