فیلم قدیمی «آواتار» دوباره به صدر پرفروش‌ها رسید:

جابه‌جایی رکوردها در بازار سینمای جهان

1399/12/24 - 11:20 - کد خبر: 39467 نسخه چاپی

نصر: با تغییر سیاست‌های فرهنگی در دهه‌ اخیر و گشایش درهای سینماهای چین به روی آثار غربی، معادلات فروش فیلم‌ها در عرصه بین‌المللی تغییر محسوسی پیدا کرده است. این تغییرات با توجه به استقبال زیاد مردم این کشور پرجمعیت، توانسته نظر توزیع‌کنندگان جهانی فیلم را بیش از پیش‌به خود جلب کند زیرا این بازار نوظهور به قدری وسیع و تاثیرگذار است که می‌تواند موجب جابه‌جایی رتبه فیلم‌ها در فهرست پرفروش‌های دنیا شود.

به گزارش نصر، نمونه بارز این تاثیرگذاری را می‌توان در اکران «آواتار» در چین دید که باعث شده این فیلم بار دیگر با عبور از «انتقام‌جویان: آخر بازی» در صدر جدول پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما قرار گیرد. علاوه بر این، افزایش حیرت‌انگیز ساخت سالن‌های سینما در چین سبب شده چشم تولیدکنندگان به سوی آینده این بازار بیش از پیش ‌باشد زیرا چین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۱ بیش از ۲ هزار پرده به سینماهایش افزوده و رکوردی دست‌نیافتنی در این زمینه ثبت کرده است. به گزارش خبرآنلاین، آن‌طور که مرکز ملی فیلم چین اعلام کرده است، در دو ماه نخست سال ۲۰۲۱ بیش از دو هزار سالن سینما در این کشور ساخته شده است. این در حالی است که شیوع کرونا آینده سینما را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. چین سال گذشته به دلیل شیوع بیماری «کووید-۱۹» برای نخستین بار آمریکای شمالی را پشت سر گذاشت و به بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان تبدیل شد. تا اینجای کار به‌نظر می‌رسد چین در سال ۲۰۲۱ نیز جایگاه بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان را حفظ کند.
درحالی‌که فروش سینماهای چین در دو ماه نخست سال ۲ میلیارد دلار بیشتر شده است، گیشه آمریکای شمالی تا پایان فوریه به ۱۵۰ میلیون دلار هم نرسیده است. با بیش از ۲ هزار پرده‌ای که به سینماهای چین اضافه شده، تعداد سالن‌های سینمای این کشور به ۷۷ هزار و ۷۶۹ سالن رسیده است.

 جابه‌جایی رکوردها
«آواتار» ساخته «جیمز کامرون» تا پیش از اکران «انتقام‌جویان: آخر بازی» در سال ۲۰۱۹ با فروش ۲۷۸۹ میلیارد دلار به‌مدت یک دهه، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بود. اما فیلم ابرقهرمانی «انتقام‌جویان: آخر بازی» با شکستن این رکورد و رسیدن به فروش جهانی ۲۷۹۰ میلیارد دلار و با اختلاف اندک این عنوان را تصاحب کرد. با اکران مجدد «آواتار» که از روز گذشته در چین آغاز شده این فیلم توانست ۵/ ۳ میلیون دلار دیگر به فروش خود اضافه کند و پیش‌بینی می‌شود این فیلم تا پایان تعطیلات آخر هفته باز هم گوی سبقت را از آخرین قسمت «انتقام جویان» برباید. در طول تمام ادوار سینما تاکنون تنها پنج فیلم موفق به فروش افزون بر دو میلیارد دلار شده‌اند که سه فیلم دیگر به ترتیب «تایتانیک» (۲۱۸۷ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۰۶۸ میلیارد دلار) و «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۴۸ میلیارد دلار) هستند. در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما با احتساب تورم «بر باد رفته» محصول ۱۹۳۹ با فروش ۳۷۲۸ میلیارد دلار در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن «آواتار» (۳۲۷۳ میلیارد دلار)، «تایتانیک» (۳۰۹۹ میلیارد دلار) و «جنگ ستارگان» (۳۰۶۱ میلیارد دلار) قرار دارند.

 معرفی صدرنشین
آواتار یک فیلم علمی-تخیلی سه‌بعدی آمریکایی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی جیمز کامرون است که دسامبر ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. از بازیگران آن می‌توان به سم ورثینگتون، زویی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز و سیگورنی ویور اشاره کرد. ماجراهای این فیلم در سال ۲۱۵۴ میلادی اتفاق می‌افتد و داستان آن در یکی از چندین ماه سیاره‌ای در سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس به نام پندورا می‌گذرد. انسان‌ها تحت اختیار شرکتی به نام آردی‌اِی مشغول خارج کردن سنگی باارزش و فلزمانند از دل این سیاره هستند. پندورا حاوی گوناگونی شگفت‌انگیزی از زندگی فرازمینی است و جوی غیرقابل استنشاق برای انسان‌ها دارد، همچنین محیطی در تضاد با طبیعتی که مانند آن در روی زمین وجود دارد.
جیمز کامرون در این فیلم از گنجاندن اشاره‌های سیاسی هیچ ابایی از خود نشان نداده‌است. محور فیلم حول موضوع دستیابی به عنصر طبیعی بسیار با ارزشی می‌چرخد به‌نام «آنابتانیوم» که نمادی است از حرص و طمع بشری که نژاد انسانی را برای تصرف آن منابع وادار به جنگ با موجودات بومی سیاره پندورا می‌کند. پایان ماجرای فیلم اشاره به این دارد که همواره قدرت طبیعت بر انسان‌ها غالب می‌شود و طبق معمول انسان‌ها در جنگ با طبیعت شکست خواهند خورد.
ضمنا آخر فیلم نشان می‌دهد که انسان‌ها به دنیای فانی خود بازمی‌گردند که نشان‌دهنده این موضوع است که بشر همواره با استفاده بیش از حد منابع انرژی موجود در طبیعت و تخریب آن، کره زمین را به نابودی خواهد کشاند و آن‌وقت کره زمین دیگر جوابگوی نیازهای بشری نخواهد بود. و به همین دلیل باید یک زیست‌کره طبیعی دیگر همانند کره زمین را برای ادامه بقای نسل بشر جایگزین کرد تا از انقراض نسل بشر جلوگیری شود.
انتهای پیام/
جابه‌جایی رکوردها در بازار سینمای جهان روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار