گزارش اختصاصی نصر از سرقت دریچه های فاصلاب در تبریز؛

سرقتی به بهای جان شهروندان تبریزی! / 850 دریچه به سرقت رفت

1399/10/06 - 08:10 - کد خبر: 34520 نسخه چاپی

نصر: افزایش پی در پی قیمت آهن و چدن موجب شده تا سارقان برای موادی که از این جنس هستند و در سطح شهر به راحتی و بدون هیچ گونه مزاحمتی در دسترس هستند دندان طمع تیز کنند و آن ها را به سرقت ببرند.

به گزارش نصر، یکی از این مواد که جنس آن از چدن هم است دریچه های آب و فضلاب موجود در سطح شهر است که هم در کوچه و پس کوچه های این شهر و هم در خیابان ها و معابر آن به وفور یافت می شوند و همچنین سرقت آن ها نیز بسیار ساده  و بدون نیاز به هیچ گونه ابزار اضافی است که تنها با تخریب سیمان دور دریچه امکان سرقت آن فراهم می شود.
می توان گفت اغلب این سرقت ها که در شب انجام می شوند منجر به بروز حوادث ناگواری مانند سقوط خودرو و دوچرخه و... به درون آن نیز می شوند که نتیجه آن چیزی جز آسیب خودروها و موتورها و ... و همچنین افراد دست و پا شکسته ای که سر از بیمارستان ها در می آورند نیست؛ چون افرادی که از آن مسیر تردد می کنند به هیچ وجه گمان نمی کنند که احتمال دارد دریچه این فاضلاب به سرقت رفته باشد و یا اصلا شاید از وجود دریچه در آن مسیر بی اطلاع هم باشند.
دریچه هایی که پس از سرقت با قیمت بسیار پایین تر از قیمت واقعی به عنوان ضایعات به فروش می رسند.
یکی از سازمان هایی که همواره با مشکل سرقت این دریچه ها دست و پنجه نرم می کند، شرکت آب و فاضلاب می باشد، که برای اطلاع از وضعیت سرقت این دریچه ها در کلانشهر تبریز به سراغ "علیرضا ایمان لو"، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، رفتیم که ماحصل آن در زیر آمده است:

سرقت 850 دریچه آب و فاضلاب
"علی رضا ایمانلو"، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار نصر جنس دریچه های شبکه فاضلاب تبریز را از جنس چدن خواند و گفت: به دلیل بالا بودن قیمت این چدن ها، سارقان تمایل بیشتری برای سرقت این دریچه ها دارند.
وی با بیان این که به شدت دنبال جایگزین کردن جنس دریچه های فاضلاب برای جلوگیری از سرقت هستیم، خاطرنشان کرد: می دانیم جلوی سرقت را گرفتن خیلی سخت تر از تعویض جنس دریچه ها است، بنابراین تصمیم داریم جنس این دریچه ها را تعویض نماییم تا رغبتی برای سرقت در سارقان وجود نداشته باشد.
ایمان لو افزود: از جمله راه کارهایی که در این مورد اندیشیده ایم، استفاده از ترکیب کامپوزیت بتن برای این منظور است و در حال حاضر در بعضی معابر که تردد آنچنانی وسایل نقلیه ندارند، مانند کوچه ها، به طور آزمایشی از دریچه هایی با جنس بتن استفاده کرده ایم.
وی ادامه داد: اما مشکل دریچه های بتنی عدم تحمل وزن زیاد است و متاسفانه به همین دلیل در خیابان های اصلی که ماشین های سنگین نیز ترددد می کنند قابل استفاده نمی باشند؛ همچنین دریچه هایی از جنس بتن در همه جا قابل استفاده نیستند، چون امکان برداشتن ساده آن از سوی همکاران ما در مواقع ضروری وجود ندارد و نیاز به جرثقیل پیدا می کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این که سعی داریم دریچه ای از جنس ترکیبی از بتن و کامپوزیت طراحی کنیم تا همان مقاومت چدن را داشته باشد خاطرنشان کرد: اولویت اول برای شرکت آب و فاضلاب ایمنی دریچه ها است و نه قیمت تمام شده آن ها؛ که دفتر مطالعات این شرکت در حال بررسی و مطالعات برای نیل به این هدف می باشد.
وی در ادامه تعداد کل دریچه های شبکه فاضلاب موجود در سطح شهر تبریز را ۱۰۷ هزار عنوان کرد و اذعان داشت: تا به امروز 390 عدد از آن ها به سرقت رفته اند.
ایمان لو همچنین به تعداد دریچه های شبکه فاضلاب موجود در کل استان اشاره کرد و اذعان داشت: در کل استان هم ۲۲۵ هزار عدد دریچه داریم که 850 عدد از آن ها به سرقت رفته اند.
وی همچنین به میزان خسارات وارده به این شرکت در اثر سرقت این دریچه های اشاره کرد و اذعان داشت:  برای شرکت آب و فاضلاب، هزینه های ریالی در مقابل هزینه هایی که در اثر سرقت این دریچه ها و باز ماندن چند ساعته آن ها، منجر به حوادث ناگوار می شوند، آنچنان مهم نیستند؛ چرا که هزینه آن قابل قیاس با هزینه های ریالی که این شرکت متحمل می شود، نیست.
گزارش نصر حکایت از آن دارد، از آن جایی که انگیزه اصلی سارقان ارزش ریالی دریچه های شبکه آب و فاضلاب است، راهکار اساسی مقابله با این سرقت ها تعویض جنس دریچه ها می باشد تا ضمن کاستن از رغبت سارقان برای سرقت، از بروز هرگونه حوادث دلخراش و ناگوار نیز جلوگیری شود.
انتهای پیام/
سرقتی به بهای جان شهروندان تبریزی! / 850 دریچه به سرقت رفت فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار