سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از برگهای پاییزی کود آلی تهیه می کند/

تهیه کمپوست، حفظ چرخه مواد آلی بین خاک و گیاه

1399/09/17 - 11:01 - کد خبر: 33430 نسخه چاپی

نصر: دوام زندگی بر روی این کره خاکی، ممکن نمی شد اگر مهربانی و سخاوت مادر طبیعت نبود؛ طبیعتی که داشته هایش را بدون خست و بدون هیچ تنگ نظری در اختیار موجودات نهاد و زمینه تداوم حیات را برایشان فراهم کرد.

به گزارش نصر، از آن میان هم، تنها انسان بود که خواسته و ناخواسته، قدر این نعمت بی بدیل الهی را ندانست و کمر به نابودی طبیعت بست؛ غافل از آنکه به این وسیله، تنها نابودی خود را رقم خواهد زد.
شناخت تاثیر رفتارهای انسان بر طبیعت چندان مشکل نبود و به همین دلیل، متخصصان و کارشناسان بسیاری در صدد جبران خسارت هایی برآمدند که عمدتا از روی ناآگاهی و همچنین سودجویی بر پیکره طبیعت وارد شده است. حفظ فضاهای سبز موجود، مراقبت و محافظت ویژه از گونه­ های حیوانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند و همچنین تلاش برای جایگزین کردن آنچه که در طی سالیان سال از بین رفته، از جمله اهداف مدنظر این گروه هاست.
با این حال نباید فعالیت ها و کوشش ها فقط محدود به متخصصان و کارشناسان باشد. اهمیت موضوع به قدری است که بایستی تمامی ارکان و طبقات جوامع انسانی، جمع و مفرد، برای تحقق اهداف زیست محیطی و حفظ و توسعه  فضاهای سبز همت کنند. برنامه ریزی مناسب، پیگیری سیاستهای صحیح و به روز و توجه به رویکردهای نوین علمی دنیا از جمله مواردی است که باید در دستور کار چنین گروه ها و نهادهایی قرار گیرد.
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز جزو نهادهایی است که طی یکسال گذشته، حفاظت از طبیعت تبریز را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و تمامی اقدامات حفاظتی و توسعه ای را به شکلی اساسی و زیربنایی انجام می دهد.
یکی از این اقدامات که برای حفظ کیفیت خاک فضاهای سبز درسطح شهر انجام می گیرد، تهیه کود کمپوست از برگ های پوسیده و خزانی درختان سطح شهراست. کارشناسان فضای سبز، خاکی را ارزشمند میدانند که غنی از مواد آلی باشد و برای تحقق این مهم، بهترین راه، ایجاد چرخه ای میان خاک و گیاه است.
گیاه برای رشد، تمامی مواد آلی را از خاک می گیرد و آنها را در برگ های خود ذخیره می کند؛ در مقابل با تجزیه برگ ها و تبدیل برگ ها به کمپوست، این مواد به خاک بر می گردد. بر اساس این نظرات، خاکی که دارای  پنج درصد مواد آلی باشد، بهترین و ایده آل ترین خاک برای کشاورزی است؛ گیاهان پوسیده، کود دامی و زواید گیاهان به دلیل دارا بودن ترکیبات کربن، از جمله مواد مفید برای افزایش ذخیره مواد آلی در خاک هستند و همین امر، مهمترین دلیل برای بهره گیری از برگ های پاییزی برای تهیه کود گیاهی است. بنابراین وجود کمپوست برای بهبود ساختارخاک، تهویه و افزایش راندمان آبیاری بسیار مفید است.
جمع آوری برگ های پاییزی از پارک ها و معابر سطح شهر و انتقال آنها به دپوی واقع در مجموعه ائل گولی، از سال گذشته توسط عوامل فضای سبز شهرداری تبریز انجام می شود و پس از طی مراحلی ویژه، تبدیل به خاک برگ شده و در فصل کاری آتی در فضاهای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.
فرایند تبدیل این برگها به کود آلی با نظارت کارشناسان سازمان انجام می شود؛ بدین ترتیب که متناسب با میزان برگ ها،  گودال هایی حفر شده و پس از ریختن یک لایه از این برگ ها، یک لایه کود دامی که دارای میکروارگانیسم ها و باکتری های فعال برای ایجاد تخمیر و پوسیدگی در برگهاست و به دنبال آن یک لایه کود اوره بر روی آنها می ریزند و در نهایت با ایجاد رطوبت نسبی، زمانی ۲۰ تا ۳۰ روزه را در نظر می گیرند.
پس از سپری شدن این زمان، به کمک بیل مکانیکی محتویات گودال ها را زیر و رو می کنند تا یکنواخت سازی و هوادهی صورت گیرد و پس از آن، روی گودال را با نایلون می پوشانند تا مراحل پوسیدگی برگها و تهیه کود، به تدریج انجام گیرد. کود حاصله از این عملیات، برای فصل کاری آینده قابل استفاده خواهدبود. طبق اعلام معاونت فنی و اجرایی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، واحدهای فضای سبز در مناطق دهگانه شهرداری تبریز موظف به جمع آوری و تحویل برگهای پاییزی به سازمان هستند.
بد نیست یادآور شویم که سالهای قبل، برگ های پاییزی به عنوان زباله و به همراه دیگر پسماندهای شهری در مرکز دفن زباله تبریز دفن میشد؛ ولی اکنون با اجرای این طرح، این برگ ها، تبدیل به ماده ای ارزشمند و مفید برای خاک و درختان فضای سبز تبریز می شوند.
دیدگاه و نقطه نظر نسبت به امور مختلف، مهم ترین نکته ای است که می تواند کیفیت، کمیت و نتیجه یک امر را به کل تغییر دهد و از یک موضوع به ظاهر بی اهمیت، خروجی بسیار با ارزش بسازد؛ مانند برگهایی که در زیر پا له می شدند و حجم زباله های شهری را افزایش میدادند؛ و اکنون با تغییر رویه ای کوچک، جانی دوباره به خاک سبزپرور تبریز می دهند!

خاطره میرزایی
انتهای پیام/
 تهیه کمپوست، حفظ چرخه مواد آلی بین خاک و گیاه منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار