مدیریت زباله نیاز شهرهای پایدار

1399/10/08 - 12:09 - کد خبر: 34803 نسخه چاپی

نصر: افرادی که از طریق جمع‌آوری پسماندها کسب درآمد می‌کنند، نه تنها طی شیوع بیماری کووید -۱۹ دست از فعالیت برنداشتند بلکه بسیار بیشتر از قبل به انجام این کار مشغول شده‌اند. فعالیتشان برای پاکیزگی شهرها در این دوران بسیار مفید واقع شده است اما برای آن‌ها لطمات جسمی و جانی زیادی داشته است.

به گزارش نصر، وضعیت کاری افرادی که در بخش جمع‌آوری مواد زائد فعالیت داشته‌اند همیشه چالش‌برانگیز بوده است و این مسئله در دوران کرونا از شدت بیشتری نیز برخوردار شده است.
هر ساله بیش از دو میلیارد تن پسماند جامد در سراسر دنیا جمع‌آوری می‌شود که بیش از ۸۵ درصد فعالان در این زمینه، به صورت غیررسمی و بدون نظارت دولت فعالیت می‌کنند.
 
 
شیوع بیماری کووید -۱۹ سلامت این افراد را بسیار تحت تأثیر قرار داده است و این در حالی است که اغلب آن‌ها در حمایت‌های مقامات رسمی نادیده گرفته شده‌اند. از سوی دیگر بسته شدن مرزها و کاهش چشمگیر مواد پلاستیکی و نفت، معیشت فعالان بخش مدیریت پسماند را تحت تأثیر قرار داده و اغلب آن‌ها را به وضعیت فقر مطلق کشانده است.
مدیریت درست پسماند در شهرهای جهان، به خصوص در دوران کرونا، نباید از دید مقامات ارشد کشورها پنهان بماند چرا که علاوه بر تاثیر در پاکسازی هوا، مزایای اقتصادی و غیراقتصادی زیادی دارد. در ادامه به بیان بعضی از مهم‌ترین فواید جمع‌آوری پسماندها پرداخته می‌شود.

کارآفرینی
اکوسیستم مدیریت پسماند جامد، از قابلیت بسیار بالایی برای ایجاد مشاغل سبز برخوردار است. از بهترین و موفق‌ترین کشورهای جهان در زمینه کارآفرینی از طریق مدیریت مواد زائد می‌توان به برزیل و هند اشاره کرد که در آن‌ها، افراد بسیاری به این شیوه کسب درآمد می‌کنند. توجه ویژه به فعالان این بخش، بر انگیزه آن‌ها برای کار بهتر می‌افزاید تا جایی که برخی از آن‌ها حتی از طریق جمع‌آوری مواد زائد بسیار کوچک و سبک‌وزن، ماهانه درآمدهای زیادی به دست می‌آورند به طوری که می‌توانند تمام نیازهای خود و اعضای خانواده را تأمین کنند. ایستگاه‌های تحویل ضایعات نیز با پرس کردن مواد و بهینه‌سازی حجم آن‌ها روند جمع‌آوری مواد قابل بازیافت را در جوامع کم‌درآمد تسهیل می‌کنند.

پایداری و حفاظت از محیط زیست
بیش از ۹۰ درصد ضایعات در کشورهای کم‌درآمد یا سوزانده می‌شود یا اینکه به دفن‌گاه‌های زباله انتقال می‌یابد. چنانچه مدیریت ضایعات به درستی انجام نشود، آنگاه بخش اعظمی از این مواد به رودخانه‌ها، کانال‌های آب، مرداب‌ها و چاله‌های شهری راه پیدا می‌کند که این امر، خطر وقوع سیل را در شهرها به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. جمع‌آوری زباله‌ها در دفن‌گاه‌ها از سایر مکان‌ها رایج‌تر است که همین باعث جمع شدن پشه‌ها، موش‌ها و سایر جانداران بیماری‌زا می‌شود. به عنوان مثال، در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، منشأ بسیاری از بیماری‌ها مربوط به انتقال ویروس از طریق جانوران در تماس با مواد زائد به ساکنان اطراف است.
 

فجایع اقلیمی نظیر طوفان‌ها، سیل‌ها و گردبادها هر روز نسبت به قبل افزایش می‌یابد که همین امر سیستم‌های مدیریت ضایعات را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است. اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر منجر به کاهش بودجه‌ها در سراسر جهان شده است، با این حال، مقامات می‌توانند مدبرانه استراتژی‌هایی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا به کار گیرند تا اثرات ناشی از زیان‌های اقتصادی دو پاندمی فوق را به حداقل برسانند.

کاهش نابرابری
شیوع همه‌گیری ویروس کرونا نابرابری‌های موجود در جهان را چند برابر کرده و شکاف طبقاتی بین مردم را به طور قابل توجهی افزایش داده است. این در حالی است که بهبود سیستم‌های مدیریت پسماندها می‌تواند شرایط را تغییر دهد و باعث رشد اقتصادی و کسب درآمد افراد فقیر شود. به عنوان مثال، برنامه‌های بهبود نه تنها به ایجاد مشاغل پایدار منجر می‌شود بلکه می‌تواند ایجاد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط را در پی داشته باشد که این مؤسسات اغلب توسط زنان، ساکنان مناطق کم‌درآمد، جوانان محروم، افراد داری معلولیت جسمی و سایر افراد نیازمند اداره می‌شود.
 

بنابراین، مدیریت درست مواد زائد می‌تواند یکی از بهترین استراتژی‌ها برای کسب درآمد افراد فقیر به شمار رود و نابرابری‌های اجتماعی را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهد. بدیهی است که اگر تمام افراد جامعه، به روش‌های درست مشغول کار شوند، آنگاه نابرابری‌ها و شکاف طبقاتی به حداقل می‌رسد. از بهترین نمونه‌های جهان که با مدیریت موفق پسماند، نابرابری‌ها را به حداقل رسانده‌ است می‌توان به کشور یمن اشاره کرد.
انتهای پیام/
مدیریت زباله نیاز شهرهای پایدار منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار