گزارش اختصاصی نصر پیرامون مشکلات اتوبان کسایی تبریز؛

بازی با جان مردم به خاطر هیچ! / تداوم بی تدبیری ها در مرگبارترین محور آذربایجان شرقی

1399/07/16 - 08:07 - کد خبر: 28496 نسخه چاپی

نصر: اتوبان شهید کسایی تبریز؛ کافی است این نام را در موتورهای جستجوگر اینترنت قرار دهید. تصادف، مرگ و میر و سوانح وحشتناک جاده ای را خواهید دید.

به گزارش نصر، به همین دلیل پیشنهاد می شود با تغییر نام این محور نام مقدس شهید زیر سئوال نرود. اتوبان شهیدکسائی تبریز؛ نامی که هر شنونده ای را به یاد تصادفات و کشته و مجروح شدن انسان ها می اندازد؛ آیا می دانید که بر اساس آمارهای رسمی حادثه خیز ترین محور آذربایجان شرقی همین اتوبان است.
هر فردی که راهش به سمت این اتوبان در تبریز افتاده باشد، بی شک بارها و بارها شاهد تصادفات وحشتناک در این محور شده است، اما مقصر این حجم بالا از تصادفات را تنها نمی شود بر عهده رانندگان انداخت، چرا که در سایر مسیرهای تبریز این حجم از تصادفات وجود ندارد. پس مشکل را باید در زیرساخت های جاده جستجو کرد؛ اتوبانی که با مشکلات و آمار بالای تصادفات دست و پنجه نرم می کند.
اتوبان شهید کسایی که در گذشته به منظور رینک حاشیه ای کلانشهر تبریز طراحی و به بهره برداری رسیده بود هم اکنون روزانه بالغ بر 150 هزار خودرو را میزبانی می کند یعنی به یک محور درون شهری تبدیل شده است.
مسئولیت این محور با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است و شهرداری تبریز مسئولیتی در این خصوص ندارد؛ اما آنچه که در عین حال جالب توجه است اینکه شاید یکی از دلایل بالا بودن تصادفات همین تقسیم مسئولیت ها در این محور باشد.
شهرداری تبریز به عنوان متولی اصلی شهر در حوزه های مختلف در عین حالی که هیچ مسئولیتی نسبت به حادثه خیز ترین محور کلانشهر تبریز ندارد ولی مجوز احداث و بهره برداری انواع و اقسام کاربری ها در حاشیه این اتوبان را عهده دار است.
اتوبان شهید کسایی تبریز 17 کیلومتر طول دارد و تنها در این فاصله هفت مورد جایگاه سوخت در حال فعالیت است در حالی که استاندارد چنین محورهایی هر 30 کیلومتر یک جایگاه سوخت است!
با وجود اینکه بر اساس آمارها و استانداردها احداث جایگاه سوخت در این محور بسیار بیشتر از حد استانداردهاست ولی در کمال ناباوری همچنان مجوزها برای جایگاه سوخت در اتوبان شهید کسایی تبریز داده می شود تا بر تعداد مرگ و میرهای ناشی از انحراف خودروها برای استفاده از این جایگاه ها افزایش یابد!
اخیرا مشاهده شده است که یک سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با وجود مخالفت دستگاه های مربوطه در حال احداث جایگاه سوخت در ابتدای ورودی گلزار شهدای وادی رحمت است . محلی که به دلیل قرار گرفتن در پیچ جاده همچنین ورودی وادی رحمت بی شک به یکی از دلایل افزایش تصادفات در این محور تبدیل خواهد شد.
 
ساخت و سازهای غیرمجاز، از عوامل افزایش تصادفات در اتوبان شهیدکسائی
رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار نصر ساخت و سازهای غیرمجاز و بهره برداری های نامتعارف را از عوامل افزایش تصادفات در اتوبان شهیدکسائی خواند و تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون در اتوبان مذکور، چند مورد ساخت و ساز غیرمجاز داریم که کاملا با وضعیت این اتوبان مغایرت دارند.
وی احداث جایگاه های CNG جدید در این اتوبان را جزو ساخت و سازهای غیرمجاز خواند و اذعان داشت: در حال حاضر سه نقطه جایگاه CNG در اتوبان مذکور وجود دارند، که متاسفانه برای ایجاد دو جایگاه CNG دیگر نیز در این مسیر مجوز داده شده است ، که اصلا لازم نیست و به شدت مخالف  آن هستیم؛ چرا که حتی جایگاه های CNG موجود در آن مسیر، گاها حتی خلوت هم می شوند.
کریمی نژاد افزود: در این راستا، حتی مردادماه سال 1398 نیز طی نامه ای به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز فرستادیم و اعلام کردیم که این جایگاه ها، جزء ساخت و سازهای غیرمجاز محسوب می شوند.
وی به احداث یکی از این جایگاه های سوخت، در ورودی وادی رحمت اشاره کرد و اذعان داشت: جایگاه مذکور در مسیر خیلی نابجایی قرار دارد و اگر جلوی آن گرفته نشود، با یک معضل عظیم ترافیک در آن مسیر مواجه خواهیم شد.
بالاترین مقام پلیس راه استان افزود: این جایگاه سوخت، در مکانی غیر اصولی و ناامنی قرار دارد و یک طرف آن پرتگاه است و طرف دیگر آن ورودی وادی رحمت محسوب می شود و همچنین در آن مسیر، در حال حاضر هم گره ترافیکی وجود دارد و در صورت احداث این جایگاه و ورود و خروج آن، مشکلات چندین برابر خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در محل احداث این جایگاه سوخت، اجرای طرح شب دری ورودی وادی رحمت وجود دارد که این جایگاه دقیقا بر آن شبدری می افتد که در آینده بسیار نزدیک شاهد افزایش شدید معضلات خواهیم شد که در این راستا نامه ای هم به دادگستری استان فرستاده ایم.
کریمی نژاد اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان امر، در نقاط پرتصادف و تا شعاع شش کیلومتری شهرها، قرار براین شده است که مجوز ساخت هیچ گونه جایگاهی داده نشود، ولی متاسفانه با وجود همه این عوامل، جایگاه مذکور اقدام به ساخت می کند.
 
موقعیت خطرناک جایگاه CNG در ورودی وادی رحمت تبریز
"اصغر آدیبیگ"، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، هم در گفتگو با خبرنگار نصر مخالفت خود را از اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: در امر صدور مجوز احداث جایگاه CNG در اتوبان شهیدکسائی تبریز، هیچ گونه استعلامی از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نشده است.
وی ادامه داد: اما در روزهای اخیر طی نامه نگاری که با اداره کل راهداری استان داشته ایم، این مطلب را به آنان اعلام کرده ایم.
آدیبیگ با بیان اینکه ایمنی جان مردم و روانی ترافیک از اولویت های این سازمان می باشد، اذعان داشت: موقعیت جایگاه CNG در ورودی وادی رحمت تبریز، باعث حرکت ضربدری بین خودروهایی که قصد خروج از جایگاه سوخت را دارند و خودروهایی که به سوی وادی رحمت حرکت می کنند، را می شود که این امر از عوامل مخاطره آمیز محسوب می شود و همچنین جایگاه مذکور در مسیر شب دری قرار دارد!
وی با بیان اینکه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز پیگیر رعایت اصول ایمنی و ترافیکی در مورد جایگاه مذکور است، تصریح کرد: هر جایگاه و پروژه جدیدی که در سطح شهر و اطراف آن اتفاق می افتد، باید اصول ایمنی را رعایت کنند و جان مردم را به خطر نیاندازند.
گزارش نصر حاکی از آن است که احمد موقری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، هم با اعلام اینکه به طور صد درصد پیگیر موضوع هستیم، گفت: در رابطه با امر مذکور با ادرات مربوطه نامه نگاری هایی انجام دادیم و طبق نظر کارشناسان امر، عمل خواهیم کرد.
گزارش مذکور می افزاید، "ابوالقاسم سلطانی"، مدیرکل راه و شهرسازی استان، اما در گفتگو با خبرنگار نصر اعلام کرد: چون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به احداث جایگاه CNG مذکور مجوز داده است، ما طرح آن را در کمیسیون ماده پنج مطرح کرده ایم؛ و "محمدعلی سلیمی"، شهردار منطقه هفت تبریز، هم با بیان اینکه چون در ماده پنج مطرح شده است، بنابراین موظف هستیم پروانه احداث ساختمان پروژه مذکور را ارایه دهیم.
 
شهرداری تبریز مخالف است
گزارش نصر می افزاید، طی نامه ای که با امضای "محمدحسین اسحقی"، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز، در تاریخ 20/6/1399 به شماره 3/36137 به شهرداری منطقه هفت تبریز ارسال شده است و رونوشت آن هم برای تمام ادارات مربوطه ارسال شده است، در آن نامه به خطرات احداث جایگاه CNG در ضلع شمالی اتوبان شهید کسایی (محدوده لاله باغی) و فاصله تنها 50 متری آن با ورودی پل وادی رحمت، که طبق نامه مذکور احتمال تصادف و ایجاد راه بندان قطعی می باشد، اشاره شده است. همچنین در نامه مذکور ذکر شده است که در صورت اجرای طرح مصوب پل وادی رحمت، که واجد رمپ و لوپ های مربوطه می باشد، عملا در صورت احداث جایگاه CNG فوق الاشاره موضع مذبور تبدیل به یک ناحیه خطرپذیر با درصد بالای تصادفات خواهد گردید.
از دیگر موارد ذکر شده در نامه مذکور این است که براساس نقشه ممهور به مهر اداره کل راهداری و محدودیت فیزیکی در نظر گرفته شده در طول مسیر(قبل از ورودی CNG تا بعد از ورودی وادی رحمت) ورود به وادی رحمت و شهرک اندیشه به کندی صورت گرفته و در زمان های پرتردد ترافیک سنگین ایجاد خواهد شد و محدوده مورد نظر در نقشه یاد شده با کاهش عرض مسیر اتوبان، موجب پس زدن ترافیک در محل، به دلیل تغییر شیب طولی در ادامه مسیر خواهد گردید.
به گزارش نصر، آن طور که به نظر می رسد مجوز احداث جایگاه CNG در ضلع شمالی اتوبان شهیدکسایی را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان داده باشد، که برای اطلاع از صحت این موضوع سراغ "اروجعلی علیزاده"، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم رفتیم.
 
ورود و خروج های غیرمجاز، عامل 99 درصد از تصادفات اتوبان شهیدکسائی
"اروجعلی علیزاده"، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، در گفتگو با خبرنگار نصر به ماده 17 قانون راه اشاره کرد و اذعان داشت: طبق ماده مذکور، هر  گونه ایجاد کاربری در ضلع خارجی آزاد راه یا کمربندی ممنوع است.
وی به موقعیت مکانی احداث جایگاه CNG در ورودی وادی رحمت تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر، نقطه مذکور از حالت آزادراه و کمربندی خارج شده است و بالادست آن کلا تبدیل به کاربری شده است.
علیزاده افزود: از دلایل آن می توان به وجود پمپ بنزین و ادارات مختلف و نیروی اتتظامی، ورزشگاه یادگار امام، به عنوان بزرگترین مجموعه ورزشی، اشاره کرد که در اثر ایجاد کاربری های مذکور و به تبع آن افزایش ورود و خروج به اتوبان، باعث افزایش تصادفات می شود.
وی مخالفت خود را از احداث جایگاه  CNG در وردی وادی رحمت، اعلام کرد و اذعان داشت: عامل 99 درصد از تصادفات اتوبان شهیدکسائی، ورود و خروج های غیرمجاز هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: مجوز تمام جایگاه های CNG که کار شده اند، را شهرداری صادر کرده است و حتی ادره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز طی نامه ای به شهرداری مخالفتش را مبنی بر احداث جایگاه مذکور به شهرداری اعلام کرده است.
وی نامه اخیر شهرداری مبنی بر مخالفتش با اجرای جایگاه مذکور، که در بالا نیز به آن اشاره شد، را اشتباهی خواند و تصریح کرد: نامه مذکور را شهرداری اشتباه نوشته است؛ و ما براساس رای و موافقت شهرداری به پروژه مذکور مجوز داده ایم و تا الان هیچ مجوزی را بدون رای شهرداری نداده ایم.
علیزاده با بیان اینکه اصلا هیچ ضرورتی برای احداث جایگاه CNG در اتوبان شهیدکسائی تبریز نیست، تصریح کرد: تا به حال چندین بار طی نامه نگاری ها این وضوع را به سازمان های مربوطه اعلام کرده ایم، ولی باز هم مجوز می دهند.
وی ادامه داد: کلا قصد داریم طی نامه ای اعلام کنیم که صدور هرگونه مجوز برای احداث جایگاه CNG در اتوبان شهیدکسائی ممنوع باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: در طول 17 کیلومتر اتوبان شهیدکسائی تبریز، هفت جایگاه سوخت وجود دارد، اما طبق استاندارد در هر 30 کیلومتر فقط یک جایگاه سوخت مورد نیاز است.
 
تبریز شهر پارادوکس ها
اما صحبت های مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، حکایت از آن دارد که گویا صدور مجوز بر عهده شهرداری بوده است و این سازمان به ناچار و براساس رای شهرداری، به پروژه مذکور مجوز داده است؛ که با این حساب برگشتیم به سر نقطه اول.
ولی آن طور که پیداست به دلیل ایرادپذیری بیشتر پروژه و خطراتی که صددرصد در صورت تکمیل و بهره برداری از آن، گریبان گیر مردم و کسانی که از آن اتوبان تردد می کنند می شود،  ظاهرا هر سازمانی توپ را به زمین سازمان مقابل پرت می کند و هیچ نهادی حاضر نیست صدور مجوز برای این پروژه ی از اول اشتباه و خطرناک را، بر گردن بگیرد.
اما بهتر است سازمان و نهادهای مرتبط، به جای مجوز دادن ها برای پرژه های خطرناکی مثل پروژه مذکور، به فکر اصلاح زیرساخت های این اتوبان برای کاهش تصادفات باشند و همچنین همین نهادها در صدد برآیند تا جلوی پیشرفت پروژه مذکور گرفته شود که در غیر اینصورت، در آینده شاهد افزایش بیش از پیش تصادفات در اتوبان شهید کسایی خواهیم بود.
و در پایان ذکر این نگته ضروری است با توجه به حادثه خیز بودن این محور و مرگ و میر روزانه هموطنان بر اثر انواع سوانح وحشتناک در اتوبان شهید کسایی تبریز؛ امید است مسئولان امر پیش از وقوع چنین حوادثی پیش بینی ها لازم را انجام داده به جای افزایش عوامل تصادفات در مسیر کاهش آن قدم های عملی بردارند.
 
انتهای پیام/
بازی با جان مردم به خاطر هیچ! / تداوم بی تدبیری ها در مرگبارترین محور آذربایجان شرقی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 3 نظر

  شهروند   4 سالها پیش  

من هر روز دو بار از اين اتوبان رفت و امد ميكنم...در اين اتوبان بايد حداقل هر 5 كيلومتر ماموران محترم پليس در اتوبانم حضور داشته باشند تا با متخلفين به شدت برخورد گردد... متاسفانه پليس در اين اتوبان بندرت حضور ندارن در حاليكه در مركز شهر سر هر چهار راه سه نفر پليس ايستاده الكي...

  اذری   4 سالها پیش  

بنظر من ماشینهای سنگین از این اتوبان نباید به هیچ وجه تردد بکنند چون هم جاده مارپیچ است و تقاطع زیاد دارد و این اتوبان باید جزو بزرگراههای درون شهری محسوب بشود .

  حسین   4 سالها پیش  

سلام آقا خواهشا درمورد اتوبان پاسداران هم صحبت بشه ورود کامیون به این اتوبان ممنوعه ولی هروز شاهد عبور نه تنها کامیون بلکه تریلی هم هستیم
پژوهشیار