فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری:

انقلاب اسلامی به نیروی هوایی هویت داد

1399/11/19 - 13:26 - کد خبر: 37405 نسخه چاپی

نصر: فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری تبریز با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی به نیروی هوایی و پرسنل آن هویت داد، گفت: نیروی هوایی قبل از انقلاب امکانات خوبی داشت، اما اخلاص، تعهد و ایثار به عنوان عامل اصلی پیروزی در میدان نبرد به اندازه امروز نبود و ما متکی به دیگران بودیم.

به گزارش نصر، امیر سرتیپ دوم خلبان سعید رسولی به مناسبت ۱۹ بهمن، روز نیروی هوایی،  با بیان اینکه بلندپروازی و تیزپروازی یکی از شاخص های بارز نیروی هوایی است، افزود: نیروی هوایی از ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ و بیعت تاریخی با امام راحل،  ثابت کرد در تمام عرصه های ملی و بین المللی می تواند تاثیرگذار باشد و پیشتازی کند.
وی گفت: نیروی هوایی در کنار ملت شریف و سایر نیروهای مسلح همواره سعی کرده فراتر از شرح وظایف و ماهیت خود و افزون بر مقدوراتی که در ظاهر امر دیده می شود، اقدام کند.
امیر رسولی در پاسخ به این سوال که شاید خیلی وقت ها برای نسل آینده این سوال مطرح باشد که نیرویی که رژیم طاغوت بیشترین سرمایه گذاری و اعتماد را به آن داشت، چگونه آن بیعت تاریخی را با امام راحل انجام داد،  اضافه کرد: این بیعت باعث تسریع و شکل گیری بهتر انقلاب شد؛  شاید اگر آن بیعت نبود ما شهدای بیشتری را باید تقدیم انقلاب می کردیم و نیز شاید روند و طولانی شدن انقلاب، آن را به مسیرهای دیگری می برد.
وی با بیان اینکه انقلابی بودن بعد از انقلاب، مقدس و به مراتب راحت تر از قبل از پیروزی انقلاب است، افزود: نیروی هوایی در حین پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن هم ثابت کرد که همیشه در میدان های سخت و در دشواری ها بهترین عملکرد را داشته و دارد.
فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری افزود:  در زمان رژیم طاغوت، پرسنل نیروی هوایی می دیدند که چه سرمایه هایی در کشور وجود دارد که می توان بهترین بهره برداری را از آن به نفع کشور و ملت کرد، اما این ظرفیت بیشتر سودش به جیب کشورهای دیگر به خاطر وجود مستشاران خارجی می رفت.
وی بیان کرد: پرسنل غیور نیروی هوایی به رغم این که از آمریکایی ها این علم را به دست آورده بودند، ولی اغلب متکی به خودشان بودند و روی پای خودشان ایستاده بودند، ولی به آن ها ظلم می شد و اجازه داده نمی شد که استعدادهایشان شکوفا شود و محلی برای بروز و نمود پیدا کند.
امیر رسولی افزود: اعتقادات فرزندان این کشور،  مکتبی و برگرفته از نهضت عاشورایی است، بیشترین سلحشوری ها در این کشور در دهه محرم با توسل به حضرت ابا عبدالله رقم خورده است؛  نیروی هوایی هم با این دیدگاه و نهضت آشنا بود و نمی توانست ظلم را قبول کند.
وی ادامه داد: پرسنل نیروی هوایی با نگاه مکتبی، توان مشاهده ظلمی را که آمریکایی ها یا مستشاران دیگر کشورها به این ملت می کردند، نداشتند و تصمیم گرفتند دل به دریا زده و زودتر از همه با امام خودشان بیعت کنند.
امیر رسولی یادآوری کرد: زمان بعد از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی، برهه کوتاهی است، اما باز در آن برهه هم نیروی هوایی نقش خیلی موثری ایفا کرد.
وی افزود: در غائله کردستان، ترکمنستان و سیستان و بلوچستان نیز نیروی هوایی نشان داد که در بیعتی که بسته، تا پای جان و آخرین قطره خون شان به آرمان های انقلاب، نه تنها در شعار، بلکه در عمل نیز وفادار خواهند بود.
قبل از انقلاب خلبانان ایرانی آموزش های خود را در آمریکا تکمیل می کردند
فرمانده پایگاه دوم شکاری شهید فکوری افزود: خیلی از فعالیت های نیروی هوایی کشورمان در این دهه ها به خاطر مصالح و قوانین بین المللی در زمان خودش قابل گفتن نیست و معمولا تاریخ در آینده از آنها صحبت می کند.
امیر رسولی با اشاره به ورودش به نیروی هوایی در سال ۱۳۶۹ گفت: قبل از انقلاب، خلبان به محض اینکه دانشگاه را تمام می کرد، برای فراگیری بقیه مراحل به آمریکا و بعضا به کشورهای دیگر اروپایی اعزام می شد.  
وی افزود: اما اکنون تمامی این مراحل آموزشی در داخل کشورمان طی می شود و این به ظرفیت های کشور بعد از پیروزی انقلاب برمی گردد.
فرمانده پایگاه دوم شکاری شهید فکوری با بیان اینکه انقلاب و جمهوری اسلامی موجب خودباوری کشور شده، افزود: آموزش خلبان جنگنده و شکاری جزو تخصص هایی است که در جهان هر کشوری قادر به  انجام آن نیست و علم و تکنولوژی و فناوری خاصی می خواهد که پس از انقلاب در ایران تمامی مراحل آن تدریس می شود.
امیر رسولی با بیان اینکه ما در طول این چهار دهه اخیر اساتید خوبی در نیروی هوایی داشتیم، افزود: تمامی اساتید از پیشکسوتان و بعضا از آزادگان دوران دفاع مقدس بودند که تجربیات علمی و عملی میدان نبرد را به دانشجویان انتقال داده و توانستند دقیقا آن کیفیت را  برای نسل های آینده ارتقا بدهند.  
این خلبان ۵۰ ساله افزود: زمانی که جنگ به ایران تحمیل شد، کشور وضعیت خاصی داشت و نیروهای مسلح در حال بهسازی بودند و باید شکل و سوی انقلابی می گرفتند.
وی گفت: نیروهای مسلح و از جمله ارتش در آن برهه شرایط خاص خودش را داشت و با چالش های مختلفی روبرو بود.
نخستین ضربه را در دفاع مقدس، نیروی هوایی به صورت رژیم بعث وارد کرد 
امیر رسولی اظهار داشت: در زمان آغاز جنگ در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ نیرویی که اولین مشت را به صورت بعثی ها زد، نیروی هوایی بود که دقیقا دو ساعت بعد از حمله بعثی ها چندین پایگاه عراق از جمله بغداد را بمباران کرد.
وی افزود: فردای همان روز در عملیات «کمان ۹۹ » بیشتر از ۱۰ پایگاه و نقطه حیاتی عراق توسط ۱۴۰ فروند هواپیمای نیروی هوایی بمباران شد که تقریبا ۴۰ سورتی پرواز آن از پایگاه شهید فکوری اتفاق افتاد.
فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری با بیان اینکه پایگاه ها و نقاط حیاتی و حساس موصل، کرکوک، سلیمانیه در تیررس و برد پروازی تیزپروازان خلبانان تبریز بودند و آنان بودند که آنجا را منهدم کردند، افزود: بر اثر همین اقدامات بود که وعده صدام مبنی بر تصرف یک هفته ای تهران عقیم ماند و ارتش بعث تا پایان جنگ نتوانست به این آرزوی شوم خود برسد.
مدرس و خلبان تخصصی میگ ۲۹ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: در طول جنگ عملیات های خیلی زیادی توسط نیروی هوایی انجام گرفته است که من فقط به ماموریت هایی که شاخص هستند و در مجامع نظامی بین المللی تدریس می شوند اشاره می کنم.
وی با بیان اینکه نیروی هوایی عراق در طول هشت سال جنگ در سه نوبت مجبور شد خودش را بازسازی کند، افزود: اولین نوبت، همان عملیات «کمان ۹۹» بود که در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی اتفاق افتاد و نیروی هوایی عراق تقریبا ۵۰ درصد از بین رفته بود و مجبور شد خود را بازسازی کند.  
امیر رسولی گفت: مرحله دوم زمانی بود که عراق حمله عظیمی را علیه ایران شروع کرد و هواپیماهای جدیدی خریداری شده بود و عراق هواپیماهایش را به مرز اردن برد و طبق محاسبات نظامی، هیچ جنگنده ایرانی نمی توانست به آنجا برسد.
وی افزود: با طرح ریزی دقیق عملیات حمله به «اچ ۳» که توسط شهید فکوری و سرپرستی سرتیپ دوم خلبان برات پور که هنوز هم در قید حیات و از قهرمانان تکرارناپذیر جنگ است، انجام شد،  سه پایگاه نیروی هوایی عراق که ملقب به پایگاه اچ ۳ بود، بمباران شدند و همین سبب گشت که نیروی هوایی عراق نتواند خودش را بازسازی کند و پیرو آن ما برای فتح خرمشهر برنامه ریزی کردیم.
امیر رسولی با اشاره به اینکه در تمامی جنگ های کلاسیک چنانچه نیروی هوایی کشوری از تبحر و شکست ناپذیری ویژه ای برخوردار نباشد، پیروزی در عرصه زمین ممکن نخواهد شد، ادامه داد: بر همین اساس با برتری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بیت المقدس، زمینه آزادسازی خرمشهر فراهم شد.
به گفته وی خلبانان جان بر کف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان عملیات بیت المقدس افزون بر ۴۸ هزار تن بمب در منطقه عملیاتی بر سر استحکامات و مواضع دشمن بعثی ریختند که همین امر باعث شد تا دشمن نتواند از  پشتیبانی عقبه ارتش خود برخوردار شود و زمینه های شکست آنها چیده شد.
امیر رسولی، یکی از دلایل اصلی ۱۹ هزار کشته و ۱۶ هزار اسیر ارتش بعث عراق در عملیات بیت المقدس را بمباران وسیع مواضع آنها توسط نیروی هوایی ارتش کشورمان بیان کرد که به گفته وی نیروهای عراقی چاره ای جز اسیر شدن نداشتند، چون برگشت به عقب برای آنها ممکن نبود.
وی انتقال تعداد ۱۲ هزار رزمنده برای شرکت در عملیات بیت المقدس را کارنامه درخشان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی خواند و گفت: با توجه به رصد اطلاعاتی منطقه عملیاتی توسط عراقی ها و سایر نیروهای اطلاعاتی کشورهای دوست صدام، امکان حضور تدریجی این تعداد نیرو در منطقه و طی یک روز وجود نداشت، بر همین اساس  هواپیماهای نیروی هوایی تنها در یک شب این تعداد نیرو را از مناطق مختلف کشور وارد منطقه عملیاتی بیت المقدس کردند تا مورد رصد دشمن قرار نگیرند.
نقش نیروی هوایی در پیروزی های دفاع مقدس غیرقابل چشم پوشی است
فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری، عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی علیه دشمن بعثی در جریان برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها را یکی دیگر از برگ های زرین این نیرو طی دوران دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: شهید عباس دوران به دلیل اینکه در عملیات های خلیج فارس در جنگ نفت کش ها یا انهدام خیلی از مواضع و نقاط حساس عراق شایستگی خیلی بالایی نشان داده بود، برای این عملیات انتخاب شد و با رشادت مثال زدنی خود محل برگزاری اجلاس را بمباران  کرد و در حالیکه هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفته بود، به یکی دیگر از نقاط حساس بغداد یورش برد و به شهادت رسید.
امیر رسولی، نقش نیروی هوایی در سال های دفاع مقدس را بسیار پررنگ و غیر قابل چشم پوشی خواند و یادآوری کرد: این نیروی الهی  علاوه بر صیانت از فضای کشور در دوران جنگ، با ضربه زدن به نقاط حساس و حیاتی رژیم بعثی توانست برگ های زرینی به افتخارات خودش اضافه کند و در جنگ نفت کش ها نیز نقش به سزایی داشت.
وی افزود: در اواسط جنگ، ایران از نظر اقتصادی در شرایط پیچیده ای قرار داشت و اگر نمی توانست نفت صادر کند، وضعیت خیلی بغرنج می شد، بنابراین با اسکورت هایی که نیروی هوایی کشورمان نفت کش ها را از زمان حرکت تا خروج از تیررس عراقی ها انجام می داد، باعث صادرات نفت شد.
امیر رسولی اظهار داشت: شهدای والامقامی را همچون شهید خلعتبری در جنگ نفت کش ها در خلیج فارس تقدیم کردیم؛  وی در ناوچه پیکان در کنار نیروی دریایی ایران در ۷ آذر که روز نیروی دریایی نامگذاری شد، حماسه آفرید و باعث از بین رفتن نیروی دریایی عراق برای همیشه شد.  
وی افزود: بعد از پیروزی جنگ و در سال ۶۷  در مقابله با توطئه مذبوحانه ای که منافقین با حمایت صدام انجام دادند، نیروی هوایی در عملیات مرصاد نیز در کنار هوانیروز قهرمان،  منافقان را سرنگون کرد و ضربه ای به آنها زد که هنوز که هنوز است، منافقان نتوانسته اند کمر راست کنند.
امیر رسولی با بیان اینکه یکی از خصایص نیروی هوایی تیزپروازی و بلند پروازی است و چیزی به اسم صلح برای نیروی هوایی در لغت نامه ها تعریف نشده است، افزود: خلبانان همیشه آمادگی لازم را برای اجرای طرح های از پیش تمرین شده و از پیش طراحی شده دارند.
وی افزود: همین الان هم فرزندان این مرز و بوم در سنگرهای خودشان که ما اصطلاحا به آنها «شیلتر آلرت» می گوییم، در کنار پرنده های آهنین شان آماده هستند تا به محض احساس هر گونه تهدیدی از این ملت غیور دفاع کنند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فناوری ساخت هواپیما دست یافتیم 
فرمانده پایگاه دوم شکاری شهید فکوری با بیان اینکه به خاطر وجود تحریم  ها و نیاز به بازسازی ناوگان هوایی کشور با دستور رهبری «جهاد خودکفایی» تاسیس شد، افزود: پس از آن موفق شدیم هواپیماهایی را که نیاز به تعمیر و بازآماد و اورهال داشتند و به خاطر نبود قطعات زمین گیر شده بودند،  تعمیر کنیم، در علم هوانوردی و هوافضا به خودباوری رسیدیم و توانستیم  هواپیمای آذرخش را بسازیم.
وی گفت: پس از آن هواپیمای ملی صاعقه و اخیرا هم هواپیمای کوثر به دست دانشمندان و غیورمردان این کشور و با هم افزایی نیروهای مسلح، وزارت دفاع، جهاد دانشگاهی و نیروی هوایی در راستای جهاد خودکفایی ساخته شد.
امیر رسولی افزود: امروزه ما به فناوری موشکی رسیده و موشک های نقطه زن می سازیم که نیاز به آیرودینامیک خاصی ندارد، ضمن اینکه در ساخت موشک نیاز به سیستم های خیلی پیشرفته تهویه و موتور و تاثیر گرما و سرما در ارتفاع بالا در سرعت های مختلف نیست،  ولی در مورد هواپیما داستان فرق می کند، هواپیمای جنگنده دارای آیرودینامیک خاصی است و قطعاتی دارد که باید بتواند همزمان درجه حرارت منهای پنجاه تا درجه حرارت بالای هشتصد درجه را تحمل کند.
امیر رسولی افزود: موتور و آیرودینامیک هواپیما، فناوری خاص و تکنولوژی بالایی می خواهد،  وقتی فرزندان کشور به این خودباوری می رسند، نتیجه اش را هم می بینیم.
فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری اظهار داشت: نیروی هوایی در کنار شرح وظایف اصلی خودش هرگز از هر اقدام معطوف به منافع هموطنان غافل نمانده و همیشه سعی کرده پیشتاز باشد.
وی افزود: در زلزله و سیل در اقصی نقاط کشور با ایجاد کریدور هوایی و حتی اعزام نیرو در سریع ترین زمان ممکن برای کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان وارد عمل شده ایم.
مدرس و خلبان تخصصی میگ ۲۹ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره آینده نیروی هوایی گفت: با توجه به خودباوری و توکل به خداوند و رهنمودهای مقام معظم رهبری که همیشه روشنگر راه ما بودند، نیروی هوایی در آینده درخشان تر از پیش خواهند بود.
وی افزود: تمام فاکتورها و پیش زمینه های لازم برای یک نیرو  مانند ایثار، ازخودگذشتگی، شهادت، شهامت، غیرت، علم، دانش و فناوری در نیروی هوایی جمع شده است که تجمیع آنها، یک بردار قدرتمندی خواهد ساخت که قطعا سرعت پیشرفت فرزندان این کشور علی الخصوص در نیروی هوایی را تسریع خواهد کرد.
وی از شهادت دوستان و هم رزمانش مخصوصا آخرین دوستش شهید محمدرضا رحمانی که تابستان پارسال در ارتفاعات سبلان به شهادت رسید، به عنوان تلخ ترین خاطره دوران خدمتش در نیروی هوایی یاد کرد و افزود: با محدودیت هایی که داریم، از دست دادن خلبانی که از صفر تا انتها آموزش دیده است، ضایعه تاسف بار و جبران ناپذیری است.
امیر رسولی از بازگشت شهید لشکری بعد از ۱۸ سال اسارت به وطن به عنوان شیرین ترین خاطره اش نام برد و گفت: ایشان چنان قدم های استواری برمی داشتند که حتی محافظان عراقی با حسرت نگاه می کردند؛ برای من خیلی شیرین بود که چنین الگوهایی داریم و به خودم افتخار  می کنم که می توانم خود را  به عنوان شاگردان چنین اساتیدی معرفی کنم.
وی در پاسخ به این سوال که حس تان نسبت به اولین پرواز با هواپیمایی که در کشور خودمان به دست پرسنل نیروی هوایی بازسازی شده بود، چه بود،  اضافه کرد: باعث  غرور من بود که ما به آن درجه از خودباوری رسیده ایم که فرزندان این ملت با دست های خالی این هواپیما را به این حد رساندند.
وی در مقایسه وضعیت نیروی هوایی کشورمان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب ما تجهیزات آنچنانی داشتیم، ولی اخلاص، اعتقاد، ایثار و تعهد در آن حد نبود و متکی به بیگانگان بودیم، اما حالا مولفه اخلاص و ایثار ما بلندتر از تجهیزات ماست که اگر بخواهیم هم پوشانی انجام داده و در ترازو قرار دهیم، کفه بعد از انقلاب ما سنگین تر است.
خلبانان ایرانی در دفاع مقدس با خلبانان کل جهان جنگیدند 
فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،  اساتید ما هم دوره های پیشرفته علمی را طی کردند و هم از میدان جنگ مانند فولاد آب دیده بیرون آمدند و به گواه تاریخ و اسناد، آنان نه تنها با خلبانان عراق، بلکه با خلبانان جهان از جمله فرانسه، شوروی سابق، آمریکایی ها جنگیده اند.
وی افزود: در دوره جنگ، ایران تنها کشوری بود که به خود متکی بود و هیچ خلبانی از دیگر کشورها برای ما نجنگید.
پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در هشت سال دفاع مقدس ۱۴۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده که از این تعداد ۲۰ شهید خلبان بوده اند. این پایگاه هفت آزاده خلبان نیز داشته است.
گفت و گو از: سیده مریم یوسفی
انتهای پیام/
انقلاب اسلامی به نیروی هوایی هویت داد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار