آشفتگی مدیریتی در مهار کرونا

1399/07/27 - 14:35 - کد خبر: 29110 نسخه چاپی

نصر: طرح محدودیت‌های کرونایی برای پنج کلان‌شهر در راستای مقابله با کرونا، به دور از سختگیری‌های لازم به اجرا درآمد و تنها در مواردی موجب کاهش تردد در برخی راه‌های کشور شد.

به گزارش نصر، اعلام ساعت اجرای محدودیت تردد که منجر به هجوم مسافران به سمت جاده‌ها پیش از آغاز طرح شد، آماده نبودن پلیس و اکتفا به تذکر شفاهی نشان داد مدیریت بحران کرونا دچار آشفتگی است.
درحالی‌که بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه مقامات وزارت بهداشت از ایجاد محدودیت‌هایی سه روزه برای پنج کلان‌شهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه به‌دلیل تعطیلات آخر هفته گذشته خبر داده بودند، اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که این طرح نتوانست جلودار بسیاری از مشتاقان سفر در این ایام سخت کرونایی باشد. بر مبنای این گزارش‌ها بیشترین سختگیری‌ها در مبادی استان‌هایی مثل اصفهان و ارومیه آن هم در ۲۴ ساعت اول اجرایی شدن طرح صورت گرفته و مسافران همیشگی استان‌های شمالی روز جمعه به‌راحتی مسیر جاده‌های منتهی به این استان‌ها را طی کرده و حتی در مسیر بازگشت به تهران هم به‌رغم نداشتن پلاک تهران با نیروی بازدارنده‌ای روبه‌رو نشدند. پیش از این هم ساعت اعلام اجرایی شدن این طرح در ظهر روز چهارشنبه موجب شده بود که بسیاری از مردم بدون توجه به وضعیت کرونایی کشور، تا قبل از ساعت ۲۴ آن روز بار سفر ببندند و راهی جاده‌ها شوند تا آنجا که به گفته شاهدان عینی جاده هراز یکی از جاده‌های منتهی به شمال نیمه‌شب چهارشنبه با بار سنگین ترافیک روبه‌رو شده بود.در این میان هرچند در طرح ممنوعیت سفر در پنج کلان‌شهر (محدودیت تردد از یا به پنج شهر) مورد تاکید قرار گرفته بود، با این حال ساعتی پیش از اجرای طرح علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت اعلام کرد تردد بین تهران و کرج هیچ محدودیتی ندارد. استثنایی که بر کم‌اثر شدن طرح مذکور تاثیرگذار بود.
البته در این بین آماده نبودن پلیس برای اجرای این طرح محدودیتی را هم می‌توان به کم‌اثر بودن آن اضافه کرد. همچنان که روز پنج‌شنبه سردار تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرده بود به‌دلیل دیرهنگام اعلام شدن این موضوع به پلیس و آماده نبودن بسیاری از الزاماتی که پلیس برای اعمال محدودیت‌ها نیاز دارد، رویکرد پلیس بیشتر ارشادی و تذکری است. او روز جمعه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام اینکه ماموران پلیس راهور در ورودی و خروجی شهرهایی که نام برده شد حضور دارند درباره چگونگی برخورد با خودروهای غیر‌بومی گفت ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با تذکر و ارشاد نسبت به برگرداندن خودروهایی که پلاکشان غیر‌بومی تشخیص داده شود اقدام خواهند کرد.
با تمام اینها روز گذشته سردار حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از منع تردد در پنج کلان‌شهر تا ظهر امروز ۲۷ مهرماه خبر داد و گفت: ورودی و خروجی‌های تهران و چهار کلان‌شهر دیگر توسط همکاران بنده کنترل می‌شود و از خروج خودرو‌های آن شهر با پلاک بومی و از ورود خودرو‌هایی با پلاک غیر‌بومی ممانعت به‌عمل می‌آید. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا البته از کاهش ۲۰ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی این پنج کلان‌شهر خبر داد.
عادل مصدقی، معاون راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان تهران هم دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: نسبت به روزهای گذشته و پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی، شمار تردد خودروها در مسیرهای استان تهران بیش از ۵۰درصد کاهش یافته است. او همچنین از کاهش حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی تردد در مسیر آزادراه تهران-کرج خبر داد.
در همین حال جدا از بحث نحوه اجرای محدودیت‌هایی که برای پنج کلان‌شهر در این روزهای نفسگیر کرونایی در نظر گرفته شده بود، ظاهرا این خط قرمز تنها شامل سفرهای جاده‌ای می‌شد و در خطوط ریلی و هوایی کشور ممنوعیتی برای سفر در نظر گرفته نشده بود همچنان که عکس‌های منتشرشده در فضای مجازی خیل مسافرانی را نشان می‌داد که در راه‌آهن تهران در صف سوارشدن به قطار برای رفتن به مشهد بودند. این در حالی بود که آستان قدس رضوی در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته بود برای زیارت به مشهد سفر نکنند. به مجموعه این سیاست‌های ناقص در نحوه اجرا برای کاهش موارد ابتلا و مرگ‌های کرونایی باید به نحوه اعمال محدودیت‌های درنظرگرفته‌شده برای پایتخت هم اشاره کرد که در عمل تنها شامل بخش دولتی شده و برای مثال اکثر سالن‌های ورزشی خصوصی و آرایشگاه‌های زنانه بدون تابلو از آن تبعیت نمی‌کنند.


تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران
اما محدودیت‌های تردد برای پنج کلان‌شهر در شرایطی برقرار شده است که آمار مرگ‌های کرونایی و میزان موارد ابتلا روند صعودی داشته و به گفته مقامات وضعیت کشور و به‌خصوص تهران به شدت نگران‌‌کننده است. براساس گزارش وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۲۵۳ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد کل قربانیان کرونا در کشور از مرز ۳۰ هزار نفر فراتر رفت و به ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر رسید. همچنین به گفته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۷۹ نفر از آنها بستری شدند. او مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور را ۵۲۶ هزار و ۴۹۰ نفر اعلام کرد. براساس این آمار روز پنج‌شنبه ۲۵۶ تن و روز جمعه ۲۶۵ تن دیگر قربانی کرونا شدند.
در همین حال با توجه به وضعیت نگران‌کننده کرونا در کشور و به‌خصوص در پایتخت روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران از تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز یکشنبه بیست و هفتم تا پایان هفته جاری در استان تهران به قوت خود باقی است. همزمان ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران را بسیار نگران‌کننده خواند و تاکید کرد آلودگی هوا و نیز سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا خواهد شد. او گفت: در تهران و ۴۵ شهر بسیار آلوده به ویروس کرونا نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر هستیم. سخنگوی وزارت بهداشت نیز وضعیت کرونا در کشور را سهمگین توصیف کرد.
انتهای پیام/
آشفتگی مدیریتی در مهار کرونا روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار