سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی؛

مسئولان شهری به تخریب فضای سبز حساس باشند

1399/08/08 - 11:42 - کد خبر: 29784 نسخه چاپی

نصر:سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با انتقاد از قطع درختان در کلانشهر تبریز، گفت: مسئولان شهری نسبت به تخریب فضای سبز این شهر باید حساس بوده و برای مقابله با آن جدی باشند.

به گزارش نصر، احمد موقری روز پنجشنبه در جلسه بررسی نحوه رسیدگی به پرونده های تشکیل شده در خصوص فضای سبز و قطع درختان در سطح شهر با تاکید بر اینکه حساسیت مسئولین شهری نسبت به قطع درختان و تخریب فضای سبز  باید بیشتر شود، افزود: در حال حاضر در کلان شهر تبریز کمتر از یک میلیون اصله درخت وجود دارد، در حالی که نیاز این شهر ۳ میلیون نفری بیش از شش میلیون اصله درخت است.
وی اظهار کرد: باغ شهر تبریز که روزی جزو افتخارات این شهر بود، اکنون به جهت بی توجهی ها به طور کلی این خصوصیت اش را از دست داده و در جایگاه بسیار پایینی در میان کلان شهرها قرار گرفته است؛ گسترش روزافزون ساخت و سازهای شهری و به تبع آن احتمال قطع بی رویه درختان و از بین رفتن فضاهای سبز، بر اهمیت و نقش درختان در حیات فیزیکی و هویتی شهرها افزوده شده است.
موقری یادآوری کرد: قطع بی رویه درختان در تبریز موجب شده است نیازهای روحی و جسمی شهروندان به درختان و کارکرد مهم آنها در زندگی شهری نادیده گرفته شود.
وی قطع درختان و از بین بردن فضای سبز را دارای مجازات قطعی بر اساس قوانین موضوعه دانست و از مردم درخواست کرد به اهمیّت وجود درخت در سطح شهر و منازل توجه زیادی داشته و در صورت نیاز به جابجایی درختان، با در نظر گرفتن این نکته که مرجع قانونی برای هرگونه جابجایی، هرس و قطع درختان کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز و در چهارچوب پیشگیری از تخریب فضای سبز می باشد، اقدام به اخذ مجوز این این مرجع قانونی کنند.
موقری ادامه داد: بر همین مبنا مردم باید در طراحی نقشه های ساختمانی نیز موقعیت درختان واقع در نقشه، ساختمان و  معابر را نیز در نظر بگیرند و در این رابطه علاوه بر مالکان، نقش نقشه برداران و شهرداری ها بسیار مهم و محوری است.
وی با بیان اینکه تاکنون بارها درختان شهر در مناطق مختلف تبریز در تهدید ساخت و سازهای قانونی و غیرقانونی قرار گرفته اند، گفت: در این راستا نه فقط ساخت و سازهای شخصی، بلکه در مواردی گاه به بهانه اجرای پروژه های شهری نیز درختان قطع می شود که باید حساسیت مسئولین نسبت به قطع درختان و تخریب فضای سبز بیشتر شود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با ابراز تاسف از اینکه باغات بزرگ شهر تبریز با هدف تغییر کاربری در آینده با عدم رسیدگی و آبیاری، با تنش آبی مواجه یا خشکانده می شوند، اظهار داشت: صاحبان باغات باید در صورت عدم امکان آبیاری موضوع را به شهرداری اطلاع دهند تا شهرداری در خصوص تأمین آب و رسیدگی به آنها اقدام کند.
موقری ادامه داد: دادگستری آذربایجان شرقی با حساسیت لازم حفظ درختان و فضای سبز را پیگیری می کند و بر همین اساس ایجاد و راه اندازی شعب ویژه رسیدگی به این گونه پرونده ها در دادسرا و دادگستری محتمل خواهد بود.
به گزارش ایرنا، بنابر اظهارات مسئولین مربوطه در این جلسه، ماهانه حدود ۳۰۰ فقره پرونده در کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرداری تبریز تشکیل می شود که مضامینی همچون درختان معارض در ساخت وسازهای شهری، درختان معارض ورودی پارکینگ، درختان معارض با پروژ های های عمرانی و درختان مانع دید تابلوهای تبلیغاتی را شامل می شود که از عمده علل تقاضاهای شهروندان یا تخلفات آنها در قطع و آسیب رساندن به درختان و فضای سبز در شهر تبریز می باشد.
انتهای پیام/
مسئولان شهری به تخریب فضای سبز حساس باشند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار