مدیرعامل تپسی؛

از عرضه اولیه سهام برای رشد تپسی استفاده خواهیم کرد

1399/08/29 - 12:14 - کد خبر: 32216 نسخه چاپی

نصر: تپسی اولین استارتاپ بزرگی است که وارد بورس می‌شود. «میلاد منشی‌پور» مدیرعامل تپسی در گفتگویی جزییات بیشتری از این رویداد مهم برای اکوسیستم استارتاپی کشور را تشریح کرد. به گفته او، سهام تپسی در بازار دوم فرابورس عرضه خواهد شد و «بازار هدف» فضای مناسبی برای استارتاپ‌های بزرگ نیست.

به گزارش نصر، نکته مهم دیگری که منشی‌پور در این مصاحبه به آن اشاره کرد، برنامه‌های تپسی برای آینده‌اش پس از ورود به بورس است که شامل «گسترش فعالیت در حوزه‌های مجاور و غیر مجاور» می‌شود.
اما اکنون مرحله بعدی برای تپسی چیست و نماد این شرکت چه زمانی بر تابلوی فرابورس جای می‌گیرد؟ منشی‌پور در پاسخ به این سوال به دیجیاتو گفت: «انتظار داریم تا اواسط زمستان نماد تپسی روی تابلو قرار بگیرد. طبق روال عادی، پذیرش‌ها شروطی دارند و باید برخی پروسه‌های قانونی را نیز طی کنیم. در نتیجه احتمالاً، رفتن روی تابلو و عرضه سهام به اواسط زمستان می‌کشد و اتفاقاً امیدوارم آن زمان بازار سرمایه شرایط مناسبی داشته باشد.»
یکی از مهم‌ترین مسائل در این میان، بازار عرضه‌ی سهام استارتاپ‌های بزرگ است. در ماه‌های اخیر گفته می‌شد که سهام استارتاپ‌های بزرگ در «بازار هدف» (که بازاری در فرابورس است) عرضه می‌شود اما در نهایت تپسی به بازار دوم فرابورس راه پیدا کرده است. مدیرعامل تپسی در پاسخ به این نکته که چه اتفاقی برای بازار هدف افتاد، گفت:
«از ابتدا هم ما و هم استارتاپ‌های بزرگ دیگر گفته بودند که بازار هدف فضای مناسبی برای استارتاپ‌های بزرگ نیست و بیشتر برای استارتاپ‌ها متوسط و کوچک مناسب است. از طرفی اگر فرض کنیم که این بازار در سال گذشته ایجاد شده بود، بدون مشکل می‌توانستیم به آن وارد شویم اما بازار هدف، محیط مناسبی برای استارتاپ‌های کوچک تا متوسط است و به همین دلیل ما علاقه‌ای به عرضه سهام در این بازار نداشتیم؛ تمام تلاش ماه‌های گذشته‌ی ما هم این بود که بتوانیم وارد بازار اصلی شویم.»
نکته مهم دیگر مربوط به خود عرضه سهام است که حداقلی خواهد بود یا خیر. مدیرعامل تپسی در همین رابطه گفت که مذاکرات بعدی تعیین خواهد کرد که چند درصد سهام عرضه خواهد شد: «هدف ما این است که از عرضه اولیه برای رشد استفاده کنیم. در واقع سرمایه‌ای که از این مسیر جذب می‌شود برای رشد و توسعه شرکت استفاده خواهد شد.»
پذیرش تپسی در فرابورس در حالی بالاخره انجام شد که بورس تهران دوران طلایی خود را پشت سر گذاشت و اتفاقا همین پشت سر گذاشتن این دوران کلیدی و ریزش‌های هنگفت، باعث شد تا بسیاری از مردم اعتماد خود به بازار سرمایه را از دست بدهند. همین مسئله باعث شده تا عده‌ای از فعالین در اکوسیستم استارتاپی معتقد باشند اکنون زمان مناسبی برای عرضه اولیه اولین استارتاپ بزرگ ایران نیست. با این حال منشی پور پاسخ به این انتقاد به دیجیاتو گفت:
«ما بلند مدت به موضوع نگاه می‌کنیم. در واقع ورود تپسی و شرکت‌های استارتاپی بزرگ به بازار بورس، یعنی پیوند خوردن یک صنعت جدید -که می‌تواند از بزرگ‌ترین صنایع کشور باشد- با بدنه رسمی اقتصاد کشور. وقتی با این نگاه موضوع را ببینیم، بحث چندین سال و چندین دهه در میان است و دیگر شرایط کوتاه مدت، اهمیت کمتری پیدا می‌کنند. هرچند که فکر می‌کنم بازار بورس در حال رفتن به سمت ثبات است. از طرفی این موضوع هم تا حدی قابل مدیریت است و تاریخ عرضه را می‌توان به گونه‌ای مدیریت کرد که بهترین زمان باشد. اما نهایتا سطح اهمیت این موضوع قابل چشم‌پوشی است.»
اما نهایتا تپسی در آینده نزدیک با ورودش به بورس چه تفاوتی با تپسی امروز خواهد کرد؟ این سوال هم از نظر ساختاری و هم از نظر سطح رقابت میان دو تاکسی اینترنتی بزرگ ایران مطرح است. اکنون آیا تپسی می‌تواند رقابت را به مرحله جدیدی ببرد؟ در پاسخ منشی‌پور می‌توان اشاره‌هایی یافت به آینده‌ای که تپسی قرار نیست صرفاً یک تاکسی اینترنتی باشد و می‌خواهد در حوزه‌های «غیرمجاور» هم فعالیت کند:
«با ورود تپسی به بورس سه اتفاق می‌افتد. ابتدا اینکه شفافیت در تپسی به حداکثر و میزان رگولاتوری در آن به حد نهایی خود می‌رسد. این اتفاق خوبی برای همه در صنعت است که اگرچه دردسرهای مدیریتی‌اش را دارد اما ایجاد شفافیت کامل نهایتاً به نفع همه است. مورد دوم، دسترسی به سرمایه بزرگ است. در طول سال‌های گذشته، مزیت رقیب ما دسترسی به سرمایه خارجی بود که حالا با ورود تپسی به فرابورس و دسترسی ما به فاندینگ این موضوع حل می‌شود. مورد سوم اینکه با ورود ما به بورس، کار گسترش فعالیت‌مان به حوزه‌های مجاور و غیرمجاور ساده‌تر می‌شود؛ و این اتفاقی است که باید هرچه سریع‌تر شروع شود.»
انتهای پیام/
 از عرضه اولیه سهام برای رشد تپسی استفاده خواهیم کرد منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار