گفتگوی اختصاصی نصر با مسئول کمیته بادی بالانس آذربایجان شرقی؛

بادی بالانس، ورزشی مخصوص ایام کرونا

1399/09/24 - 10:40 - کد خبر: 33858 نسخه چاپی

نصر، ورزش بادی بالانس یکی از رشته های پرمخاطب در جهان می باشد که به علت ترکیب تمرینات ذهنی و جسمی در ایام کرونا بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.

به گزارش نصر، در ایام کرونا به علت تعطیلی اماکن ورزشی اکثر ورزشکاران و کسانی که به سلامت خود اهمیت قائل می شوند، از رشته های ورزشی مورد علاقه خود دور ماندند و این وقفه سبب ایجاد مشکلاتی همچون کاهش آرامش روانی و دوری از تناسب بدن شده است.
اما یکی از رشته های ورزشی پرمخاطب در حوزه بانوان که این روز ها نه تنها تعطیل نشده است بلکه احساس نیاز به آن بیشتر هم شده است، رشته بادی بالانس می باشد که حتی در ایام تعطیلی نیز به راحتی و بدون نیاز به وجود حتمی باشگاه ها در خانه انجام می شود.
در همین زمینه جهت کسب اطلاعات بیشتر از این ورزش و آشنایی کامل با آن،  الشن داوران حق، مسئول کمیته بادی بالانس هیئت ورزش های همگانی آذربایجان شرقی و مسئول کمیته مسابقات و رویداد های ورزشی بادی بالانس کشور در گفت و گو با خبرنگار نصر، از اهمیت بالای این ورزش در جهت سلامت ذهنی و جسمی بدن سخن می گوید.
الشن داوران حق در معرفی این رشته و اهمیت بالای آن در تمرکز و آرامش ذهنی گفت: بادی بالانس ترکیبی منتخب از سه رشته متفاوت ورزشی شامل؛ حرکت های ورزش تای چی، یوگا و تمرینات اصلاح شده پیلاتس است که در واقع  می توان گفت یک ورزش قدرتی و استقامتی محسوب می شود که با ذهن و جسم انسان سروکار دارد و از جمله ورزش هایی است که می تواند بر تمرکز ذهنی بسیار موثر واقع شود به طوریکه پس از حداقل 8 هفته ورزشی، با انجام تمرینات مختلف، از لحاظ انعطاف پذیری،  قدرت بدن، قدرت فیزیکی و ذهنی بر ورزشکار فوق العاده تاثیر گذار خواهد بود.
 

داوران حق افزود: این ورزش چون تاثیرات زیادی بر روح روان انسان می گذارد، از لحاظ سیستم تعادلی بدن و از لحاظ قدرتی و تاثیر آن بر عضلات بسیار نشاط آور بوده و عاملی برای تقویت قوای جسمانی است و کسانی که بر سلامت ذهنی و جسمی خود اهمیت قائل هستند، بسیار بهره مند خواهند بود.
مسئول کمیته بادی بالانس استان در خصوص ماهیت و نحوه انجام این ورزش خاطر نشان کرد: این رشته ورزشی در طول جلسات تمرین بر بخش های مختلف بدن تاثیر می گذارد و موسیقی خاص خود را دارد و با  ورزش تای چی شروع شده و اقدام به آرام سازی بدن می کند. در مرحله دوم پس از تمرینات تای چی وارد تمرینات یوگا می شود که شامل ورزش های انعطافی و قدرتی است و بدن را از هر لحاظ دچار تنش می کند و در نهایت با شروع تمرینات پیلاتس، عضلات بدن را تقویت  می شود  و در انتها با تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن خاتمه می یابد.
در ورزش تای چی نحوه قرار گیری انگشتان پا بر روی زمین و دفع انرژی های منفی بسیار مهم است و با توجه به شعار این ورزش مبنی بر اینکه بادی بالانس جادوی خلق تناسب بدن است و بر ساختار بدن تاثیر مثبت دارد و فرم های بدنی زیبایی ایجاد می کند،  مردم نیز در حال حاظر در خانه حضور دارند و زیاد از خانه خارج نمی شوند و قاعدتاً مشکل چاقی برایشان ایجاد شده است که جزء تاثیرات جسمانی کرونا می باشد و همچنین تاثیرات منفی کرونا که بر ذهن افراد گذاشته  است می توان گفت این رشته تاثیرات بسیار مثبتی را در حفظ آرامش و سلامتی روان افراد خواهد داشت و با توجه به انجام این ورزش بر اساس اصول علمی، فرد کاملا احساس آرامش می کند و تمامی اظطراب و انرژی های منفی از او دور می شود.
وی در ادامه با توصیه انجام این ورزش در ایام کرونا گفت:  یکی از دلایلی که بادی بالانس در ایام کرونا پیشنهاد می شود این است که در این ورزش نیاز به هیچ ابزار ورزشی وجود ندارد که شخص بخاطر آن ورزش را ترک کند و یکی از بزرگترین اقداماتی که در خصوص این رشته در کل کشور انجام شده است، این است که به صورت تخصصی برای اکثر اقشار جامعه از جمله سالمندان،کودکان، زنان باردار و معلولین به کار گرفته می شود و متناسب با مخاطبش می توان تمریناتش را انجام داد.
داوران حق با اشاره به حضور فعال بانوان در این رشته ورزشی خاطر نشان کرد: تا قبل از شروع بیماری کرونا یکی از مهم ترین اقداماتی که قصد انجام آن را داشتیم،  فعال کردن بخش آقایان بودکه متاسفانه این پروژه فعلا انجام نشده است و باتوجه به اینکه دوره های مربی گری آقایان کم برگزار می شود،  لذا از لحاظ مربی نیز برخی کمبود هایی وجود دارد و در برنامه داریم که در آینده بتوانیم بخش آقایان را نیز فعال کنیم.
در بخش آقایان پرمخاطب ترین رشته ورزشی، ورزش بدنسازی است در حالی که در رشته بادی بالانس نیز با توجه به بکار گیری و درگیری عضلات در طول تمرینات باعث زیبایی اندام می شود.
مسئول کمیته مسابقات بادی بالانس کشور در پایان و در خصوص بعد قهرمانی این ورزش افزود: قبلا فدراسیون آمادگی جسمانی به عنوان یک فدراسیون مستقل عمل می کرد و به صورت ورزش قهرمانی دنبال میشد اما در حال حاضر با توجه به اینکه رشته بادی بالانس زیر نظر هیات ورزش های همگانی قرار گرفته است، به صورت ورزش همگانی دنبال می شود و از بعد قهرمانی فاصله گرفته است و فقط در صورتی می توان در مسابقات شرکت کرد که اسپانسر یا حامی مالی پیدا شود.
همچنین جهت معرفی و شناخت بیشتر این ورزش، در اکثر مناسبت های مختلف که هیئت ورزش های همگانی در آن حضور داشته باشد، سعی کرده ایم اطلاع رسانی داشته  باشیم و متاسفانه اولین کارگاهی هم که قرار بود برگزار شود به علت کرونا لغو شد. اگر یک ورزش رسانه ای شود و  شناخت کافی از آن صورت گیرد، بسیاری از مردم با چنین رشته هایی بیشتر آشنا می شوند و فرهنگ بهره مندی از این رشته ها بهتر جا می افتد.
در ایام کرونا نیز  باشگاه ها با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و با کاهش ظرفیت فعالیت می کنند و بر  رعایت بهداشت شخصی تاکید شده است. در پایان باید گفت امیدوار هستیم اولین رویداد مسابقات کشوری بادی بالانس را در صورت حمایت مسئولین، به عنوان میزبان در استان آذربایجان شرقی برگزار شود و در همین جهت بایستی مسئولین و بخش های مختلف همکاری های لازم را انجام دهند تا شاهد حضور گسترده علاقه مندان در این رشته ورزشی باشیم.

مصاحبه از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/                               
بادی بالانس، ورزشی مخصوص ایام کرونا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  فرحناز   3 سالها پیش  

مربی قدری هستن،با انگیزه،با نشاط و بسیار با وجدان
پژوهشیار