همه واکنش ها به ترور دانشمند هسته ای ایران

1399/09/08 - 10:10 - کد خبر: 32812 نسخه چاپی

نصر: شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان با واکنش گسترده چهره های مختلف، از جمله محمدجواد ظریف، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، ابراهیم رییسی، سرلشکر محمدباقری، حسام الدین آشنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی، علی اکبر صالحی، امیر سرلشکر موسوی همراه شد.

به گزارش نصر به نقل از جماران، بخشی از واکنش ها به شهادت محسن فخری زاده در پی می آید:

پیام سید حسن خمینی در پی ترور شهید محسن فخری زاده
یادگار امام طی پیامی ضمن تسلیت شهادت مظلومانه‌ی دکتر محسن فخری زاده، تاکید کرد: «جنایت مکارانه ی آنان اگرچه شهیدی عزیز را از میان ما برد اما پاسخی درخور خواهد یافت.»

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:
بسمه تعالی
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین
شهادت مظلومانه‌ی برادر بزرگوار جناب آقای محسن فخری زاده (ره) بار دیگر جنایت عمّال صهیونیسم جهانی را آشکار ساخت.
این حادثه‌ی اسفناک اگرچه از یک سو نشان مکر دشمنان مردم ایران و دسیسه ی جنایتکاران بین‌المللی است اما در کنار آن ندای بیدار باشی است که همگان را به پاسخ الهی به این دشمنی رهنمون می سازد. ایشان به دسیسه نشسته اند و ملت ما را ضعیف و عجول می خواهند، غافل از آنکه اندیشه، عزم و صلابت فرزندان خمینی کبیر(س) با توکل به خدای بزرگ و توسل به اولیای گرامی اش، تلاش مذبوحانه ی آنان را به درستی و در کمال قدرت و متانت پاسخ خواهد داد.
جنایت مکارانه ی آنان اگرچه شهیدی عزیز را از میان ما برد اما پاسخی درخور خواهد یافت.
اینجانب با تبریک و تسلیت این شهادت به پیشگاه رهبر معظم انقلاب و فرمانده ی کل قوا، مردم شهید پرور ایران و خانواده ی محترم ایشان از خدای متعال علو درجات برای این فقید سعید و اعتلای نام مبارک جمهوری اسلامی ایران را مسئلت دارم.
سید حسن خمینی
 
پیام تسلیت ظریف در پی ترور شهید فخری زاده
دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران توسط تروریستها را به شدت محکوم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان شهادت این دانشمند برجسته و مدیر موفق را به فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت خامنه ای مقام معظم رهبری، مردم عزیز کشورمان، همکاران ایشان در وزارت دفاع و خصوصا خانواده گرامی این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفت.
 

واکنش های رسمی رژیم صهیونیستی و آمریکا به ترور دکتر فخری زاده
دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گوید نظری درباره ترور یک دانشمند هسته ای ایران ندارد.
وزارت دفاع آمریکا می گوید درباره ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران، اظهارنظری ندارد.
ظریف: تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را ترور کردند
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت: این عمل بزدلانه - با نشانه‌های آشکار از دخالت اسرائیل در آن - جنگ طلبی ناامیدانه‌ی عاملان این امر را نشان می‌دهد.
ایران از جامعه بین المللی - و به ویژه اتحادیه اروپا - میخواهد که به استاندارد دوگانه‌‌ی شرم آور خود پایان دهند و این عمل تروریستی دولتی را محکوم کنند.
 
پیام تسلیت رییس ستادکل نیروهای مسلح
در پیام سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم  
وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ* سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بالَهُمْ* وَ یدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ
و کسانی که در راه خدا کشته شده اند، هرگز کارهایشان ضایع نمی شود. خداوند به زودی آنان را راه می نماید و حالشان را نیکو می گرداند و در بهشتی که برای آنان وصف کرده، ماوا می دهد.
بار دیگر تروریست های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه، یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی،پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.  
شهید دکتر محسن فخری زاده؛ رییس سازمان پژوهش و نواوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمره مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که در طول دوران عمر بابرکت خود منشا خدمات فراوانی شده بود و  توانسته بود توان دفاعی کشور را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند.
ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده ها آغاز کرده اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروههای تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم  بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود. 
اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند صنعت دفاعی به فرمانده معظم کل قوا مد ظله العالی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همکاران ایشان و خانواده گرانقدر آن شهید؛  اطمینان می دهیم تا تعقیب و مجازات عاملان این ترور شهید محسن فخری زاده از پای نخواهیم نشست.
ترامپ خبرهایی را درباره ترور دانشمند ایرانی در صفحه توییتر خود بازنشر کرد.
پیام توییتری آشنا مشاور رییس جمهوری در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده
 
المیادین از احتمال دست داشتن تل آویو در ترور شهید فخری زاده گفت
شبکه خبری المیادین به نقل از منابع صهیونیستی، از احتمال دست داشتن تل آویو در ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ایران گفت.
المیادین همچنین به نقل از رسانه های صهیونیستی به اظهارات اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد که گفته است: این هفته کارهای زیادی انجام دادم و نمی توانم در باره همه آنها حرف بزنم./ ایرنا
 
واکنش قالیباف به ترور دکتر فخری زاده: امروز راه مماشات بسته است
رییس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی ترور محسن فخری زاده را محکوم و تاکید کرد: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

متن پیام محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
وقوع حادثه تروریستی دانشمند برجسته، پرسابقه، مجاهد و نخبه دفاعی کشور شهید دکتر محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بار دیگر چهره پلید و سرشار  از کینه و خباثت رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی نسبت به ملت شریف و سرافراز ایران را آشکارتر ‌ساخت.
دشمنان کوردل که از رویارویی و مصاف با صبر و مقاومت و ایستادگی و همچنین رشد و پیشرفت فرزندان این ملت در تمامی عرصه های تکنولوژیک، هسته‌ای و نظامی عاجز و ناتوان گشته‌اند به این گونه اقدامات ناجوانمردانه و خارج از چارچوب‌های انسانی و معیارهای بین‌المللی روی آورده‌اند که هیچ حاصلی برای آنها نخواهد داشت و صنایع ما در تمامی حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، موشکی و غیره با سرعتی بیشتر از گذشته پیش خواهد رفت.
میراث گرانبهایی که شهید فخری زاده پس از سه دهه مجاهدت پرثمر و گرانبها در مرزهای دانش دفاعی از خود به جا گذاشت، و باعث برتری های راهبردی فراوان برای نظام اسلامی شد، همچون سرمایه ای سترگ در اختیار ماست و به عنوان یک اولویت فوری در تعمیق، توسعه و ایجاد جهش در آن خواهیم کوشید.
آحاد ملت قهرمان ایران در طول سالهای گذشته ثابت کرده‌اند  اینگونه تحرکات ناجوانمردانه و اقدامات تروریستی هیچ گونه خللی در اراده راسخ و ایستادگی آنان وارد نخواهد ساخت و همچون همیشه سربلند و سلحشور دست از اهداف و آرمانهای استکبارستیز و ضدیت با رژیم‌ آدم‌کش صهیونیستی برنخواهند داشت و پاسخ قاطع و کوبنده خود را در زمان مناسب خواهند داد.
لازم است نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی اقدامات لازم را به انجام رسانند. امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت های بزرگ است که هزینۀ سنگین و غیرقابل بازگشت این ترورها را برای آنها مشخص خواهد کرد.
اینجانب ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت آقای محسن فخری‌زاده به مقام معظم رهبری، مردم قهرمان کشورمان و  خانواده بزرگوار ایشان، از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه  برای این شهید سرافراز و صبر برای بازماندگان ایشان به خصوص همسر مکرمۀ آن شهید سرافراز مسئلت می نمایم .
محمدباقر قالیباف
رییس مجلس شورای اسلامی»
 
پیام وزیر اطلاعات: آغاز شناسایی عناصر و عاملان ترور «فخری زاده» توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)
وزیر اطلاعات از آغاز شناسایی عناصر خود فروخته و عاملان ترور و به شهادت رساندن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع خبر داد.
متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در پی ترور و شهادت محسن فخری زاده به این شرح است :
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.
شهادت مظلومانه رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده موجب تالم و تاسف گردید. اینجانب از طرف خود و کارکنان خدوم وزارت اطلاعات شهادت آن مجاهد خستگی ناپذیر را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، خانواده معظم شهید و ملّت شهیدپرور ایران اسلامی صمیمانه تبریک و تسلیت می گویم و از درگاه رب الشهداء همجواری با حضرت سیدالشهداء در رضوان برین و برای خانواده معظم شهید و بازماندگان، شکیبایی و تندرستی مسئلت می نمایم.
به آگاهی مردم عزیز و قدر شناس کشورمان می رساند سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شناسایی عناصر خودفروخته تروریست این جنایت ددمنشانه را آغاز نموده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هدایت کنندگان جنایت کار خواهند گرفت.
 
پیام رییس سازمان انرژی اتمی به وزیر دفاع در پی شهادت دکتر فخری‌زاده
علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پی شهادت محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع پیام تبریک و تسلیتی به امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صادر کرد.
متن این پیام به شرح زیر ماست:
برادر ارجمند، جناب امیر حاتمی
وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
خبر ترور ناجوانمردانه برادر خدوم، شهید دکتر محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که سال های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقاء توان دفاعی کشور نمود، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.
اینجانب بدین وسیله این ضایعه دردناک را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، مجموعه وزارت دفاع، نیروهای مسلح و خانواده آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض کرده و اطمینان دارم خون آن شهید که از مدیران و دانشمندان نخبه و متعهد صنعت دفاعی کشور بود، موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد.
و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ.
 علی اکبر صالحی
معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی
 
نخستین واکنش اتحادیه اروپا به ترور شهید فخری‌زاده
کارل بیلدت، رییس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا: دور از ذهن نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و برگشتن به برجام بوده باشد.

واکنش دیپلمات سرشناس آمریکایی به ترور شهید فخری‌زاده
مارک فیتزپاتریک با انتشار توئیتی به ترور دانشمند هسته ای کشورمان محسن فخری زاده واکنش نشان داد.
مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا در توئیترش نوشت:دلیل ترور محسن فخری زاده جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.
 
دستور رییس قوه قضاییه درباره ترور شهید محسن فخری زاده
رییس قوه قضاییه در پیامی با اشاره به ترور محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع دستوراتی را صادر کرد.
پیام رییس قوه قضاییه به مناسبت شهادت محسن فخری‌زاده
بسم الله الرحمن الرّحیم
منَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا
بار دیگر دست جنایتکار عناصر خود فروخته و وابسته به بیگانگان و صهیونیسم بین‌المللی با هدف شوم مقابله با پیشرفت‌های علمی کشور، یکی از چهره‌های برجسته و مدیران و دانشمندان ایران اسلامی را آماج حملات تروریستی قرار داده و به شهادت رساندند.
استاد و مجاهد شهید «محسن فخری زاده» در دوران دفاع مقدس، در کسوت پاسداری از کشور و انقلاب اسلامی، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته بود و پس از آن با بهره‌گیری از نبوغ و استعدادهای خدادادی وارد عرصه‌های علمی و پژوهشی کشور شد و باعث رشد و بالندگی ایران اسلامی در عرصه های علم و فناوری و دانش هسته‌ای گردید و اکنون شهادت او قطعا رونق بیشتری به دستاوردهای علمی کشور خواهد بخشید.
اینجانب، شهادت این دانشمند فرهیخته و مدیر برجسته را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همرزمان و همسنگران ایشان در دفاع مقدس و جهاد علمی و به خانواده‌ی ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
از آنجا که بروز این حوادث ناگوار و از دست دادن مجاهدان علم و عمل، برای جامعه‌ی ما ضایعه‌ای غم‌انگیز و جبران ناپذیر بوده و اقدام انجام شده، یک جنایت بزرگ محسوب و تکرار چنین حوادثی به هیچ عنوان قابل قبول و تحمل نمی‌باشد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط، موظفند در اسرع وقت و با بکارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام و کلیه‌ی دست اندرکاران این جنایت اعم از عامران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.
سید ابراهیم رئیسی
 
ریشه ترور دکتر فخری زاده از نگاه عباس عبدی
عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت:
این ترورها همه را متاثر می‌کند. هر کس ذره‌ای به کشورش علاقه داشته باشد ناراحت می‌شود. طبعا نویسندگان هم باید در این باره بنویسند و تحلیل کنند ولی تا کنون هیچگاه در این زمینه ورود نکرده‌ام. زیرا مسأله اصلی در این رخداد تاکید و برشمردن بدذاتی اسراییل و غربی‌ها نیست بلکه ریشه آن را باید جای دیگری یافت.
درباره همه ترورهای هسته‌ای و سرقت اسناد سری و زدن مراکز مهم می‌توان تحلیل نوشت و ریشه‌یابی کرد، بویژه اگر توجه کنید این اقدامات بعد از دولت پیش آغاز شد. بیش از آن که وجه اطلاعاتی ماجرا اهمیت داشته باشد به نظر من وجوه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی این پدیده باید تحلیل و واکاوی شود. 
متاسفانه سیاست رسمی کشور به هیچ وجه آمادگی شنیدن واقعیات در این زمینه‌ها را ندارد در نتیجه نمی‌توان به آنها ورود کرد. خیلی سربسته باید گفت که ریشه ماجرا در مجموعه اتفاقاتی است که بعد از سال ۸۴ رخ داد. شاید برخی تعجب کنند، ولی معتقدم که این نفوذ اطلاعاتی دقیقا با فساد هم‌ریشه است. 
هر دو ناهنجاری از یک سو محصول عمومیت یافتن بی‌تعهدی به سیاست و کشور است، و از یک سوی دیگر ناشی از طبیعی شدن حضور افراد فرصت طلب و بی‌ریشه و نان به نرخ روز خور و دورو و دروغگو و چاپلوس در ساختار مدیریتی کشور بود. هر دو علت و هر دو نتیجه یعنی فساد و نفوذ یکدیگر را تقویت کردند. در نتیجه این وضعیت سطح سیاست در ایران چنان نازل و حتی سخیف شده که در تصور نمی‌گنجد.
می‌گویند شخصی به قصد دزدی دیواری را حفر می‌کرد. گفتند چه می‌کنی؟ گفت دهل می‌زنم. گفتند پس چرا صدای دهل نمی‌آید؟ گفت فردا خواهید شنید. 
آن دهلی که در سال ۸۴ زده شد خیلی زود صدایش بلند شد. باز هم نشنیدید. اکنون چقدر باید رساتر شود تا بشنوید؟ نمی‌دانم آیا فرصتی پیش می‌آید که جزییات این تحلیل و استدلال را بیان کنم؟ امیدوارم.
 
واکنش انصارالله یمن به شهادت محسن فخری‌زاده
دفتر سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد:
شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می گوییم و بر حق ایران در پاسخ به کسانی که این جنایت را طراحی و اجرا کردند تاکید می‌کنیم.
جنایت ترور دانشمندان بزرگی مانند فخری‌زاده در چارچوب تلاش برای تهی کردن امت اسلامی از تجربه‌های علمی که دشمن آن را فقط برای خود می‌خواهد، انجام می‌شود که البته به اذن خداوند همه این تلاش ها شکست خواهد خورد.
 
واکنش جبهه خلق برای آزادی فلسطین به ترور شهید فخری‌زاده
فرماندهی کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته کشورمان اعلام کرد که برخلاف توهم رهبران تروریست صهیونیستی، ترور محسن فخری‌زاده توانایی‌های ایران را تضعیف نمی‌کند.
 
پیام علی لاریجانی در پی شهادت محسن فخری زاده
مشاور رهبر انقلاب نوشت: بار دیگر دشمن جاهل و شرور ملت ایران در اقدامی کور و ذلت‌بار یکی از  دانشمندان هسته‌ای کشور، جناب آقای  محسن فخری‌زاده را به شهادت رساند
این نخستین بار نیست که استکبار کوردل دست به این گونه اقدامات بزدلانه می‌زند. آنان می‌دانند با این شیوه‌های خباثت‌آمیز نمی‌توانند خللی در اراده مصمم ملت بزرگ ایران ایجاد کنند
شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان خدوم و پژوهشگران برجسته در صحنه‌های علمی کشور بودند و به شهادت رساندن ایشان توسط دشمنان بیانگر عمق کینه آنان نسبت به فرزندان برومند ملت ایران است
اینجانب ضمن تسلیت این حادثه به  مقام معظم رهبری،‌ جامعه علمی کشور و مردم متدین ایران اسلامی و طلب صبر و شکیبایی برای خانواده این شهید عالی‌مقام، از خداوند متعال برای روح بلند ایشان علودرجات را مسالت می‌کنم
 
فرمانده کل ارتش: حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است
فرمانده کل ارتش در پیامی، با تبریک و تسلیت شهادت محسن فخرزاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تصریح کرد: دست جنایکار آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده می شود.
متن پیام امیر سرلشکر موسوی به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا
 شهادت دکتر محسن فخری زاده، این مدیر خدوم و مخلص را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، مردم شهید پرور و جامعه علمی و دفاعی کشور و وزیر محترم دفاع تبریک و تسلیت عرض می کنم .
دشمنان کوردل انقلاب اسلامی با این اقدامات جنایتکارانه هرگز نمی توانند ملت بزرگ ایران را از راه پیشرفت و توسعه صلح جویانه بازدارند و  ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده برگ دیگری از سند مظلومیت مردم ایران در مسیر اقتدار و عزت است.
در ادامه پیام امیر سرلشکر  موسوی آمده است، دست جنایکار آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده می شود و این اقدام زبونانه نزد ملت های آزاده جهان محکوم است. 
ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این توطئه خبیثانه با قدرت اعلام می دارد، حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.»
 
پیام تسلیت جهانگیری در پی شهادت دکتر محسن فخری زاده
معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی ضمن تسلیت شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، تصریح کرد: بدون تردید این دست اقدامات ضد انسانی و کوردلانه محکوم به شکست است و خللی در عزم جدی ملت بزرگ ایران در دستیابی به پیشرفت و توسعه در حوزه‌های دفاعی که تامین کننده مصالح و امنیت ملی کشورمان است، وارد نمی‌کند و دشمنان این مرز و بوم را بیش از پیش نامیدتر خواهد نمود.
متن پیام دکتر اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت مظلومانه مدیر متعهد و دانشمند جناب آقای دکتر محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دست تروریست های جنایتکار و وابسته به رژیم نامشروع و غاصب صهیونیستی را به مقام معظم رهبری، مردم قدرشناس ایران، همکاران ایشان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بستگان به ویژه خانواده ارجمند این شهید بزرگوار تسلیت میگویم.
بدون تردید این دست اقدامات ضد انسانی و کوردلانه محکوم به شکست است و خللی در عزم جدی ملت بزرگ ایران در دستیابی به پیشرفت و توسعه در حوزه های دفاعی که تامین کننده مصالح و امنیت ملی کشورمان است، وارد نمی کند و دشمنان این مرز و بوم را بیش از پیش نامیدتر خواهد نمود.
لازم است دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ذی ربط با سرعت و دقت تمام نسبت به شناسایی و برخورد با عوامل این ترور جنایت آمیز اقدام و نتیجه را به اطلاع عموم مردم شریف ایران برسانند.
از خداوند متعال برای آن شهید عزیز حشر با شهدا و اولیاء الهی و علو درجات و برای بازماندگان معزا صبر و اجر مسالت دارم.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور
 
پیام تسلیت وزیر ورزش و جوانان در پی ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری زاده
وزیر ورزش و جوانان در پی ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری زاده پیام تسلیتی صادر کرد.
متن پیام مسعود سلطانی فر به شرح ذیل است:
بسم رب الشهدا و الصدیقین
ترور ناجوانمردانه شهیددکتر محسن فخری زاده، از دانشمندان برجسته کشورمان توسط عوامل رژیم بدنام و جعلی صهیونیستی نشان داد دشمنان ملت ایران نتوانستند اراده این ملت بزرگ را در جنگ اقتصادی و تحریکات نظامی بشکنند و حالا با تمسک به اقدامات بزدلانه تلاش می کنند در عزم و اراده مردم ایران خلل وارد کنند ولی همانگونه که در چهار دهه گذشته نتوانستند، پس از این هم نخواهند نتوانست.
اینجانب شهادت مظلومانه محسن فخری زاده را خدمت رهبر معظم انقلاب،  ریاست محترم جمهور، وزیر محترم دفاع، همکارانشان، خانواده معزز ایشان و ملت قهرمانپرور ایران تبریک و تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای این شهید عزیز علو درجات را خواستارم.
مسعود سلطانی فر
 
پیام فرمانده کل سپاه در پی ترور شهید فخری زاده: انتقام در دستور کار قرار گرفت
فرمانده کل سپاه: دشمنان کوردل ملت ایران به ویژه طراحان، عاملان و حامیان این جنایت نیز بدانند اینگونه جنایات در عزم و اراده ایرانیان برای ادامه این مسیر پر شکوه و اقتدار آفرین خللی ایجاد نخواهد کرد و انتقام و مجازات سخت از آنان در دستور کار قرار گرفته است.
 
اخطار ظریف به عاملان ترور دانشمند بزرگ ایرانی
وزیر خارجه در توییتی به زبان عربی نوشت: بار دیگر ایران با ترور یکی از دانشمندان بزرگ خود توسط تروریست‌ها، قربانی تروریسم شده است. قهرمانان ما برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه و جهان همیشه با تروریسم روبرو بوده اند. شهادت به خاطر خدا راه مردان حق است و مجازات خطاکاران یک قانون الهی است.
 
انتقاد شدید رئیس سابق سازمان سیا از عملیات ترور شهید فخری زاده
جان برنان نوشت:
 این یک عمل جنایتکارانه و بسیار غیر مسئولانه بود. این اقدام خطر واکنش مرگبار  تلافی جویانه و دور جدیدی از درگیری های منطقه ای را در پی دارد.
برای رهبران ایرانی عاقلانه خواهد بود که منتظر بازگشت رهبری مسئولانه آمریکا در صحنه جهانی باشند و در برابر اصرار برای واکنش به کسانی که آن ها را مقصر این واقعه می دانند، مقاومت کنند.
من نمی دانم آیا یک دولت خارجی، پشت ترور فخری زاده بوده است یا نه. چنین اقدامی از طریق تروریسم دولتی، نقض آشکار قوانین بین المللی است و دولت های بیشتری را به انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی ترغیب می کند.
این ترورها بسیار متفاوت از حمله به رهبران تروریست ها و عوامل گروه هایی مانند القاعده و داعش است که حاکمان یک کشور نیستند و می توان آنها را به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین المللی، هدف قرار داد تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود./ انتخاب
 
واعظی: عاملان حرکت مزورانه ترور شهید فخری زاده پاسخ کوبنده دریافت می کنند
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در پیام تسلیت خود در پی ترور شهید فخری زاده نوشت: بدون تردید همه عوامل و ایادی این حرکت مزورانه به زودی شناسایی و پاسخ سخت و کوبنده ملت ایران را دریافت خواهند کرد.
 
البرادعی: ترور فخری‌زاده حاکمیت قانون را به خطر انداخت
رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به ترور «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی کشورمان هشدار داد که این کار حاکمیت قانون را به خطر انداخت.
محمد البرادعی روز جمعه این توئیت را در واکنش به پیام یک سناتور آمریکایی منتشر کرد که نوشته بود ترور مقام ایرانی جهان را امن‌تر نخواهد کرد.
 
پیام دادستان کل کشور در پی ترور شهید محسن فخری‌زاده
این اقدام وحشیانه تروریست‌های وابسته به استکبار جهانی ناشی از اوج استیصال و درماندگی آنان از رشد و پیشرفت علمی و سر افزاری و استقلال ملت ایران در عرصه‌های هسته‌ای و دفاعی کشور است.
قطعا ملت شهید پرور ایران از خون پاک این شهید نخواهد گذشت و انتقام خون وی را از قاتلان و آمران و حامیان او خواهد گرفت و اجازه نخواهد داد که این جنایتکاران در رسیدن به اهداف پلید خود که همان وابستگی و تسلیم ملت بزرگ ایران است دست یابند.
 
انتقاد استاد دانشگاه کالیفرنیا از دورویی غربی ها نسبت به جنایت صهیونیست ها
اسعد ابوخلیل استاد دانشگاه کالیفرنیا نوشت: تصور کنید اگر ایران ، یا دولت دیگری که با ایالات متحده همسو نیست ، دست به قتل دانشمندان هسته ای اسرائیلی بزند.  آیا می توانید خشم دولت های غربی ، رسانه ها ، سوداگران حقوق بشر و اتاق های فکر را تصور کنید؟ اوه ، البته بمب های هسته ای اسرائیلی صدمه ای نمی بیند.
 
پیام شکوری راد در پی ترور دکتر فخری زاده: ‌باید بیش از این مراقب جان این عزیزان بود
شکوری‌‌راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی: ‌ترور دکتر ⁧ محسن فخری زاده⁩ و شهادت وی باری از غم و اندوه بر دل‌ همه ایران‌دوستان نشاند. هزار افسوس بر از دست‌دادن چنین دانشمندانی که عزمشان اعتلای نام ایران و ایرانی است.به روان او درود می‌فرستم و فقدانش را به همه مردم ایران تسلیت می‌گویم. ‌باید بیش از این مراقب جان این عزیزان بود.
 
واکنش سازمان ملل به ترور دانشمند ایرانی
سازمان ملل در واکنش به ترور دکتر فخری زاده اعلام کرد: از دست زدن به هر اقدامی که باعث تنش در منطقه می شود، خودداری کرد!
 
روسیه: فخری‌زاده با چراغ‌سبز آمریکا ترور شد
دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد:
ترور (شهید) فخری‌زاده با چراغ‌سبز آمریکا برای ترورهای سیاسی برون مرزی انجام شد.
آنچه تحلیل روزنامه نیویورک‌تایمز به ما می‌گوید بازتابی از آمادگی آمریکا برای اعطای چراغ‌سبزی به ترورهای سیاسی برون مرزی است.
این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک، به رخ بکشد./ ایرنا
 
واکنش شریعتمداری به ترور دکتر فخری زاده: آرامشان نگذارید که آرامتان نمی‌گذارند! 
مدیر مسئول کیهان:
امام خمینی -رضوان‌الله تعالی علیه- برای تامین امنیت کشور و حفظ آرامش مردم در مقابل تو‌طئه دشمنان فرمول کار‌سازی ارائه کرده و می‌فرمایند: «... همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‌تان-‌به خیال خودشان- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر لحظه‌ای آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند».
رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ضرورت برخورد پیشگیرانه با دشمن و تحمیل هزینه سنگین در قبال جنایات دشمنان تاکید ورزیده‌اند. به کار گرفتن همین فرمول کارساز بوده است که آمریکا و متحدانش را از انتقام ایران به وحشت ‌انداخته است. 
شواهد فراوانی از نقش اسرائیل در ترور شهید محسن فخری‌زاده در دست است به گونه‌ای که با جرأت و صراحت می‌توان رژیم صهیونیستی را عامل اصلی این جنایت دانست.
 
پیام سید محمد خاتمی در پی شهادت محسن فخری زاده
بسم الله الرحمن الرحیم
دست ناپاک دشمنان انقلاب و ایران و سربلندی مردم، بار دیگر با حربه ناپاک ترور فرزند دانشمند و مجاهد راه اعتلای میهن و انقلاب جناب محسن فخری زاده را به شهادت رساند تا مسیر پیشرفت همه جانبه کشور و  استقلال و سرافرازی میهن را سد کند، اما به یاری حضرت پروردگار پیروز نهایی ملت ایران است.
من این مصیبت را به همه تلاشگران و رهروان راه استقلال و سربلندی، همراهان و همرزمان آن دانشمند عزیز و به خصوص به خانواده محترم فخری زاده تسلیت می گویم و علو درجات این شهید و خذلان و رسوایی آمران و عاملان این جنایت را از خداوند منان خواستارم.
سید محمد خاتمی، 1399/9/7
 
تخت‌روانچی: تروریسم واضح دولتی علیه دانشمند برجسته ما برای ایجاد ویرانی در منطقه طراحی شده است
نماینده ایران در سازمان ملل در توییتی نوشت:
تروریسم واضح دولتی علیه دانشمند برجسته ما، نقض آشکار قوانین بین المللی است و برای ایجاد ویرانی در منطقه ما طراحی شده است.
‌این اقدام باید توسط شورای امنیت و دبیرکل محکوم شود. ایران هرگز برای محافظت از مردم خود و بازدارندگی در قبال تعرضات تردیدی به خود راه نمی‌دهد.
 
واکنش حزب الله لبنان به ترور دکتر فخری زاده: پاسخ در دستان ایران است
شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان با محکوم کردن ترور محسن فخری زاده شهید صنعت دفاعی کشورمان این ضایعه را به ملت و مقام های جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.
شیخ نعیم قاسم، شهادت فخری زاده دانشمند ایرانی به دست ایادی آمریکا و اسرائیل را به آیت الله سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری، وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت و این جنایت را بخشی از نبرد علیه ایران، منطقه و فلسطین دانست.
وی جمعه شب در گفت و گو با المنار افزود: ما این حمله را محکوم می کنیم و معتقدیم که پاسخ به این جنایت در دستان مقام های ذیربط در ایران قرار دارد. شهادت مایه عزت و شرف است و ترورها ما را نمی لرزاند./ ایرنا
 
یک استاد دانشگاه: توییت کافی نیست، به شورای امنیت شکایت کنید
دکتر حمید احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران:
دشمنان تاریخی و درجه یک کشور و در راس همه انها نظام ال سعود سالها هست رویای نابودی ایران را در جریان یک حمله نظامی تمام عیار توسط امریکا و اسراییل علیه کشورمان در سر میپرورانند و در این راه با پرداختن ملیاردها دلار پنهانی به ترامپ و دولتش و نیز نتانیاهو و یارانش موفق شدند برجام را ناکام بگذارند و تحریم های گسترده علیه اقتصاد و ملت ایران اعمال کنند.
اکنون که موفق به نگهداری ترامپ نشدند و وحشت از سر گیری احتمالی مذاکرات ایران و امریکا یا حداقل ارامتر شدن فضا میان دوکشور انها را فرا گرفته است، در صدند زمینه یک حمله نظامی اساسی علیه ایران را فراهم کنند.
بدون شک ترور دانشمند هسته ای ایران با هماهنگی سرویسهای اطلاعاتی هر سه کشور صورت گرفته و میخواهند انرا زمینه ساز حمله نظامی کنند.
وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور باید به تلاش تبلیغاتی زیادی برای اگاهی جهانیان از این دسیسه شوم ضد ایرانی دست بزنند و توییت کردن را کافی ندانند.
شکایت به شورای امنیت سازمان ملل و طرح و افشای این دسیسه حداقل کاری است که باید انجام داد./ جماران
 
غریب‌آبادی: متهم شهادت فخری‌زاده مشخص است
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به شهادت «محسن فخری زاده» دانشمند صنعت دفاعی کشورمان تصریح کرد که متهم این ضایعه مشخص است.
کاظم غریب آبادی روز جمعه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:‌
در یکی از جلسات مجازی وین حضور داشتم که از ترور و شهادت فخری زاده مطلع شدم. خبری شوکه کننده بود. این شهید بزرگوار را بیش از ٢٠ سال است که می شناسم. در کار بسیار جدی و اهل عمل بود و در پیشبرد امور، اهل مسامحه نبود. دانشمندی پرتلاش بود که فعالیتش محدود به یک یا دو حوزه نبود. برای اعتلای صنعت دفاعی و تقویت توان کشور در حوزه پدافندی، اقدامات بسیاری انجام داد.
وی با بیان اینکه «جوانان و مردم ما باید این سرمایه های ملی را بشناسند» افزود: از وزارت دفاع و صدا و سیما درخواست می کنم تا این شهید عزیز را تا جایی که امکان دارد، بیشتر به جامعه معرفی کنند.
 
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها: آمران این جنایت هیچ تمایزی بین جریان های سیاسی در ایران قائل نیستند
 به نام خدا
ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون
حادثه‌ی ‌ترور شهید ‎دکتر محسن فخری‌زاده، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، که شخصیتی انقلابی، دانشگاهی، ملی و اخلاقی بود و نقشی تعیین‌کننده در تقویت توان بازدارندگی دفاعی ایران داشت دل هر ایرانی را عمیقا به درد آورد.
این حادثه، که با توجه به پیشینه‌ی آن رد پای رژیم صهیونیستی در آن مشهود است، نشانگر عمق شرارت دشمنان ملت ایران است. آنها با این اقدام شرورانه از یک سو در صدد ضربه زدن به توان بازدارندگی دفاعی ایران و از سوی دیگر تحریک و تنش زایی در منطقه‌ی ما هستند.
بی تردید آمران این جنایت هیچ تمایزی بین جریان های سیاسی در ایران قائل نیستند. در چنین شرایطی حفظ انسجام ملی در سیاست داخلی باید اولویت اساسی همه باشد. بدترین سناریو در شرایطی محقق می شود که این ترور ناجوانمردانه زمینه را برای قطبی تر شدن جامعه و سیاست در ایران فراهم آورد. قطبی تر شدن/کردن جامعه راهبرد کلان دشمنان ایران است. البته این به معنای عدم واکنش به چنین اقدامات شرورانه نیست. اما اقدامات تلافی جویانه باید از طریق نهادهای ذیربط و در قالب های حرفه ای و نه هیجانی صورت گیرد.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن محکوم ساختن این اقدام سبعانه و عرض تسلیت به عموم ملت شریف ایران و خانواده‌ی داغدار آن شهید عزیز، اقشار مختلف، بویژه طیف‌ها و جریانات سیاسی را دعوت می‌کند که شهادت این سردار پاکباخته‌ی عرصه‌ی دفاعی کشور را به فرصتی برای تقویت همبستگی ملی تبدیل و از هرگونه اقدام یا اظهار تفرقه‌انگیز پرهیز کنند.
از دولت و دستگاه دیپلماسی کشور می‌‌خواهیم که با قاطعیت از مراجع بین‌المللی خواهان محکومیت شدید تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی شوند و تعقیب قضایی هیئت حاکمه این رژیم را در مراجع قضایی بین‌المللی دنبال کنند.
از دستگاههای امنیتی، انتظامی و قضایی کشور انتظار می‌رود با هوشیاری و حساسیت بیشتر راه نفوذ سرویس‌های بیگانه به مناطق حساس کشور را مسدود کنند و با شناسایی عوامل آنها و نابودی شبکه‌ی ترور امکان تکرار چنین تحرکاتی را از آنها سلب کنند.
از خداوند بزرگ برای شهید عزیز محسن فخری زاده و محافظ وفادارش رحمت و مغفرت و علو درجات و هم‌نشینی با اولیای الهی را مسألت داریم.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
 هشتم آذر ۱۳۹۹
 محمد رضا واعظ مهدوی
 ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا ؛ بل احیاءًُ عند ربهم یرزقون:
هرگز کسانی که در راه خدا شهید شده اند را مرده نپندارید؛ آنان زنده اند و نزد پروردگار خود از رزق و روزی برخوردارند.
شهادت مظلومانه دانشمند فرهیخته و خلاق ؛محسن فخری زاده پژوهشگر توانمند میهن پرست و خدمتگزار ؛ به دست تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی تسلیت می گویم. دست های این رژیم جنایتکار نه تنها به خون کودکان فلسطینی ؛ بلکه به خون مبارزان عرب و دانشمندان جهان اسلام آلوده است؛ عجیب اینکه این آدمکشان همه این جنایات را با مصونیت از همه محکومیت های جهانی مرتکب می شوند و کاندیداهای جهان سیاست در اروپا و امریکا در نزدیکی به چنین رژیمی گوی سبقت از یکدیگر می ربایند! گویی عدالت و آزادگی گوهر کمیابی در دنیای امروز شده است، و محکومیت جنایت و بی قانونی فقط مخصوص ضعفا و کشورهای جهان سوم است و آمران و عاملان جنایت اگر غربی و صهیونیست باشند، مجاز هستند! این جنایت هولناک بار دیگر نشان داد که با جهان ظلم و بی عدالتی تنها با زبان قدرت و امنیت می توان سخن گفت.
انشالله خداوند  روح بلند شهید فخری زاده را در درجات والای عرش خویش جای دهد و خون پاکش را وسیله سقوط ظلم و برقراری عدالت در جهان قرار دهد. 
محمد رضا واعظ مهدوی
انتهای پیام/
همه واکنش ها به ترور دانشمند هسته ای ایران منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار