مدیر عامل شرکت توزیع برق در تحریریه نصر خبرداد :

برخورد قاطع با قاچاق انرژی در آذربایجان شرقی / مشارکت 83 درصدی مشترکان آذربایجان شرقی در طرح قبض سبز

1398/07/14 - 16:42 - کد خبر: 3670 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی از برخورد قاطع با قاچاق انرژی در این استان خبر داد.

به گزارش نصر،  "اکبر فرج نیا" با حضور در تحریریه آژانس خبری نصر به گفتگویی صریح و صمیمی با خبرنگاران این رسانه پرداخت.

وی ضمن سپاسگزاری از تلاش مجموعه دست اندرکاران  آژانس خبری و تحلیلی نصر گفت: فعالیت چشمگیر این رسانه زمینه ساز ایجاد اعتماد و انتشار اخبار سریع و دقیق را فراهم آورده است.

 

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان شرقی درخصوص حذف قبوض کاغذی بیان کرد: 83 درصد مشترکین برق استان در طرح ملی برق سبز شرکت کرده اند ودر شهرستان شبستر صدور قبوض کاغذی برای مشترکین حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی  دارای 900هزار مشترک است اذعان داشت: با اجرای طرح حذف قبوض کاغذی سالانه علاوه بر صرفه جویی یک میلیارد و 750 میلیون تومانی از قطع 300 تا 400 اصله درخت در راستای حفظ محیط زیست جلوگیری می شود.

فرج نیا گفت: در سال 98 نسبت به سال های گذشته حدود 10 درصد در حوزه صنعت رشد انرژی داشته ایم البته بیشترین مطالبات شرکت توزیع نیروی برق نیز بالغ بر 750 میلیارد ریال مربوط به حوزه صنعت استان است.

وی با بیان اینکه سالانه 45 میلیارد دلار برای 85 میلیون نفر جمعیت کشور ما یارانه انرژی تعلق می گیرد گفت: این میزان یارانه انرژی  برابر با  یارانه ای است که در کشورهای چین و هند که نیمی از جمعیت جهان را در بر گرفته  اند، پرداخت می شود .

 

رابطه مستقیم برق رسانی و مهاجرت معکوس به روستاها

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در ادامه توسعه شبکه برق کشور را زمینه ساز مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها خواند و اظهار داشت: طرح های برق رسانی در روستاهای آذربایجان شرقی موجب مهاجرت معکوس به روستاها شده به عنوان مثال روستایی در استان داشتیم که پیش از برق رسانی تنها 15 خانوار ساکن داشت ولی اکنون دو برابر شده است.

ضرورت توجه به اقتصاد صنعت برق

فرج نیا با بیان اینکه برای پایداری صنعت برق  باید اقتصاد برق در نظر گرفته شود ، اذعان داشت: در سال 1357  بهای هر کیلو وات ساعت برق به قیمت دو ریال بود  وامروز بهای مصرف برق خانگی 650 ریال است در صورتی که بر اساس نرخ همترازی اقتصادی و  تبدیل  پایه  اقتصادی باید  دو هزارو 480 ریال باشد.

وی با بیان اینکه هزینه سربار برق مصرفی در کشور ما بسیار کمتر از سایر کشورهاست گفت: در ایران بهای برق مصرف یک ماهه برق ( میانگین 300 کیلو وات ساعت) برابر با سه ساعت حداقل دستمزد یک کارگر است در حالیکه در هند برابر با 24 ساعت کار ودر چین 14 ساعت و در کشور ترکیه 5.5 ، در اسپانیا 13 ساعت ،در ژاپن هشت ساعت و در مکزیک 17.5 ساعت  و آمریکا برابر با پنج ساعت کاری است .

وی تاکید کرد: این آمار حکایت از آن دارد که انرژی در اغلب کشورهای جهان گران است و حتی در مقایسه با توان خرید و درآمد مردمان آن کشورها نیز انرژی سهم زیادی از درآمدشان را شامل می شود.

وی در ادامه گفت: بهای برق مصرفی در کشور چین 15 سنت ، در آلمان 32 سنت و عربستان سعودی 2.5 سنت ،ایتالیا 27 سنت و آمریکا 13 سنت  این در جالی است که در ایرا ن کمتر از یک سنت یا حدود نیم سنت است.

 

بهره مندی از درآمدزایی انرژی های نو

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی  که در تحریریه نصر با خبرنگاران این رسانه دیجیتال سخن می گفت در پاسخ به سئوالی در خصوص توسعه بهره مندی از ظرفیت انرژی های نو در استان اظهار داشت: در حال حاضر نصب سلول های خورشیدی برای افراد زمینه درآمدی فراهم می کند چرا که برق تولیدی شان را به شبکه برق کشور با قیمت بسیاری بالاتر از قیمت مصرفی می فروشند.

وی با بیان اینکه چنین درآمدزایی زمینه حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه را فراهم می کند ادامه داد: تفاهم نامه مشترکی بین شرکت توزیع برق استان و اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) وسازمان  بسیج  مهندسین سپاه عاشورا منعقد شده است تا برای احداث 6 هزار کیلو وات برق خورشیدی در منازل مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد اقدام لازم صورت گیرد.

 

روستای بدون برق در استان نداریم

فرج نیا در خصوص نفوذ شبکه برق رسانی در استان اظهار داشت: شرکت توزیع برق استان حدود 870هزار مشترک در استان  به غیر از شهرهای (تبریز ،آذرشهر،اسکو)  به طول 42 هزار کیلومتر دارد.

وی با بیان اینکه در حاضر حدود 35 شهر و دوهزار 254 روستای آذربایجان شرقی دارای برق هستند ؛ اذعان داشت:  قدمت شبکه های برق  در استان به 25 سال می رسد و تمام روستاهای بالای 10 خانوار استان به برکت  انقلاب اسلامی در حال حاضر برقدار هستند.

 

برخورد با قاچاق انرژی در آذربایجان شرقی

مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی از برخورد جدی این شرکت با قاچاق انرژی در استان خبر داد و گفت: به دنبال رونق گرفتن تولید پول الکترونیک بیت کوین توسط دستگاه های ماینر میزان مصرف برخی از مشترکان در استان به صورت صعودی افزایش یافت که این امر ما را بر آن داشت تا بررسی هایی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: ارزان بودن انرژی در استان فرصتی برای سودجویان فراهم کرده بود تا با بهره مندی از آن در برخی واحدهای صنعتی و کشاورزی اقدام به قاچاق انرژی کنند چرا که مصرف انرژی در داخل کشور صورت می گرفت ولی سود آن خارج از مرز ها بود و به نوعی قاچاق تلقی می شد.

وی افزود: با وجود قانونی کردن فعالیت استخراج ارز دیجیتال به شرط گرفتن مجوز از وزارت صنعت باید افراد با داشتن پروانه صادراتی و مراجعه به اداره برق  با بستن قرار داد با نرخ صادراتی برق به مزرعه های تولید ارز دیجیتال ارایه دهیم که البته این نرخ صادراتی به مصرف کننده صرفه اقتصادی زیادی ندارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با ورود قوه قضائیه این دستگاه کالای قاچاق شناخته شد و نیروی انتظامی نیز به شدت با قاچاق این دستگاه مقابله کرده و به جمع آوری آن ها پرداخت.

 

این گزارش حاکی است، در ابتدای این نشست امیر کریم زاد شریفی مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی نصر به ارایه گزارشی از فعالیت های این رسانه دیجیتال پرداخت.

انتهای پیام/

برخورد قاطع با قاچاق انرژی در آذربایجان شرقی / مشارکت 83 درصدی مشترکان آذربایجان شرقی در طرح قبض سبز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار