رئیس انجمن آسانسور و پله برقی استان:
پله برقی ۴۰ میلیاردی از کجا آمده است؟/ نبود مشاور فنی، عامل اصلی خرابی پله برقی های تبریز
1404/08/08 - 09:19 - کد خبر: 148936
نسخه چاپی
نصر: رئیس انجمن آسانسور و پله برقی آذربایجان شرقی با انتقاد از نحوه انتخاب و نصب پلهبرقیها در سطح شهر تبریز، گفت: متأسفانه به دلیل نبود مشاوران فنی متخصص در کنار شهرداریها، پلهبرقیهای معمولی به جای پلهبرقیهای پرترافیک در مکانهای عمومی نصب میشوند و همین امر باعث خرابیهای مکرر شده است.
به گزارش نصر، "احد صابری"، رئیس انجمن آسانسور و پلهبرقی استان آذربایجانشرقی در گفتوگو با خبرنگار نصر، با اشاره به اظهارات اخیر شهردار منطقه ۸ تبریز درباره قیمت پلهبرقیها، اظهار کرد: در مصاحبهای که آقای منیریفر، شهردار منطقه هشت داشتهاند، قیمت هر پلهبرقی را ۴۰ میلیارد تومان اعلام کردهاند. نمیدانم این عدد بر چه اساسی محاسبه شده است!
وی با توضیح درباره انواع پلهبرقیها افزود: پلهبرقیها به دو نوع تقسیم میشوند؛ نوع اول همانهایی هستند که در مراکز تجاری و پاساژها نصب میشوند و برای ترافیک متوسط طراحی شدهاند. نوع دوم، پلهبرقیهای پرترافیک هستند که در پلهای عابر و ایستگاههای مترو به کار میروند و از نظر دوام و کارایی کاملاً متفاوتند.
صابری ادامه داد: بر اساس بررسیهای انجمن، متأسفانه در خرید و نصب پلهبرقیهای شهری تبریز یا مشاوره فنی دقیق صورت نمیگیرد، یا اساساً در کنار شهرداریها مشاور متخصصی در حوزه پلهبرقی حضور ندارد. در بسیاری از موارد نیز پلهبرقیها از طریق تهاتر تأمین میشوند و شرکتهای طرف قرارداد، پلهبرقیهای معمولی را به جای نوع پرترافیک نصب میکنند.
وی با اشاره به عمر مفید پلهبرقیهای استاندارد در جهان گفت: در کشورهای دیگر، پلهبرقیهای پرترافیک ۱۰ تا ۱۵ سال بدون مشکل کار میکنند، اما در تبریز بهدلیل انتخاب نادرست، عمر مفید آنها بسیار کوتاه است.
رئیس انجمن آسانسور و پلهبرقی استان تأکید کرد: بارها به شهرداری تبریز اعلام کردهایم که انجمن آماده ارائه مشاوره و خدمات تخصصی است، اما تاکنون هیچ اقدام مؤثری از سوی شهرداری انجام نشده است.
صابری در ادامه افزود: نگهداری اصولی یکی از ملزومات هر دستگاه است، اما زمانی مفید خواهد بود که دستگاه از ابتدا بهدرستی انتخاب شده باشد. پلهبرقیهای پرترافیک باید حداقل دو بار در ماه سرویس و بازبینی فنی شوند.
وی با اشاره به اهمیت کیفیت در خریدهای عمرانی گفت: آرزوی ما این است که شهرداری تبریز برای کاهش هزینهها، کیفیت را فدای قیمت نکند، چرا که در نهایت شهروندان هستند که متضرر میشوند.
صابری در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت آسانسورهای شهری نیز اشاره کرد و گفت: برخی از آسانسورهای نصبشده از همان روز اول قابل بهرهبرداری نبودهاند. این در حالی است که برای نخستین بار در کشور، و حتی در جهان، در تبریز سیستمی طراحی و ثبت اختراع شده که آسانسور را با برق تکفاز و انرژی خورشیدی به کار میاندازد و دارای نشان استاندارد است.
وی در پایان با ابراز تأسف از وضعیت موجود خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان محلی به ظرفیتهای بومی و تخصصی شهر تبریز بیش از پیش توجه کنند و از توانمندیهای موجود در استان برای رفع مشکلات استفاده شود.
انتهای پیام/
محمدرضا اخگرگداز