تبریزیم(31)

محله خطیب تبریز + تصاویر

1399/12/17 - 12:20 - کد خبر: 38473 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به خیابان خطیب می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، محله خطیب، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تبریز می باشد که در غرب این کلان شهر واقع شده است و برخی نام آن را به ابن خطیب تبریزی شاعر قرن پنجم هجری نیز نسبت می دهند.

فرهنگ قدیم محله خطیب
محله خطیب تا اوایل دهه ۵٠ شمسی، هم دارای فرهنگ شهری و هم دارای فرهنگ روستایی بود. تا این زمان در این محله باغ های بسیاری وجود داشت و بیشتر اهالی آن کشاورز بودند.
 

کشاورزی در محله خطیب
تا اوایل دهه ۵٠ شمسی در محله خطیب بیش از ١٠ چشمه آب وجود داشت. گفته می شود از باغات این محله بیش از ٣٠ نوع انگور برداشت می شد و علاوه بر انگور در بسیاری از باغات آن گندم، زردآلو، گوجه سبز، گوجه فرنگی، بادام، پسته، چغندر، انواع کلم، هویج و بسیاری از انواع دیگر محصولات کشاورزی نیز کاشت می شد.
 
 
 
جمعیت محله خطیب
جمعیت این محله تا اوایل دهه ۵٠ شمسی حدود ۴٠٠ خانوار بود و بعد از آن به مرور باغات موجود در آن از بین رفت و با آغاز ساختمان سازی در زمین های حاصلخیز کشاورزی و احداث خیابان هایی به شکل کنونی، این محله شکل تاریخی و سنتی خود را از دست داد و شکل امروزی را به خود گرفت.
با نهایت تاسف می توان گفت از باغات قدیمی و باصفای سابق این محله، امروزه تقریبا دیگر هیچ آثاری بجا نمانده است.

زینب پاشا
با این که برخی معتقدند زینب پاشا شیر زن دلاور آذربایجان اهل محله عموزین‌الدین در تبریز است اما برخی مورخان نیز بر این باورند که وی در محله خطیب به دنیا آمده است.

محله خطیب در زمان مشروطه
محله خطیب در زمان مشروطه نیز بسیار تاثیر گذار بود و ستارخان چندین بار برای سازماندهی نیروها شخصا در این محله حضور یافته بود. بی شک از نقش تاثیر گذار مجاهدین محله خطیب در زمان مشروطه نمی توان چشم پوشی کرد.

اهمیت ژئوپلیتیک محله خطیب
محله خطیب به خاطر قرارگیری در کنار جاده مواصلاتی تبریز به دیگر شهرها در آن زمان، از نظر ژئوپلیتیک نیز دارای اهمیت ویژه ای بود.
 
 
 
 
 
 
 
محلات خطیب
محله خطیب از چندین محله داخلی به نام های آشاغی کوچه، یوخاری کوچه، قومسال، نوُودیل، اوزون دربند و... تشکیل شده بود که آشاغی کوچه امروزه خیابان شهید برقی و در امتداد آن یوخاری کوچه هم امروزه خیابان شهیدان پارسا نام گرفته است.
نوُودیل هم تقریبا نزدیکی کوی اشکان کنونی قرار داشت و اوزون دربند نیز امروزه کوی اشکان نام گرفته است. قبرستان کنونی خطیب نیز در محله قومسال سابق قرار دارد.

رسول خطیبی فوتبالیست نامی محله خطیب
رسول پاکی خطیبی (رسول خطیبی) سرمربی کنونی تیم تراکتور نیز اصالتاً از این محله است. وی در خانواده ای فوتبالی پرورش یافته است و بیشتر اقوامش اگرچه ناشناخته بودند اما از فوتبالیست های حرفه ای زمان خود محسوب می شدند.
 
 
علمای محله خطیب
از علمای نامی معاصر محله خطیب می توان به آیت الله حاج سید جواد حسینی خطیبی اشاره کرد.



آیت الله خطیبی که در ٢۵ سالگی شروع به آموختن علوم دینی نموده بود، با این که تا قبل از آن سواد خواندن و نوشتن هم نداشت اما به خاطر ذکاوت خود در آموختن علوم دینی، گفته می شود در عرض ۴ سال توانست استاد برخی اساتید قبلی خود شود و در ٣٠ سالگی نیز به درجه اجتهاد برسد.
انتهای پیام/
محله خطیب تبریز + تصاویر آیدین خطیبی


نظرها بسته شده اند

نمایش 4 نظر

  بابک محمدی   سال پیش  

ممنون از بابت راهنماییتون

  امیرحسین رهبری دوست خطیبی   2 سالها پیش  

ممنون از لطفتون از محله ام مون لطف دارید

  فاطمه روحی خطیب   3 سالها پیش  

عالی بود.اما میشد موارد بیشتری هم گفته بشه.

  علیرضاثروت خطیبی   3 سالها پیش  

سلام .ممنون از لطفتان عالی بود
پژوهشیار