خبر/

تجلیل از ۴۰ سال تلاش برای برگزاری دعای کمیل در تبریز

1399/08/15 - 16:35 - کد خبر: 30248 نسخه چاپی

نصر: در آیینی با حضور جمعی محدود و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، از چهار دهه تلاش بی‌شائبه محمد نقی دورانی برای برگزاری دعای کمیل تجلیل شد.

به گزارش نصر، محمدنقی دورانی، متولد ۱۳۳۰ شمسی شهرستان شبستر است و از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز مسوولیت برگزاری دعای کمیل در مسجد جامع تبریز را بر عهده داشته است.
دورانی سال های نوجوانی را در تهران سپری کرده و در مهدیه تهران نیز به فعالیت های مذهبی مشغول بوده است؛ او ۲ سال مانده به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تهران را به مقصد تبریز ترک گفت و در فعالیت های انقلابی شرکت کرد. 
دورانی به دلیل توانمندی هایش در بکارگیری و راه اندازی سیستم های صوتی، پس از انتقال نماز جمعه تبریز از میدان راه آهن این شهر به مصلا در سه راه طالقانی، مسوول تاسیس سیستم صوتی این رویداد عبادی - سیاسی در تبریز انقلابی و ناآرام می شود. 
با تثبیت نظام جمهوری اسلامی، دورانی به مسوولیت سمعی بصری اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گماشته می شود و همزمان با تنظیم برنامه های صوتی نماز جمعه تبریز، مسوولیت راه اندازی دعای کمیل بر مبنای راه اندازی سیستم صوتی رایج روز را نیز بر عهده می گیرد. 
دورانی با اشاره به ۴۰ سال تلاش مداوم برای برگزاری دعای کمیل در مسجد تاریخی جامع تبریز، با فروتنی می گوید که این تنها داشته اش برای عرضه در بارگاه حق تعالی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در آیین تجلیل از ۴۰ سال تلاش محمدنقی دورانی برای برپایی دعای کمیل در مسجد جامع تبریز گفت: جنس انقلاب اسلامی، معنوی است و اگر معنویت را از آن منها کنیم، اساساً فلسفه حاکمیتش را از دست می دهد.
حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه البته این گفته به معنای چشم پوشی از دستاوردهای اقتصادی و رفاهی و  امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در این سال ها نیست، افزود: اما اگر از همه اینها معنویت کم شود، حاکمیت، حاکمیت اسلامی نمی شود و اگر هم باشد به تعبیر رهبر انقلاب، فقط یک پوسته است.
وی اضافه کرد: به فرمایش رهبر شاید جهان استکبار بدشان هم نیاید که یک نفر  حتی معمم در راس حاکمیت قرار گیرد، ولی از درون از اسلام و معنویت تهی باشد، در این صورت فقط پوسته ای باقی می ماند؛ اتفاقا فاکتور مهم پیروزی انقلاب اسلامی هم معنویت است. 
وی ادامه داد: معنویت بود که به مردم استقامت داد در مقابل سیستم ددمنشانه و در روزهای مبارزه  محکم بایستد و معنویت بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما را هشت سال در مقابل کل دنیا مقاوم نگه داشت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این معنویت است که بعد از سال های  دفاع مقدس در هر عرصه ای که پررنگ شدیم در آن عرصه موفقیت مان مضاعف شد؛ معنویت ما ناشی از اعتقاد به توحید است توحیدی که نظام جمهوری اسلامی پرچمش مفتخر به آن کلمه الله است.
وی تشریح کرد: برای زنده نگه داشتن این معنویت و پمپاژ و تقویت کردن آن افرادی هستند که شبانه روز و خالصانه برای آن زحمت کشیده اند و خودشان را در این راه وقف کرده اند. و آقای دورانی یکی از این افراد است.
وی یادآوری کرد: آقای دورانی به عنوان یک فرد انقلابی در ۴۰ سال گذشته تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه ای دعای کمیل را تعطیل نکرده است. 
محمدنقی دورانی نیز به عنوان کسی که ۴۰ سال پرچم دعای کمیل را در مسجد جامع تبریز برافراشته نگه داشته است، در این آیین گفت: از روی علاقه ای که به این انقلاب دارم، دعای کمیل را برگزار کردم؛ چون جوان با ایمان در تبریز خیلی زیاد است، همیشه در مراسمها چای داشتیم که من تهیه می کردم و جوانان نیز هزینه تنقلات را تقبل می کردند.
وی افزود: اوایل دعای کمیل توسط استاد جابری برگزار می شد، اما چون می خواستیم از مداحان جدید هم  استفاده کنیم آقای عطائیان هم به جمع ما پیوستند که هم از روی علاقه و ایمان می خواندند و هم بر روی معنا تاکید می کردند.
دورانی با اشاره به اینکه دعای کمیل مسجد جامع تبریز تا یکهزار نفر نیز شرکت کننده داشت، گفت: آن زمان آقای جابری در شرکت واحد اتوبوسرانی بود و با ۳۰ دستگاه اتوبوس شرکت کنندگان جابجا می شدند.
وی ادامه داد: برگزاری دعای کمیل که بعد دعای توسل نیز به آن اضافه شد، حتی در اوج بمباران تبریز نیز که مسجد جامع در اثر بمباران شهر توسط هواپیماهای بعثی مانند ننو تکان می خورد، تعطیل نشد.
انتهای پیام/
تجلیل از ۴۰ سال تلاش برای برگزاری دعای کمیل در تبریز خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار